Kakkaamisongelma
Eli poikani on nyt 3v 7kk vanha. Ongelmana on siis se että poika ei anna kakan tulla, pidättää sitä naama punaisena. Kun istuu potalla niin ei ikinä ponnista kakkaa vaan peräpäästä valuu mitä valuu. Koska poika ei ponnista kakkaa niin käytännössä takapää valuttaa koko ajan koska suoli ei pääse tyhjenemään. Olen aika väsynyt tähän ongelmaan koska vaipoista ei pääse eroon ollenkaan koska kakalla tuhrii heti alkkarinsa jos ei ole vaippaa. Lääkärissäkin käytiin kun luulin että pojalla on ummetusta eikä saa kakkaa ulos, mutta tarkkailtuani lasta olen huomannut että ongelma on todellakin se ettei ponnista ollenkaan. Lääkäri määräsi movicolia lapselle jota annettiinkin pari kuukautta. Tilanne muuttui lääkkeen annon aikana vain siten että peräpää valui kahta kauheammin kun kakka oli juoksevampaa. Lopetimme siis movicolin antamisen kun siitä ei ollut mitään hyötyä. Poika istuu potalla kiltisti ja pottaan valuu tietysti kakkaa jonkin verran vaikka poika ei sitä koskaan ponnistakkaan. Saa tarroja vihkoonsa jokaisesta pipanasta ja kiitellään kovasti mutta siinä se. Miten voi opettaa lasta ponnistamaan kakkaa? En ole kuullut että kenelläkään olisi tällaista ongelmaa että lapsi ei osaa/uskalla ponnistaa. Lapsi on muuten ihan normaali ikäisekseen mutta tämä ongelma rassaa tosi paljon. Siskonsa 2v osaa kakata aivan normaalisti pottaan. Olen kiitollinen kaikista vinkeistä asian suhteen. Luulen että tämä ongelma on alkanut siitä että pojalla on kakkaaminen joskus sattunut ja ei sen takia uskalla ponnistaa mutta miksi movicol ei parantanut ongelmaa?
Kommentit (12)
Jostain aamutelkkarista joskus kuullut että jos lapsi jossain vaiheessa pelkää pottaa, siihen tulee täyskammo joka alkaa näkyyn ulostamisongelmana.
Kakkaako pönttöön?
Mitä neuvola sanonut?
Minäkin tutkittaisin asiaa lisää.
Paljon voimia!
Neuvolasta en oikein mitään apuja ole saanut. Ja kakkaa myös pönttöön.
Niin sanottua kakka pelkoa, ihan normaalia.
Pitkittyneenä voi aiheuttaa todella hankalaa ummetusta ym. ongelmia. Ottakaa lastenlääkäriin yhteyttä ja kertokaa asiasta, täällä meillä päin, ihan viimeisenä keinona, otetaan lapset osastolle, jossa sitten opetellaan kakkaamaan uudestaan. Ota yhteyttä lastenlääkäriin, monissa sairaaloissa on lastenosastolla ihan näihin lasten kakka asioihin perehtyneitä lääkäreitä. Kannattaa itse olla aktiivinen asiassa koska muuten voi olla isoja ongelmia, suolen toimivuuden kannalta edessä, jos sitä kakkaa ainavaan pantataa.
Tuota ilmapallon puhaltamista voisi yrittää. Hyvä idea. Kyllähän se on niin että lääkäriin on mentävä jos ei asia ala onnistumaan. Onko kellään ollut tällaista?
Minun on vaikeata uskoa että lapsella olisi mitään rakenteellista vikaa koska usein potalla ollessaankin napsauttaa kankut koviksi kun huomaa kakan tulevan. Eli voimakasta kakan panttaamista ja sitä ettei uskalla ponnistaa.
Meidän vanhimmalle lapselle tuli juuri samanlainen kakkausongelma siinä vaiheessa, kun aloimme vieroittaa häntä vaipoista. Hän alkoi pidättämään kakkaansa ja siitä tulikin useamman vuoden ongelma. Mahaan sattui välillä tosi kovasti ja kaiken maailman levolacit ja peräruiskeet tuli tutuiksi. Välillä kakkaa joutui jopa kaivamaan suolesta sormella, kun peräaukon suulle kertyi kovasta kakasta tulppa eteen. Muistan vain ikuisesti miten kipeä lapsi välillä oli, kun uloste painoi suolessa ja hän pelkäsi ulostaa: makasi vain kippurassa, naama punaisena ja hiessä yltä päältä.
Eikä siihen loppujen lopuksi ollut mitään yhtä apukeinoa, aika auttoi asiaan. Nyt poika on yli 10v. ja kakkaaminen onnistuu tarpeen tullen jopa kylässä!
Niin minäkin olen ajatellut että aika varmaan on ainakin auttava asia. Tämä on vaan niin rasittavaa sekä lapselle että vanhemmille. Jatkuva kakan haju talossa ja kakan siivoominen. Huoh.
oma koordinaatio ei vielä riitä. Ehkä kakka tulisi helpommin, jos sen saisi äheltää äidin tai isän käteen.
rakenteelliset tekijat, ehka suolessa olevat lihakset tai sulkijalihas ei ole tarvittavalla tavalla kehittyneet ( en tarkoita siis nyt iasta johtuvaa kehittymattomyytta vaan ihan rakenteellista poikkeavuutta ).