Tutkimus järjesti 63 maata empaattisuuden perusteella Suomi sijoittui surkeasti
Michiganin yliopiston tutkijoiden mukaan empaattiset ihmiset ovat huomaavaisempia, anteliaampia ja kiltimpiä kuin muut.
Empatia oli yhteydessä myös hyvään itsetuntoon, luotettavuuteen ja järjestelmällisyyteen.
Empaattiset ihmiset suhtautuivat myös myönteisemmin vapaaehtoistyöhön ja muiden auttamiseen. Varsin ihailtavia ominaisuuksia siis.
Kommentit (33)
No mun mielestä suomalaiset voivat olla tunteiden ilmaisultaan mörrimöykkyjä ja tapa puhua on sellainen kova (ei kuulu minulle, en sotkeudu muiden asioihin, hoitakoon itse jne.) Meillä suomalaisilla on myös iso henkilökohtaisen tilan tarve, ihan fyysinen ja myös henkinen, ja tarve pärjätä itsenäisesti. Sellainen, että mennään sössäämään ja härkkimään liikaa muiden asioihin ei vaan käy.
Mutta sitten kun joku on todella on avun tarpeessa niin kiirehditään auttamaan. Löytyy empatiaa ja auttamishalua.
Ehkä nämä empatiakysymykset eivät ole sopineet suomalaiseen kulttuuriin ja siksi tällaista tulosta. Monissa kulttuureissa puhutaan kauniisti ja luvataan kymmenen hyvää, loppupeleissä ei sitten kiinnosta paskaakaan toimia niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi jäi kuudenneksi viimeiseksi, hännänhuippu oli Liettua. Kolmen kärjen muodostivat Ecuador, Saudi-Arabia ja Peru, neljännelle sijalle ylsi Tanska.
No hieno homma, Ecuadorissa ja Perussahan asiat ovatkin loistavasti, puhumattakaan Saudi-Arabiasta, hah haa.
Ei noissa maissa ehkä hehkuteta paperilla hyvältä näyttävällä onnellisuudella ja hyvinvointivaltiollla, mutta ihmiset auttavat toisiaan vaikka itsellä ei paljoa oliskaan. Yhteisöllisyys tärkeämpää kuin yksilökeskeisyys.
Vierailija kirjoitti:
Suomi jäi kuudenneksi viimeiseksi, hännänhuippu oli Liettua. Kolmen kärjen muodostivat Ecuador, Saudi-Arabia ja Peru, neljännelle sijalle ylsi Tanska.
Tämä on jännä. Lähes hännänhuippu ja lähes ykkönen ovat lähes naapureita, joilla on hyvin samankaltainen yhteiskuntajärjestelmä sekä historia ja uskonto.
Tanska ja Suomi siis.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä suomalaiset voivat olla tunteiden ilmaisultaan mörrimöykkyjä ja tapa puhua on sellainen kova (ei kuulu minulle, en sotkeudu muiden asioihin, hoitakoon itse jne.) Meillä suomalaisilla on myös iso henkilökohtaisen tilan tarve, ihan fyysinen ja myös henkinen, ja tarve pärjätä itsenäisesti. Sellainen, että mennään sössäämään ja härkkimään liikaa muiden asioihin ei vaan käy.
Mutta sitten kun joku on todella on avun tarpeessa niin kiirehditään auttamaan. Löytyy empatiaa ja auttamishalua.
Ehkä nämä empatiakysymykset eivät ole sopineet suomalaiseen kulttuuriin ja siksi tällaista tulosta. Monissa kulttuureissa puhutaan kauniisti ja luvataan kymmenen hyvää, loppupeleissä ei sitten kiinnosta paskaakaan toimia niin.
No ei kyllä auteta ainakaan miehiä, "oma moka", "mitäs läksi", ym. pikkunäppäriä vttuiluja vaan letkautellaan. Naisilla toki on oikea valinnanvaikeus erilaisista tuki- ja apuvaihtoehdoista.
Suomalaiset ovat lakanneet olemasta ihmisiä, olemme vain pelkkiä mielivaltaisesti pompoteltavia numeroita ja pelinappuloita valtion hallinnossa, ei vain oman valtiomme taholta vaan myös EU:n taholta.
Vierailija kirjoitti:
Saudi-Arabia? Nehän on niin empaattisia, voi että.
Orjia pitävät ihmiset ovat minunkin mielestä empaattisimpia.
Vierailija kirjoitti:
Väitän, että kova elämme ja sodista selviytyminen on muokannut meitä. Ihmisten on pakko ollut selviytyä, järkevästi ja ahkerasti. Ei ole ollut sijaa tunteisiin. Toiseksi, Me olemme insinöörikansa. Se ihmistyyppi ei ole järin empaattinen.
Väität siis, että muut maat eivät ole kokeneet sotia? Kyllä ovat, ja paljon pahempia kuin suomi koskaan.
Tutkimukset, kysymyksenasettelut ja tulosten arviointi. Halutessaan saa itselleen mieluisan tuloksen. Mutta joo, siis tutkimus tehty, jossa lopputulema oli edelläkuvattu.
Miten näitä tutkimuksia seuratessa minusta rupeaa tulemaan tiedevastainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, suomalaisilla on korkea älykkyysosamäärä, ja näin epäempaattisena ihmisenä sanoisinkin, että ihmisen arvo yhteiskunnan näkökulmasta kasvaa älykkyysosamäärän funktiona. Mielestäni tämä on kylmä ja tunteeton tosiasia.
Mitä hyvää olet tuonut yhteiskuntaan korkealla älykkyysosamäärälläsi? Pelkkä älykkyys ei tuo vielä mitään, jos sitä ei käytä yhteiskunnalle arvoa tuoviin asioihin tai niiden kehittämiseen.
Yhteiskunta ei tee juuri mitään sellaisella ihmisellä Suomessa, jonka älykkyysosamäärä on alle 90. Sellaisia työpaikkoja ei enää ole, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, joita tällainen ihminen voisi tehdä. Jo pelkkä tietokoneen käyttötaito on melkein jokaisessa työpaikassa vaatimuksena, eikä yksinkertaisimmat ihmiset tietokonetta osaa käyttää. Joten kyllä älykkyysosamäärällä on paljokin tekemistä sen kanssa, voiko ihminen olla hyödyksi yhteiskunnalle.
Mulla on korkea älykkyysosamäärä, mutta oon yhteiskunnalle hyödytön työkyvytön luuseri. Onneks en tosin oo epäempaattinen.