Kauanko sinun piti olla polttamatta tupakkaa että sait sen lopetettua?
Kommentit (21)
Olen ollut kohta 5 vuotta polttamatta, ja edelleen tulee hetkiä, jolloin tekisi mieli polttaa. Olen parisen tupakkaa tänä aikana poltellut, maistuu paskalta ja tekee niin huonon olon, että ihan senkään takia en halua enää tupakointia aloittaa uudestaan.
Kolme viikkoa on mulla ollut se pahin vaara.
LOPETA NÄÄ KYSELYT.
SIIS INHOAN SUA.
MODE OLE YSTÄVÄLLINEN JA
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kohta 5 vuotta polttamatta, ja edelleen tulee hetkiä, jolloin tekisi mieli polttaa. Olen parisen tupakkaa tänä aikana poltellut, maistuu paskalta ja tekee niin huonon olon, että ihan senkään takia en halua enää tupakointia aloittaa uudestaan.
Olen tätä miettinyt että kestääköhän pitkäänkin nuo ohimenevät himot. Itse olen siis ollut vasta kohta 4 kuukautta polttamatta. Tulee välillä himoja mutta en anna valtaa. En oikeasti halua siihen koukkuun uudelleen enkä olla tupakoitsija. Paljon vapaampaa ilman ja onneksi 99% ajasta tupakointi ei edes käy mielessäni enää.
Muutama päivä. Yksinkertaisesti päätin lopettaa.
Nautin tupakantuskasta vuoden pari. Nautin siitä etenkin kuinka aika tuntui kuluvan hitaasti.
Tupakantuska ei sinänsä minua haitannut, koska olin lopettanut polttamisen lopullisesti. Miksi lopetin johtui sen oivaltamisesta, että olenko tosiaan niin tyhmä että poltan. Hävetti oma tyhmyys ja en voinut enää jatkaa polttamista.
Kysymys on yhtä looginen kuin jossain tupakkariippuvuuskyselyssä oleva mikä päivän savukkeista on vaikeinta jättää polttamatta.
Lopetin tammikuun ensimmäinen päivä 2025 (eli siis tänä vuonna) ja ollut siitä asti polttamatta. Lopetin ihan cold turkey, ei mitään nikotiinisuihkeita tai mitään. Ensimmäiset kolme päivää olivat kaikista pahimmat. Kun olin viikon ollut ilman, hellitti. Seuraava etappi oli kolmen viikon kuluttua kun sellainen "aaltoileva" himon tunne tuli ja meni, se palasi joskus monta kertaa päivässä, joskus vaan kerran ja erilaisella voimalla.
Kun on ollut kuukauden polttamatta, alkaa se jo sujua. Mutta vielä komen kuukauden jälkeenkin olin silleen et aah, olisipa ihana sauhutella jos on stressiä, jos on just juonu kahvia, harrastanu seksiä, kavereiden kanssa ulkona viihteellä...
Nyt loppunu tupakan himot kokonaan (8 kk).
En siis juonut kahvia tai alkoholia ollenkaan ensimmäisen kahden kuukauden aikana, se auttoi. Yritin pitää itseni kiireisenä niin en ehtinyt ajatella.
Siiis kun sen lopettaa niin sitä ei polteta enää ikinä eli jotain 5 vuotta ja niin
Ei yhtään. Loppui siihen kun en ikinä enää ostanut uutta askia. Tämä oli 1988.
Viikon ei ollut kuin tupakka mielessä, toinen viikko vielä selkeää fyysisen riippuvuuden vieroitusoiretta mutta helpompaa. Vielä 6kk ajan välähteli satunnaisesti polttaminen mielessä, sitten loppui kokonaan. Tätä ennen olin jo raitistunut päihteistä joten oli tietoa ja ymmärrystä vieroituksesta ja addiktiosta, varmasti auttoi asiassa.
Sulla se tulee jatkumaan niin kauan kuin väkisin vatvot typerää harrastustasi, ap.
Kävele lenkki, laske näkemäsi linnut/autot/ sienet.
Keksi muuta tekemistä ja muuta ajateltavaa.
Riippuvuuden miettiminen jatkaa riippuvuusmekanismin vahvistamista aivojen dopamiinijärjestelmässä.
Minä erään kerran poltellessani päätin, että tämä on nyt viimeinen tupakka, taidan lopettaa tähän. Enkä sitten enää ostanut lisää. Olin polttanut askin päivässä.
Olin lopettanut heti tullessani raskaaksi mutta aloittanut taas uudelleen, kun lapsi oli päälle kymmenvuotias. Uudelleen aloittaessani polttelin pari vuotta ja sitten lopetin.
Koko kymmenen vuoden ajan oli aivan helkutinmoinen tupakanhimo. Kun sitten taas aloitin uudelleen, en nauttinut siitä ollenkaan. Se maistui pahalta, haisin pahalta, aamulla herätessä suussa maistui paska, olin koko ajan kärttyisä odotellessani hyvää hetkeä päästä savuille (en halunnut polttaa lapsen ja puolison ollessa kotona), päätä särki jatkuvasti ja yskitti loputtomasti. Lisäksi otti päähän se rahanmeno, tupakkahan on varsin kallista, jos ostaa askin päivässä. Sitten ajattelin, että kyllä nyt taas tämä paska riittää.
Minä en usko mihinkään purkkiin tai suihkeisiin tai korvausaineisiin. Kun lopettaa, sitten vain lopettaa. Se himo vain ei koskaan katoa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä erään kerran poltellessani päätin, että tämä on nyt viimeinen tupakka, taidan lopettaa tähän. Enkä sitten enää ostanut lisää. Olin polttanut askin päivässä.
Olin lopettanut heti tullessani raskaaksi mutta aloittanut taas uudelleen, kun lapsi oli päälle kymmenvuotias. Uudelleen aloittaessani polttelin pari vuotta ja sitten lopetin.
Koko kymmenen vuoden ajan oli aivan helkutinmoinen tupakanhimo. Kun sitten taas aloitin uudelleen, en nauttinut siitä ollenkaan. Se maistui pahalta, haisin pahalta, aamulla herätessä suussa maistui paska, olin koko ajan kärttyisä odotellessani hyvää hetkeä päästä savuille (en halunnut polttaa lapsen ja puolison ollessa kotona), päätä särki jatkuvasti ja yskitti loputtomasti. Lisäksi otti päähän se rahanmeno, tupakkahan on varsin kallista, jos ostaa askin päivässä. Sitten ajattelin, että kyllä nyt taas tämä paska riittää.
Minä en usko mihinkään purkkiin tai suihkeisi
Himo tupakkaan katoaa kun oppii muita tunteensäätelykeinoja.
Pari viikkoa. Nyt 4 vuotta ja 3kk polttamatta. Ei tee yhtään enää mieli. Päinvastoin YÄK jo hajukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai tunteensäätelykeinoja :) Kai ymmärrät, että se tupakanhimo on fyysistä, tunteet psyykkistä. Se, että on itsekuria olla polttamatta, on tunteensäätelyä. Se ei silti vaikuta siihen, että keho huutaa nikotiinia.
Siis kuinka kauan pitää olla polttamatta, että voi taas polttaa...?
Menikö yli viikko?