Englannissako se on kun lapset syö koululounaalla sipsejä? Mitä hittoa, miksi?
Vanhemmat siis pakkaa aamulla sipsipussin mukaan. Juu on siellä eväänä varmaan muutakin mut miksi just sipsejä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Kohta Orpo ja kumppanit poistaa ilmaisen kouluruoan ja sama meno alkaa Suomessa.
Nyt sulla lähti vähän laukalle. Ei se mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta Orpo ja kumppanit poistaa ilmaisen kouluruoan ja sama meno alkaa Suomessa.
Nyt sulla lähti vähän laukalle. Ei se mitään.
En ole laukkahevonen vaan ravuri.
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa lounaat koostuu kylmistä voileivistä.
Edes Norjassa ei ole kouluruokailua. Katsovat etta se raha on pois opetuksesta. Sills rahalla kun saa yhden aineopettajan lisää
Jenkeissä ne tarjoaa sipsejä ja ranskalaisia kouluruokailussa.
Vähän ohi aiheen, mutta tilasin Italiassa, ihan listalta, fish&chips -annoksen. Olin aika yllättynyt kun lautaselta löytyi kalaa ja perunalastuja. Ikinä ei pitäisi olettaa mitään...
Ei ne ole sipsejä, vaan ranskalaisia
Britanniassa on sitä paitsi maksullinen kouluruokailu. Kaikkialla muualla on paitsi Suomessa ja Ruotsissa kouluruokailu on maksullinen
Eikä sitä osata Suomessa edes arvostaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole sipsejä, vaan ranskalaisia
Britanniassa on sitä paitsi maksullinen kouluruokailu. Kaikkialla muualla on paitsi Suomessa ja Ruotsissa kouluruokailu on maksullinen
Eikä sitä osata Suomessa edes arvostaa
Ja niitä ranskalaisia laitetaan outoihin paikkoihin, esimerkiksi pizzan päälle. Siinä on terveellisen ruoan perikuva, kun on rasvainen makkarapizza ja täytteenä lisäksi raneja.
Kyllä mulle ois kelvannut sipsit koulussa aikanaan. Ei olis tarttenut olla nälissään kun ei siellä yleensä ollut hyvää ruokaa. Lihapullat, makkarakastike, jauhelihakastike oli hyvää. Kala ja kanaruuat ei, kasvisruoka ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Briteissä valtava luokkakuilu myös tämän asian kanssa.
Keskiluokka ja ylempi keskiluokka on todella tarkkoja terveellisen syömisen kanssa, ja kotirouvat pakkaavat lapsille eväsrasiaan hedelmiä, sokerittoman jugurtin ja täysjyväpaahtoleipää hummuslevitteellä. Työväenluokan muksut edelleen usein saavat vaalea paahtoleipää maapahkinävoilla, sipsipussin ja suklaapatukan. Näin siis kärjistetysti.
Ja toisin kuin usein luullaan, monissa kouluissa on tarjolla myös lämmin lounas. Se on tosin maksullinen eikä ruoka käsittääkseni ole erityisen terveellistä, vaan esim. ranskalaisia ja nugetteja tms. Monet lapset ottavat eväät mukaan, vaikka lounas olisikin tarjolla.
Briteissä myös rahalla saa lapsensa sellaiseen kouluun, jossa on paremmat ruuat kuin yhdessäkään suomalaisessa koulussa. Samoin jenkeissä. Ja kunnon ravinto parantaa oppimistuloksia, eli tämäkin vain syventää luokkakuiluja. Mutta lopetettan vaan maksuton kouluruoka Suomessa, niin näette mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei täällä muutenkaan paljon järki päätä pakota. Kaikki on jämähtänyt vuoteen 1903. Poikaystävälle sanoin, että jos hän tahtoo lapsia tulevaisuudessa, niin muutetaan Suomeen, sillä mä en kasvata lapsia pimeällä keskiajalla.
Miten tämä jämähtäminen konkreettisesti näkyy?
Erilliset hanat, edelleen myyvät ja asentavat vessanpönttöjä, joissa vesisäiliö on katonrajassa ja vessa vedetään vetämällä narusta.
Lähes kaikki asiat täytyy hoitaa puhelimitse ja esimerkiksi osoite täytyy todistaa sähkö/vesi/kaasulaskulla tai pankkitiliotteella, koska valtiolla ei ole samanlaista tietojärjestelmää kuin Suomella.
Itse jouduin taistelemaan kaasuyhtiön kanssa, jolla minulla ei koskaan ollut kaasuliittymää, enkä virallisesti edes asunut kyseisessä asunnossa, sillä olin koditon ja a
Vai semmoista. Erillisiä vesihanoja olen joissakin vanhoissa taloissa nähnyt lavuaareissa. Eipä ole häirinnyt. Itse asennutin ostamaani yli satavuotiseen taloon nimenomaan tuollaisen vesisäiliön ja narusta vedetään narusta. Sopii hyvin ja jos jotain tapahtuu ei tartte purkaa seinää ja rikkoa kaakeleita sen stanan napin takia, joka komeilee kaakelissa. On nostalgisen näköinen eikä häiritse ketään, helppo putsata ja toimii jo vuosia. Jos on kalkkipitoinen vesi, niin helppo putsata myös vesisäiliö sisältä. Sun mielestä pitäisi kaikkialla olla samanlaista kuin Suomessa? Kaikki muu on huonoa ja antiikin aikaista?
Ap miksi sinua kiinnostaan enkkukoulujen ruoat? Oletko menossa sinne asumaan lastesi kanssa? Enkuissa ei juuri lihavia ole näkynyt kun siellä usein olen matkustellut ja ollut pidempäänkin. Onko tää ketju nyt sitten enkkukoulujen haukkumista varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei täällä muutenkaan paljon järki päätä pakota. Kaikki on jämähtänyt vuoteen 1903. Poikaystävälle sanoin, että jos hän tahtoo lapsia tulevaisuudessa, niin muutetaan Suomeen, sillä mä en kasvata lapsia pimeällä keskiajalla.
Erilliset hanat, edelleen myyvät ja asentavat vessanpönttöjä, joissa vesisäiliö on katonrajassa ja vessa vedetään vetämällä narusta.
Lähes kaikki asiat täytyy hoitaa puhelimitse ja esimerkiksi osoite täytyy todistaa sähkö/vesi/kaasulaskulla tai pankkitiliotteella, koska valtiolla ei ole samanlaista tietojärjestelmää kuin Suomella.
Itse jouduin taistelemaan kaasuyhtiön kanssa, jolla minulla ei koskaan ollut kaasuliittymää, enkä virallisesti edes as
Asun 1994 rakennetussa talossa ja suoraan sanottuna en voi ymmärtää. Lämpöpatterit on random paikoissa, ei ns. Kylmällä seinällä ikkunoiden alla. Seinät ja ikkunat vuotaa lämpöä pihalle ja katot on kuviollisia, koska kattoja ei tehdä kunnolla ja näillä kuvioilla peitetään virheet. Rakennus määräykset Englannissa ovat täysi vitsi ja jos en olisi parisuhteessa, muuttaisin takaisin Suomeen.
Olen itse aikoinani opiskellut putkiasentajaksi ja rakennusinsinööriksi, joten puutteelliset/huonosti tehdyt rakenteet ja putkijärjestelmät pistävät todellakin silmään.
Täkäläinen rakennuskulttuuri on myös mentaliteetilla "aina on näin tehty" ja "tehdään vähän sinnepäin".
Vedenpaine suihkuissa on yleensä erittäin huono, ellei kyseessä ole sähköllä toimiva suihku.
Edellinen omistaja oli laittanut kahteen huoneeseen laminaatit ja ne on asennettu erittäin huonosti ja listat ovat myös vähän sinnepäin asennettuna.
Jos britit ottaisivat Suomen rakennusmääräykset käyttöön, olisi NHS:llä myös vähemmän potilaita, jotka kärsivät sisäilmaongelmista johtuvia hengitystieoireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin taistelemaan kaasuyhtiön kanssa, jolla minulla ei koskaa
Lisäksi vielä, on myös muunlaisia pönttöjä kuin seinäwc:t, joista en itsekään pidä ja olen myös sellaisia itse asentanut, mutta suomalaisen IDOn ja ruotsalaisen Gustafsbergin pöntöt ovat ylivoimaisesti parempia kuin Englannissa myytävät pöntöt.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta tilasin Italiassa, ihan listalta, fish&chips -annoksen. Olin aika yllättynyt kun lautaselta löytyi kalaa ja perunalastuja. Ikinä ei pitäisi olettaa mitään...
Nyt alkoi kiinnostamaan: mitä sä oletit, että se annos sisältää?
Moni kävi yläasteella hesessä syömässä. Ei se siitä eroa.
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa lounaat koostuu kylmistä voileivistä.
Samoin Norjassa.
Poikani oli joitakin vuosia sitten Englannissa kielikurssilla ja asui perheessä. Perhe laittoi eväät koulupäivän ajaksi mukaan. Etukäteen varoiteltiin, että eväät ei sitten ole mitään terveellisä vaan just sipsejä ja keksejä, niin kuin olivatkin
Mitä vikaa sipseissä on? Englannissa asuvana tavanomainen lounas on paikallisesta ruokakaupasta ostettava viiden punnan "meal deal" ja siihen sisältyy yleensä leipä/wrap, sipsipussi ja juoma. Tästähän voi tehdä niin terveellisen tai epäterveellisen kuin haluaa. Otan itse yleensä kasviswrapin, vähärasvaiset perunalastut ja kuplaveden. Yhteensä alle 500 kaloria ja pitää nälkää koko toimistotyöpäivän.
Älyttömyydet on osa englantilaista identiteettiä.
Pidetään mailit ja tuumat ja unssit käytössä, lakeja säätämään parlamenttiin pääsee kun syntyy oikeaan sukuun, ajetaan väärää puolta tietä, luullaan että tennistä ei voi pelata kuin valkoisissa vaatteissa....