Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaan kaupunki jyräsi päiväkotikuvaukset.

Vierailija
26.08.2025 |

Vantaan kaupungin päätös luopua päiväkotikuvauksista on suoraan sanottuna raivostuttava ja epäoikeudenmukainen pettymys monille perheille.

Ensin vuosikausia on ylläpidetty kaunista perinnettä, jossa pienistä lapsista otetut kuvat ovat ilahduttaneet koteja ja läheisiä ja nyt koko homma vedetään kylmästi jäihin ilman, että vanhempien mielipiteillä olisi ollut merkitystä. Päätös perustellaan muka yhtenäisillä käytännöillä ja sillä, että valokuvaus ei ole pedagogista toimintaa aivan kuin koko elämän ja muistojen arvo silmällä pitäen olisi mitätön.

Eivät kaikki perheet osaa tai muista järjestää itse kunnollisia kuvia lapsista arjen kiireissä, eikä kännykkäräpsy korvaa laadukasta muotokuvaa. On surkuhupaisaa, että yhdenvertaisuuden nimissä vietiin kaikilta mahdollisuus yhteisiin, perinnettä ylläpitäviin kuvauksiin sen sijaan, että olisi annettu perheille valinnanvapaus ja kunnioitettu vuosikymmenien yhteistä kokemusta.

Mikä muu kiva ja merkityksellinen arjesta viedään seuraavaksi pois, koska joku päätti ettei sillä ole pedagogista merkitystä? Nyt katkeroittaa ja syystäkin

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat ottaa itsestään kuvia kymmenen päivässä, muttei "muista" ottaa lapsistaan. 

Hyvin uskottavaa.

Vierailija
22/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukuvauksella on pitkä ja monipuolinen historia. Koulukuvaus on 160 vuoden ajan ollut tärkeä osa suomalaista koulumaailmaa. Ensimmäiset koulukuvat on otettu Suomessa jo 1860-luvulla. Kuvaus on siis vähintään yhtä vanha, kuin suomalainen kansakoulujärjestelmä.

Mutta nyt onkin kyse päiväkodista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit ovat tulleet vasta kaupunkilaistumiset ja teollistumisen myötä 60- 70 - luvulla. Naiset lähtivät töihin. Ja kyllä: päiväkodissakin on otettu valokuvat ja ryhmäkuvat

Tarhalapsi 60-luvulta

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukuvauksella on pitkä ja monipuolinen historia. Koulukuvaus on 160 vuoden ajan ollut tärkeä osa suomalaista koulumaailmaa. Ensimmäiset koulukuvat on otettu Suomessa jo 1860-luvulla. Kuvaus on siis vähintään yhtä vanha, kuin suomalainen kansakoulujärjestelmä.

Mutta nyt onkin kyse päiväkodista. 

Vierailija
24/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tyhmänä kuvittelisi, että tuonkin asian päättäisi koulu itse. Mutta ei, poliittinen päättäjä sielläkin häärää taustalla.

Vierailija
25/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen voi aina viedä valokuvaamoon siisteihin kuviin. 

Se on kyllä harmi, ettei jää muistoksi ryhmäkuvaa. 

Päiväkotikuvauksesta luopuminen on epätasa-arvoa lisäävä. Kuvat ovat suhteellisen edullisia, ja monilla ei ole taloudellista mahdollisuutta otattaa kuvia valokuvaamossa.

Kaikilla on nykyisin kamera joka päivä taskussa. Kyllä siinä omasta ipanasta saa ihan niin paljon kuvia jokainen kuin vain ikinä haluaa.

Vierailija
26/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tyhmänä kuvittelisi, että tuonkin asian päättäisi koulu itse. Mutta ei, poliittinen päättäjä sielläkin häärää taustalla.

Eikö ole hyvä asia, että kaikissa kouluissa on sama linja? Muutenhan eri kouluissa olevat on eri asemassa keskenään. Poliittisesti kun päätetään, että kaikissa koulussa on tai, ettei missään koulussa ole niin se on tasapuolinen kaikille.

Vierailija
27/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikaa tummia?

vaikea saada valotus kohdilleen?

Vierailija
28/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys nimenomaan on poliittisesta asiasta! Ei tähän päätökseen ole olemassa suoranaista oikeaa tai väärää vastausta.

Vierailija
29/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

liikaa tummia?

vaikea saada valotus kohdilleen?

Burkat päällä jo tarhaiässä niin ei kuvissa mitään näkyisi muutenkaan.

Vierailija
30/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhaa rahanmenoa nuo kuvaukset. Jokainen voi ottaa penskastaan kuvia itse - tai vieda halutessaan kuvaamoon, jos rahaa on liikaa. 

Vierailija
31/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole hyvä asia, että kaikissa kouluissa on sama linja? Muutenhan eri kouluissa olevat on eri asemassa keskenään. Poliittisesti kun päätetään, että kaikissa koulussa on tai, ettei missään koulussa ole niin se on tasapuolinen kaikille.

Asiaa pitäisi kysä niitlä, joita asia koskettaa, eli oppilailta.

Vierailija
32/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan turhaa rahanmenoa nuo kuvaukset. Jokainen voi ottaa penskastaan kuvia itse - tai vieda halutessaan kuvaamoon, jos rahaa on liikaa. 

Ihan selvä, että näin ulkomailta tulleet ajattelee. Ihan turhaa maksaa kuvista kun ne voi näpsiä itse milloin tahansa. Ihan riittävän hyviä kuvia saa kännykälläkin. Etenkin jos on rahasta tiukkaa niin aivan turhaa pistää niitä valokuvien ostamiseen.

Vierailija
33/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä koskee vain kunnallisia kouluja, yksityiset edelleen kuvauttavat oppilaansa, jos tahtovat. Se siitä tasapuolisuudesta.

Vierailija
34/42 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaa pitäisi kysä niitlä, joita asia koskettaa, eli oppilailta.

Kysyä päiväkodin lapsilta ja antaa heidän päättää asioista? No jo on typerä idea!

Vierailija
35/42 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaupunki voi yksipuolisesti päättää tällaisesta asiasta?! 

Onko asiasta edes kysytty vanhemmilta?

Vierailija
36/42 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin hyvä. Loppuu se siskon jokavuotinen kuvien tyrkytys kakaroistaan. 

Vierailija
37/42 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmäkuva on kyllä kiva. Ne yksittäiset kuvat joka vuosi ovat turhaa. Riittäisi päiväkodissa kerran, alakoulussa kerran ja yläkoulussa kerran, lukiossa kerran. Saa käyttää. 

Vierailija
38/42 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kaupunki voi yksipuolisesti päättää tällaisesta asiasta?! 

Onko asiasta edes kysytty vanhemmilta?

Kaupunkilaiset on ihan itse päättäjänsä vaaleilla valinneet. Näin edustuksellinen demokratia toimii.

Vierailija
39/42 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno perinne, mutta luokkakuva riittäisi, ja hinnan pitäisi olla kohtuullinen esim. 10 euroa/nenä.

Kaikilla on nykyaikana kännykät ja kuvausmahdollisuus. Kaverista saa kyllä räpsittyä vaikka minkälaisen kuvan, mutta koko luokan järjestäminen yhteen kuvaan on liian työlästä muutoin kuin opettajan ja ulkopuolisen kuvaajan toimesta.

Mun äidillä on vielä sellaisiakin koulukuvia, missä luokka on kuvattu koululuokassa pulpettien takana. Sellainenkin olisi ihan riittävä, bonuksena näkyisi lisäksi se ympäristö myös.

Vierailija
40/42 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäkuva on kyllä kiva. Ne yksittäiset kuvat joka vuosi ovat turhaa. Riittäisi päiväkodissa kerran, alakoulussa kerran ja yläkoulussa kerran, lukiossa kerran. Saa käyttää. 

Me muutettiin, ja mä vaihdoin koulua lapsena. On ihan mukavaa, että mulla on luokkakuvat molemmista alakouluista. Olisiko vaikka joka toinen vuosi riittävästi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi