Mitä vaihtoehtoja on pitkäaikaistyöttömällä?
Antakaa ideoita miten pääsisin tästä köyhyydestä pois. Tutkinnon opiskeleminen ja lattiatason hommien tekeminen on poissuljettuja vaihtoehtoja.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Joo no tossa se on pähkinänkuoressa koko ongelma pitkäaikaistyöttömillä. Mitään ei haluta opiskella, tai suostuta aloittamaan pohjalta kuten muut on aloittaneet. Palkkaa pitäis kuitenki tulla 5000e/kk, vaikka ainoo mitä osaa tehdä on taitella paperilennokkeja
Kyllä itse muistan kun 4 vuoden työttömyyden jälkeen menin töihin 1700e/kk bruttopalkalla ja ulosotossa odotti 38k velat. Sieltä piti ihan itse kavuta ylös kohti parempaa palkkaa ja velattomuutta. Nyt on 16 vuotta myöhemmin amiskoulutuksella pikkasen yli mediaanin palkka, velaton asunto, eikä mökistäkään montaa tonnia enää maksamatta.
NYT ON TODELLA HUONO TYÖTILANNE!
IHMISET JOUTUVAT OPISKELEMAAN USEITA TUTKINTOJA
JA TEKEMÄÄN JUURI NÄITÄ HANTTIHOMMIA ILMAN URAKEHITYSTÄ!
Vierailija kirjoitti:
Joo no tossa se on pähkinänkuoressa koko ongelma pitkäaikaistyöttömillä. Mitään ei haluta opiskella, tai suostuta aloittamaan pohjalta kuten muut on aloittaneet. Palkkaa pitäis kuitenki tulla 5000e/kk, vaikka ainoo mitä osaa tehdä on taitella paperilennokkeja
Kyllä itse muistan kun 4 vuoden työttömyyden jälkeen menin töihin 1700e/kk bruttopalkalla ja ulosotossa odotti 38k velat. Sieltä piti ihan itse kavuta ylös kohti parempaa palkkaa ja velattomuutta. Nyt on 16 vuotta myöhemmin amiskoulutuksella pikkasen yli mediaanin palkka, velaton asunto, eikä mökistäkään montaa tonnia enää maksamatta.
Toihan on ollut 16 vuotta sitten hyvä palkka. Mitä ihmettä nyt??
Hyväksy tilanne, odota parempia aikoja. Pidä yllä terveyttäsi. Kaltaisiasi on todella paljon. Työttömänä et itse päätä, saatko töitä, vaikka on koulutttautunut, työkokemusta, fiksu, terve jne. Älä murehdi asiaa, johon et voi vaikuttaa. Elä pienesti, säästä jos pystyt. Pienet asiat on tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toihan on ollut 16 vuotta sitten hyvä palkka. Mitä ihmettä nyt??
No ei todellakaan ollut 16v sitten hyvä palkka tuo. Oman ikäluokkani kaverit tienasivat 2100-2200€, kun olivat menneet suoraan töihin amiksesta, toisin kun itse olin tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksy tilanne, odota parempia aikoja. Pidä yllä terveyttäsi. Kaltaisiasi on todella paljon. Työttömänä et itse päätä, saatko töitä, vaikka on koulutttautunut, työkokemusta, fiksu, terve jne. Älä murehdi asiaa, johon et voi vaikuttaa. Elä pienesti, säästä jos pystyt. Pienet asiat on tärkeitä.
Parempaa aikaa ei tule vaan suomi on pysyvässä lamassa paremminivoivien porsastellessa. Ihmetellessä miten laiskoja on työttömät. Paremminvoivien eduskunnan ja muiden paskapäiden imuroidessa suomeen 70 000 työn halpuuttajaa joka vuosi. 700 000 10 vuodessa.
Jos osaa englantia ja edes auttavasti ruotsia, kannattaa tutustua Norjan työmarkkinoihin.
Työttömän pitää uskaltaa liikkua kauaskin. Se on raskasta ja vaikeaa jättää kaikki ja lähteä kauas, tiedän kokemuksesta. Mutta työttömyys on pidemmän päälle vielä vaikeampaa. Itse olen lähtenyt Hollantiin viikon varoitusajalla puoleksi vuodeksi ja myös muuttanut toiselle puolen Suomea työn perässä. Asiat, asunnot ja ihmissuhteet kyllä järjestyy, jos olet terve ja työkykyinen.
Jos en olisi työn perässä liikkunut, olisin varmasti pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Ohjeita pitkäaikaistyöttömälle? Opiskelu, palkkatuettu työ, työkokeilu, työharjoittelu, yrityksen perustaminen, ammatinvalintapsykologi, psykoterapia, sihteerin työ, työ valtiolla on poissuljettuja.
Sihteerin työ? Kas kun ei lääkärin. Niitä sentään vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile työntekoa
Tosiaan nyt käänne parempaan on työpaikkojen määrässäkin tapahtunut,nyt on kovaa kasvua edessä
Tarkentaisitko vähän?
Soittelet tutuille ja kyselet pimeitä töitä. Niin minä olen aina tehnyt ja olen saanut sen jälkeen suhteilla töitä kun sana oon levinnyt että teen hyvää työtä niin minulle on soitettu että tulenko tekee sitä ja tota hommaa. Olen esimerkiksi ollut yhdellä hevostilalla hommissa varmaan 15 kertaa ja tienannut keskimäärin 300 euroa 2-3 päivän hommasta. Olin joskus myös festareilla hommissa ja siellä sain luotuja suhteita ja minua pyydettiin sen jälkeen koko ajan hommiin ja palkka käteen. Yksi metalliyrittäjä pyysi minua firmaansa trukkia ajamaan ja olin myös yövartiossa sen firmassa koska sen firmassa kuulemma käynyt varkaita. Yhtenä yönä sitten niitä varkaita tulikin ja ne jäi kiinni koska soitin poliisit. Se yrittäjä antoi mulle 500 euroa palkkioksi plus palkan. Jos ei työsopimustöitä saa niin kyllä jollaine aina jotain pimeetä hommaa on.
tutun tai sukulaisen nurkkiin ja oma kämppä pimeästi vuokralle
jotain pientä pimeitä hommia sieltä täältä vaikka naapureiden auttamisesta
hae tuttujen ja sukulaisten romut pois ja myy ne halvalla torissa, win-win
samalla voit myydä maksusitoumuksilla hankittuja tuotteita
vakuutusvilpit, taas vietiin kellarista sitä ja tätä ja pyöräkin
listahan on pitkä, kysy "collegoilta" lisää...
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyötön on yleensä täysi luuseri eikä koskaan tule kenenkään töihin pääsemään. Sen päälle vielä asenne ettei kaikki työ edes kiinnosta. Perusta joku firma jos jotain edes osaat. Ja lopeta palstalta neuvojen kysyminen.
Nooo, tule sitten kertomaan mitä meinaat tehdä kun olet saanut kenkää perseelle. Karma hoitaa
Vierailija kirjoitti:
Soittelet tutuille ja kyselet pimeitä töitä. Niin minä olen aina tehnyt ja olen saanut sen jälkeen suhteilla töitä kun sana oon levinnyt että teen hyvää työtä niin minulle on soitettu että tulenko tekee sitä ja tota hommaa. Olen esimerkiksi ollut yhdellä hevostilalla hommissa varmaan 15 kertaa ja tienannut keskimäärin 300 euroa 2-3 päivän hommasta. Olin joskus myös festareilla hommissa ja siellä sain luotuja suhteita ja minua pyydettiin sen jälkeen koko ajan hommiin ja palkka käteen. Yksi metalliyrittäjä pyysi minua firmaansa trukkia ajamaan ja olin myös yövartiossa sen firmassa koska sen firmassa kuulemma käynyt varkaita. Yhtenä yönä sitten niitä varkaita tulikin ja ne jäi kiinni koska soitin poliisit. Se yrittäjä antoi mulle 500 euroa palkkioksi plus palkan. Jos ei työsopimustöitä saa niin kyllä jollaine aina jotain pimeetä hommaa on.
Mulla ei ihan noin, mutta pomot soitteli, et tuletko töihin? Menin aina. Sitten pomot jäi eläkkeelle (ja lopulta kuolivat, niin kuulin). Nyt ei ole ketään, kuka pyytää.
Sulle voi tulla tuo sama polku - koita miettiä jo etukäteen, ettei kävisi niinkuin mulle.
Niinjoo, lisäkoulutuksesta: työkkärissä eivät itsekään tienneet, mihin/minkälaiseen koulutukseen sitä rahaa saisi. Yritin niin paljon, lopulta väsyin siihen yrittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Taiteilu tai yrityksen perustaminen. Ei taida jäädä muita vaihtoehtoja, kun opiskelu tai siivous ei kelpaa?
Entä jos opiskelu ja siivous kelpais, mutta duunia ei saa. Olen opiskellut taloushallinnon tutkinnon, jolla piti tulla työtarjouksia ihan yli oman tarpeen. Ei tuu tarjouksia eikä edes viitsitä vastata hakemuksiin, jos oot 55+. Sama siivousduuneista, ikä merkkaa.
Riippuu miyen asennoidut ja suhtaudut omien arvojesi ja näkemystesi kautta asioihin ja tekemiseen. Sanat on sanoja, teot ratkaisee. Lupauksia voi suoltaa hamaan tappiin mutta päämäärät ja suunnitelmat ovat merkkejä kohti tekoja. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mikä sinua elämässä kiinnostaa, asetat tavoitteesi sen mukaan huomioiden omat kykysi, osaamisesi ja motivaatiosi. Eksyksissä olevan ihmisen on kuunneltava sydämensä ääntä, se kertoo totuuden ja järki suodattaa turhat toiveet pois jotka tuottaa vain pettymyksiä ja lannistumista. Ole kiitollinen pienistäkin askelista kohti määränpäätä, äläkä ole itseäsi kohtaan liian ankara vaan pyri olemaan armollinen, tunnollinen ja ahkera. Tee niin hyvin kuin kykenet ja katsot mihin se riittää.
Ammattirikollisuus lasketaan ammatiksi. Erittäin suuri suositus!
En ymmärrä miten voi uusi tutkinto tai jatkokoulutus olla poissuljettu vaihtoehto. Sinun koulutus ja ammattitaito on auttamattomasti vanhentunut etkä kelpaa enää kuin lyhytaikaisiin hanttihommiin.
Tuolla asenteella pysyt työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes 60vee. Työkkäri ehdottaa opiskelua, siinä heidän koko antinsa. Ei enää kiinnosta eikä olisi taloudellisestikaan kovin helppoa.
No 62-vuotiaana voi saada osittaista varhennettua eläkettä. Pitää laskea huolella kannattaako se. Riippuu työeläkkeestä yms. Mutta itselle se pieninkin summa kuussa oli hyväksi avuksi taloudellisesti viimeisinä vuosina ennen vanhuuseläkettä.
Työelämään pääseminen on vaikeampaa tuossa iässä, varsinkin kun nykyinen hallitus poisti sen suojaosan, eli osapäiväinen työ ei kannata työttömänä.
Saadakseen palkkatyötä pitäisi saada vähintään palkkatukea kunnan työllisyyspalveluista vai mikä se nykyään on. Onko mitään työpaikkoja, joissa olisi jotain sulle sopivia tehtäviä? Voisit kysyä ensin onko kunnalla enää palkkatukirahoja ja sitten tarjota itseäsi halpana työntekijänä tuonne firmaan.
Tai pitäiis olla jotain suhteita työpaikoille.
Työkkärin rekrykoulutuksiin kannattaa mennä vain ja ainoastaan, jos järjestävät palkallisen harjoittelupaikan (useimmiten eivät).
Muuttaminen toiselle paikkakunnalle voi avata uusia mahdollisuuksia.
Aika vähän mahdollisuuksia iäkkäälle työnhakijalle on, varsinkin kun nyt on nuoria vastavalmistuneita sekä keski-ikäisiä kokeineita työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteys työkkäriin ja pyydä itsellesi asiointiaika jolla voit keskustella toiveistasi. Osaavat kertoa mitä kaikkea apua voit saada. Näin ainakin varmistat että teet kaikkesi kaiken tiedonkin saamiseksi, joskus työkkärissä on yhteistöitä työnantajienkin kanssa joten näistäkin voisit kysyä ja ilmoittautua mukaan näihin suosituksiin. Loppu hoituukin töitä hakemalla, ei kai tässä muukaan auta.
Haha, ei sinne pääse lässyttelemään.
Jos et ole 100% työkykyinen, vaadi työkkäriltä pääsyä työkykyselvitykseen ja sitten kuntoutukseen, jonka ajan et ole työtön vaan saikulla. Sen jälkeen eläkkeelle.
Pitköaikaistyöttömistä valtaosa ei ole työkykyisiä, mutta roikkuu työmarkkinatuella tajuamatta/osaamatta pitää sairauslomaa ja sairauspäivärahaa jatkuvasti voimassa.
Haloo, jatkuva s
Sä et tajunnut tajuta. Jos et ole täysin työkykyinen, haet nyt sairaspäivärahaa. Sitten kun eläkeikäsi täyttyy, sitten siirryt eläkkeelle.
En ole tuo edellinen kommentoija, jolle vastasit, oletan että hänestä sairaspäivärahalla saa käteen enemmän kuin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjeita pitkäaikaistyöttömälle? Opiskelu, palkkatuettu työ, työkokeilu, työharjoittelu, yrityksen perustaminen, ammatinvalintapsykologi, psykoterapia, sihteerin työ, työ valtiolla on poissuljettuja.
Opiskelijoille ei ole töitä vai mitä luulet 1 400 000 opiskelijaa ja avoimia työpaikkoja 20 000. Joita myös hakee 500 000 työtöntä ja 500 000 vastentahtoisesti alityöllistettyä. Ja 70 000 jokavuonna suomeen saapuvaa onnenonkijaa.
Ei Suomeen pääse hakemaan töitä, ellei ole EU:sta. Pitää olla työpaikka työlupa ja oleskelulupa passissa jo tänne tullessa.
Paskapuheissasi ja työttömien mustamaalaamisessa yksi vinkeä juttu kiinnitti huomioni. Ainakaan Helsingissä ei saa työtön sairaslomaa. Tämän on lääkärit sopineet muiden viranomaisten kanssa. Myöskään matkustaa eisaa, on rikollisten kanssa samalla listalla tullissa.