Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

UMK 2026 OFFICIAL 🎶🎶🎶

Vierailija
25.08.2025 |

Kohta se huuma taas alkaa. Mitä tiedämme nyt?

1. Haku UMK:hon päättyi eilen

tässä tiedot itse kisasta:

https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026

2. Euroviisut pidetäänkin sitten Wienissä 16.5.2026

Millä mielellä odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1479)

Vierailija
1461/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut miettii miksi Linda & Pete on jo nyt perjantaina, itse epäilen Ylen tahtovan näyttää, että kaksi ensimmäistä julkaisua ei ole mitään vaisuja, vaan myös potentiaalisia voittoon. Olisi vähän liian kaavamaista, jos voittoon tähtäävät kappaleet olisivat aina sen täyden viikon sisällä olevia kappaleita, koska se ruokkisi ajatusta, ettei kahdella ensimmäisellä ole mitään virkaa.

Toki näistä Etta oli vähän vaisu, joten ehkä jotain räväkkyyttä tulee sitten keskiyöllä?

Seli seli.

Vierailija
1462/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita, jotka ei kuuntele itselleen tuntemattomia UMK-artisteja etukäteen? Itse en jotenkin jaksa, koska aiemman tuotannon perusteella ei voi kovin varmasti päätellä, millainen kisabiisi tulee olemaan. Jotenkin outoa hehkuttaa etukäteen ketään artistia, kun biisi voi olla joko täysi yllättäjä tai täysi floppi. Robin ja Käärijä nyt esimerkkinä muutaman vuoden takaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kuuntelemassa tuota Antti Paalasta. Ihan mielenkiintoista musiikkia, mutta en usko voittoon. Chachi tai Pete ja Linda voittaa. Chacin biisintekijöissä Johannes Naukkarinen joka tehnyt chachachan ja Espresso Macchiaton niin voi tulla ihan tarttuva korvamato. 

Laulaako Chachi suomeksi? Parempi suurelle yleisölle englanniksi.

Eiköhän Chachi vedä enkuksi. Ei taida suomi hänellä kääntyä.  Noin yleisesti Euroviisuissa maan omalla kielellä lauletut kappaleet ovat pärjänneet hyvin. Suomen kielessä ja muissa erikoisemmissa kielissä on omaa eksotiikkaa, josta on viisuissa tykätty.

Vierailija
1464/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Etalla on sveitsin pyörivä lavakopio? No lauluääni ok biisi 🤔

Ei kuitenkaan voita tällä

Vierailija
1465/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykänny Antti Paalasen musasta kun kävin youtubesta kuuntelemassa. Kurkkulaulanta kuulostaa hirveeltä ja muutenkin oli aika tylsää musaa. Ei pärjäis viisuissa jos ei nyt jotain taikabiisiä tule umk:ssa.

Vierailija
1466/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etta

Vierailija
1467/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita, jotka ei kuuntele itselleen tuntemattomia UMK-artisteja etukäteen? Itse en jotenkin jaksa, koska aiemman tuotannon perusteella ei voi kovin varmasti päätellä, millainen kisabiisi tulee olemaan. Jotenkin outoa hehkuttaa etukäteen ketään artistia, kun biisi voi olla joko täysi yllättäjä tai täysi floppi. Robin ja Käärijä nyt esimerkkinä muutaman vuoden takaa.

Mä en ole tutustunut ehdokkaiden aikaisempaan musiikkiin jotka ovat mulle tuntemattomia. Syy on se, että mä haluan yllättyä. 

Vierailija
1468/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikon kuvailun perusteella Lindan Ja Peten biisistä ei tule ainakaan voittajafiilistä.

Vierailija
1469/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykänny Antti Paalasen musasta kun kävin youtubesta kuuntelemassa. Kurkkulaulanta kuulostaa hirveeltä ja muutenkin oli aika tylsää musaa. Ei pärjäis viisuissa jos ei nyt jotain taikabiisiä tule umk:ssa.

Sama. Itsekään en ihastunut Youtube-kuuntelulla. Ei jaksa örinää jne.

Vierailija
1470/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antilla oli muovikukkia tukassaan ja nousee tuolille valkoisessa asussa. Hyvä väri ainakin. Useimmalla mailla on nyt luontoon liittyviä biisejä ja taustat suoraan luonnosta. Uusi suuntaus.

Olisi hauska saada sellaista erikoista. Kai hän osaa hanuria soittaa. Millä kielellä launu esittää. Pärjäisi englannilla mainiosti.

Hän pärjää ulkomailla. Keikkailee siis jo ranskat yms

Kuka tätäkin alapeukuttanut. Isoilla festarikeikoilla esiintyy. On Ranskassa tykätty 

Jopas jotakin! Mutta kotimaassa tooodella pieni tekijä. Eikä kyllä taida olla Ranskassakaan mikä suuri nimi :D

Vierailija
1471/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole kovin vilkasta keskustelua, vaikka Suomessa 5,6 milj. asukasta. Vai onko ihmiset siirtyneet täältä jonnekin Viisukuppilaan tai muualle. 🤔

Vierailija
1472/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paalanen palkannut jonkun markkinointityypin keskustelupalstoja/somea täyttämään.

Onko uhka, kun kerennyt jo saamaan uusia fanittajia?

Inhokiksihan tuo muodostuu, kun pakotetaan. 🙄

Vierailija
1473/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulilaudalla aiotaan äänestää Paalasta ja sieltä joku pelle tullut tänne riehumaan ja ylistämään Anttia sekä haukkumaan ja painamaan alaspäin naispuolisia artisteja. 🤢

Aika jännä, jos siellä kallistuttaisiin taidemusavetoon, minä kyllä luulen nää haukkujat PeteLinda faneja ihan.

Vierailija
1474/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin tähän naislaulajien kurkkuäänet, miten ne saisi korjattua, ääni ei tule puhtaasti. Ja sitten vielä Unkarin naislaulajan äänen Leleka, jolla on kaunis ääni. Miten suomalaista laulajaa voisi paremmin opastaa äänen käytössä. 

Tunnin kuluttua on seuraava biisi ja sitten vasta sunnuntai-iltana seuraava.

Vierailija
1475/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antin mukaan takatukka on haitaribängeri

Vierailija
1476/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kovin vilkasta keskustelua, vaikka Suomessa 5,6 milj. asukasta. Vai onko ihmiset siirtyneet täältä jonnekin Viisukuppilaan tai muualle. 🤔

Ehkä muualla ei poistella viestejä samaan tahtiin kuin täällä ihan vaan siksi, että jonkun kommentti ei tue omaa mielipidettä. Eihän siitä silloin synny mitään keskustelua, kun ainoastaan omat ja niitä tulevat mielipiteet sallitaan.

Vierailija
1477/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulilaudalla aiotaan äänestää Paalasta ja sieltä joku pelle tullut tänne riehumaan ja ylistämään Anttia sekä haukkumaan ja painamaan alaspäin naispuolisia artisteja. 🤢

Aika jännä, jos siellä kallistuttaisiin taidemusavetoon, minä kyllä luulen nää haukkujat PeteLinda faneja ihan.

Ajattelin taidesalaisuuksia. 

Olisi reilua kaikkien pysyä asiallisella ja kohteliaalla tasolla. Ajatella voi mitä tahansa, mutta ei teilata esiintyjiä ennen kuin ovat esiintyneetkään ja siitä huolimatta kohteliaalla tasolla. Siinä on oppimista joillekin , vai miten ajattelette?

Vierailija
1478/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan täällä paljon keskustelua. Yksi biisi vasta kuultu, muu vielä arvailua. Ja kun tuo eka ei valitettavasti ainakaan itseäni erityisesti innostanut, niin mitäpä tässä vielä sen kummemmin osaisi sanoa. En halua negatiivisuuttakaan lietsoa. Toivon parasta jatkoa ajatellen. 

Vierailija
1479/1479 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommahan menee niin että kun UMK-kisa on käyty, niin ykkönen lähtee viisuihin. Jos artisti kieltäytyy lähtemästä, sinne lähetetään toiseksi tullut. Jos ei sekään, niin kolmas jne. Eli periaatteessa  jopa sijalta 7 voi päästä edustamaan Suomea. Voi olla että UMKn linjaus on ihan järkevä. Äänestys laittaa silloin biisit kansan maun mukaiseen järjestykseen. Ei tule  taktikointia äänestyksessä  ja paras mahdollinen lähetetään.