UMK 2026 OFFICIAL 🎶🎶🎶
Kohta se huuma taas alkaa. Mitä tiedämme nyt?
1. Haku UMK:hon päättyi eilen
tässä tiedot itse kisasta:
https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026
2. Euroviisut pidetäänkin sitten Wienissä 16.5.2026
Millä mielellä odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?
Katso lähetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (10258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte laskelmoida millään jury äänillä, kun Suomi ei pääse ees kymmenen parhaan joukkoon, millään näistä tekeleistä.
Liekinheittimellä Suomi pääsee pitkälle.
Kuka tahansa sinne lähteekin, tuomariston äänet ratkaisee. Muistakaa tämä, kun äänestätte UMK:ssa.
Äänestän tasan sitä mistä itse tykkään eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antti Paalanan ja Komiat ovat upeita, tykkään kuunnella molempien musaa, mutta Euroviisuissa ei pärjää enää nykyään kansanmusiikilla, joten ovat vääriä valintoja Suomen viisuedustajaksi.
Osaatko sanoa, milloin viimeksi viisuissa ollut kansanmusiikkia? Bändin tai yksittäisen artistin esittämänä. Kun itse en näin äkkikseltään sitä muista.
Ukrainan Go_a:n musiikki pohjautuu monessa kappaleessa kansanmusiikkiin. Samoin Kalush Orchestran. Moldovan Zdob ṣi Zdub on romanimusiikkiin pohjautuvaa punkhybridia.
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan ole jäänyt peten ja lindan biisi mieleen. En tosin ole kuunnellut sitä usein, mutta en kyllä ole cachin kirsikkakakkua tai rakkauden kipee ee ee. Mutta joo kaikkien muiden biisit on jollain tavoin mielessä. Etta Sinikka ja Antti.
Lindan ja Peten biisistä muistan vain Lindan soittamassa viulua, enkä siitäkään säveltä.
Mitähän järkeä viestissäsi on? 🤔 Kun ajattelen Liekinheitintä, minulla alkaa soimaan päässä heti melodia ja lyriikat: "olis viisaampi häipyy täält, mut tulel viel leikin" jne. Sitä vastoin esim. Sinikka Monten biisistä en muista mitään melodiasta enkä lyriikoista. Voimmeko vetää näistä kokemuksistamme jotain yleispäteviä johtopäätöksiä? Emme voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antti Paalanan ja Komiat ovat upeita, tykkään kuunnella molempien musaa, mutta Euroviisuissa ei pärjää enää nykyään kansanmusiikilla, joten ovat vääriä valintoja Suomen viisuedustajaksi.
Osaatko sanoa, milloin viimeksi viisuissa ollut kansanmusiikkia? Bändin tai yksittäisen artistin esittämänä. Kun itse en näin äkkikseltään sitä muista.
Varmasti niitä on ollut, mutta ne eivät vaan mieleen. Venäjän mummot. Baltian ja Balkanin maista, Espanjasta? Kreikasta?
Fadoa on melkein joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pete halua koska viim. Keikat 8. Ja 9.5. ja tuolloin pitää olla jo wienissä eikä missään tavara-asemalla.
Keikkoja buukataan normaaliin tapaan, koska UMK-voitto on varma vasta sitten kun se on varma, ja mikäli voitto tulee, sitten keikkoja siirretään myöhemmäksi.
Hän on kumminkin osallistunut umk.hon ja ollut tietoinen, että voi tulla koko kevään mittainen rumba. Vai eikö usko voittoon?
Mites kaikkien muiden keikat?
Käärijäkin taisi veikata itseään vastaan, vaikka uskoi voittoonsa. Vähän kuin käänteispsykologiaa, tai win-win, eli tavalla tai toisella voittaa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pete halua koska viim. Keikat 8. Ja 9.5. ja tuolloin pitää olla jo wienissä eikä missään tavara-asemalla.
Yksi Tavara-asema siirtyy vilauksessa kun voisit kutsuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Peten ja Lindan kappale on liian muovinen ja laskelmoitu. On kuin vanhat viisuhitit olisi heitetty jonkinlaiseen linkoon, sekoitettu ja otettu kierrätystekele ulos lingosta. Viulussa on kaunis ääni, mutta tässä yhteydessä kulunut ja niin nähty ja kuultu jo. Omasta puolestani Paalanen saisi mennä viisuihin, sentään jotain originellia. Eikä matkittaisi tusinatuotteita. Ei muuten muistu ollenkaan mieleen, miltä tuo petelindaviisu edes kuulostaa.
Erottuvia eikä tusinabiisejä ovat sekä PP&LL:n ja Paanasen. 🎵
Samaa mieltä. Itse ainakin tykkään kummastakin ja se kummalla on parempi esitys livessä saa minun ääneni.
Komiolla kevään viimeinen keikka 30. 4.2026.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte laskelmoida millään jury äänillä, kun Suomi ei pääse ees kymmenen parhaan joukkoon, millään näistä tekeleistä.
Liekinheittimellä Suomi pääsee pitkälle.
Kuka tahansa sinne lähteekin, tuomariston äänet ratkaisee. Muistakaa tämä, kun äänestätte UMK:ssa.
Ensi kevään raadeista ei edes ole huhuja, keitä niissä voisi olla. Raatiäänien spekulointi on aina spekulointia. On maita, joissa raati äänestää joka tapauksessa naapureita ja on maita, joissa raati äänestää paksuimman rahakuoren lahjoittanutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan ole jäänyt peten ja lindan biisi mieleen. En tosin ole kuunnellut sitä usein, mutta en kyllä ole cachin kirsikkakakkua tai rakkauden kipee ee ee. Mutta joo kaikkien muiden biisit on jollain tavoin mielessä. Etta Sinikka ja Antti.
Lindan ja Peten biisistä muistan vain Lindan soittamassa viulua, enkä siitäkään säveltä.
Mitähän järkeä viestissäsi on? 🤔 Kun ajattelen Liekinheitintä, minulla alkaa soimaan päässä heti melodia ja lyriikat: "olis viisaampi häipyy täält, mut tulel viel leikin" jne. Sitä vastoin esim. Sinikka Monten biisistä en muista mitään melodiasta enkä lyriikoista. Voimmeko vetää näistä kokemuksistamme jotain yleispäteviä johtopäätöksiä? Emme voi.
Tekoälyl tehtyi.
Jees, eli: Minusta tää on kohtuutonta mustamaalaamista. Pete ei tosiaan eroa mitenkään vähemmän edukseen kuin muut ehdokkaat. Pete puhuu fiksusti ja on positiivinen, puhelias ja hymyileväinen. Reagointivideolla hän oli se, joka kommentoi aktiivisesti muiden biisejä, Lindahan se oli enimmäkseen hiljaa. Pete on ihan messissä tässä ja jotkut haluaa vetää hänet lokaan.
Totta turiset.
Minusta Linda yliyritti esittää riehaantumista tuolla videolla.
Liekinheittimessä on se ongelma, ettei ulkomaalaiset oikein voi laulaa siinä mukana. Myös sana liekinheitin on heille aika vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikkoja buukataan normaaliin tapaan, koska UMK-voitto on varma vasta sitten kun se on varma, ja mikäli voitto tulee, sitten keikkoja siirretään myöhemmäksi.
Erika kyllä oli jo valmiiksi raivannut keikkojaan keväältä, koska ennakoi viisuihin pääsyään.
Vierailija kirjoitti:
Liekinheittimessä on se ongelma, ettei ulkomaalaiset oikein voi laulaa siinä mukana. Myös sana liekinheitin on heille aika vaikea.
Eikä se herätä iloa eikä saa tanssimaan ja yhtymään lauluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on kumminkin osallistunut umk.hon ja ollut tietoinen, että voi tulla koko kevään mittainen rumba. Vai eikö usko voittoon?
Mites kaikkien muiden keikat?
Käärijäkin taisi veikata itseään vastaan, vaikka uskoi voittoonsa. Vähän kuin käänteispsykologiaa, tai win-win, eli tavalla tai toisella voittaa joka tapauksessa.
Käärijä uskoi omaan voittoonsa muutenkin, valitettavasti tuomariäänet mokasivat yleisösuosion tuomat äänet.
Onko joku ikäraja milloin pitää alkaa kuuntelemaan ns. vakavampaa musiikkia? Olen vähän yli 70 v, ja seurannut euroviisuja Abban ajoista asti. Tuli samanikäisten ystävieni kanssa puheeksi UMK esitykset. Kukaan ei ollut niitä kuunnellut, ja kun kerroin, että siellä on hyviä kappaleita ( itse kannatan Pete+Lindaa, tai Kikiä) , sain kuulla vähättelevän kommentin , Sä yrität aina esittää jotain nuorempaa kuin olet. Eikö kukaan muu tämän ikäinen seuraa UMKta ??
Vierailija kirjoitti:
Onko joku ikäraja milloin pitää alkaa kuuntelemaan ns. vakavampaa musiikkia? Olen vähän yli 70 v, ja seurannut euroviisuja Abban ajoista asti. Tuli samanikäisten ystävieni kanssa puheeksi UMK esitykset. Kukaan ei ollut niitä kuunnellut, ja kun kerroin, että siellä on hyviä kappaleita ( itse kannatan Pete+Lindaa, tai Kikiä) , sain kuulla vähättelevän kommentin , Sä yrität aina esittää jotain nuorempaa kuin olet. Eikö kukaan muu tämän ikäinen seuraa UMKta ??
Ikähän on vaan numero! Olen nuori itse mutta en tajua tuota ajatusta joka joillain on, että pitäisi luopua omista kiinnostuksen kohteista tiettyyn ikään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta 2024 ja 2025 voittajakappaleet on myös olleet vaikeita laulaa mukana, tosin ei niinkään kielen vuoksi vaan siksi, että ovat muuten haastavia.
Luotan Paalaseen, uskon että vetää upeasti livenä. Olen tasan kerran aikaisemmin äänestänyt UMK:ssa tai sitä edeltävissä viisukarsintakisoissa ja se oli Käärijää kolme vuotta sitten ja nyt tuntuu siltä, että äänestän muutaman viikon päästä toisen kerran ikinä.
Jaa että ulkomaiset hupiukot kelpaa, mutta suomalaiset ei!