UMK 2026 OFFICIAL đ¶đ¶đ¶
Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?
1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen
tÀssÀ tiedot itse kisasta:
https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026
2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026
MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?
Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (6892)
Vierailija kirjoitti:
Kurkkukaulu Mongoliasta kotoisin. Kiva mielleyhtymĂ€ suomalaisista mongoleina eikĂ€ eurooppalaisina. đ„ł
Siihen viereen vielÀ Tapio Liinoja heiluttamaan liinoja, ja taustabÀndiksi Komiat, niin olisi komiaa ja ZERO points.
Ei kannata aliarvioida Lululain mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan selvÀ homma ettÀ joko Linda&Pete tai Kiki voittaa. Molemmat ovat sellaisia jotka paranevat vain joka kuuntelulla.
ĂĂ€, Kiki on viisufanien kuplaa, on jossain keski- tai loppupÀÀssĂ€ enemminkin, kuten iltapĂ€ivĂ€lehtemme tuore kysely osoittaa.
Ehei! Kiki ei ole vain kuplaa vaan hÀnen biisinsÀ on mielenkiintoinen, salaperÀinen ja laadukas kuten myös Liekinheitin on. Jotain tyyliltÀÀn samankaltaista. Sopivasti melankoliaa edustamaan Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkÀ odotteluaika kisaan, se on vasta helmikuun lopussa. Ehtii kiinnostus hiipua tÀssÀ vÀlissÀ.
EihÀn tÀtÀ ketjua kestÀ kuin pieninÀ annoksina.
Sama vika Paalasen biisissÀ....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komiat ei varmaan saa pinnoja ulkolaisilta raadeilta. On niin suomalaista humppameininkiÀ. Parkkonen ja Lampenius ylivoimaiset.
MÀ taas luulen, ettÀ saisivat hyvinkin. Humppa on nimittÀin suomalainen genre, ja uutta viisuissa. Ja tÀssÀ yhtyeessÀ ja laulussa on niin paljon iloa ja onnea tÀssÀ synkÀssÀ ajassa, ettÀ se olisi monen mieleen. Musiikillisestikin toimiva biisi.
"Uutta viisuissa". Joo, katsos vÀhÀn taaksepÀin Euroviisuja ;D
Kiinnostaa, kuinka kauas ja mihin viittaat. TÀÀllÀ on monenlaisia ja monentasoisia musiikinharrastajia kommentoimassa. Suomalaisista tulee suoraan mieleen Jasminen Niin kaunis on taivas 90-luvulta. Se on jo kaukaista aikaa nykyisenlaiseen viisusirkukseen verrattuna. -eri
LisÀÀn, ettÀ Komiat on minulle ehkÀ kuunneltavinta musiikkia tÀstÀ valikoimasta. En harmikseni löytÀnyt uutta kiinnostavaa musiikkia UMK-ehdokkaista. -sama eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitari kuuluu juhannusyöhön tai nuotioon, ei Euroviisuihin. Viululla on ennenkin Pohjoismaa voittanut.
Nyt on haitarin vuoro, on uutta ja jÀnnÀÀ. Ja SUOMALAISTA, kuten esiintyjÀtkin. Viulu ja ruotsalainen playboy, ehhei.
Uutta ja jÀnnÀÀ? Ruotsi kokeili suomalaisilla viime vuonna miten haitarin kanssa heiluminen toimii. Viisut pidetÀÀn tÀnÀ vuonna ItÀvallassa. EttÀ nÀin.
Ai ettÀ neljÀs sija on huono mikÀ Ruotsille tuli? Erikalla meni siinÀ tapauksessa ihan pÀin persettÀ.
Kuvitteletteko te jotkut ettÀ Suomi oikeasti voisi joka vuosi tavoitella jos tuo Ruotsin neljÀs sijakin on sinusta huono tulos?
Itse en ainakaan lÀhde siitÀ olettamasta ettÀ Suomi aina voittaa...
Suomella oli viime vuonna 3 sÀvellystÀ top-12:ssa Tommy, KAJ ja Erika. Ja KÀÀrijÀn vÀliaikanumero oli illan paras esitys. UMK on Viisujen odotetuin ja tasokkain karsinta. En nyt nÀkisi sitÀ mitenkÀÀn tappiona Suomelle...
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan selvÀ homma ettÀ joko Linda&Pete tai Kiki voittaa. Molemmat ovat sellaisia jotka paranevat vain joka kuuntelulla.
Kiki?? Maailman tylsin kappale, piti lopettaa kesken. Sopii radiosta taustalle soivaksi. Sinikan kappale oli huomattavasti laadukkaampi ja mahtipontisempi, jos pitÀisi balladeista valita.
Vierailija kirjoitti:
Lululai toimii varmasti kepun tupailloissa, illan viimeisenÀ hitaana, mutta Euroviisuihin tuolla ei kannata lÀhteÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ĂĂ€, Kiki on viisufanien kuplaa, on jossain keski- tai loppupÀÀssĂ€ enemminkin, kuten iltapĂ€ivĂ€lehtemme tuore kysely osoittaa.
Ehei! Kiki ei ole vain kuplaa vaan hÀnen biisinsÀ on mielenkiintoinen, salaperÀinen ja laadukas kuten myös Liekinheitin on. Jotain tyyliltÀÀn samankaltaista. Sopivasti melankoliaa edustamaan Suomea.
Ee eee joo ei.
Vierailija kirjoitti:
TodennÀköisyys voittaa umk
Liekinheitin 59 %
Rakkaudenkipee 16 %Takatukka 12 %
Cherry cake 5 %
Million dollar smile 4 %Lululai 3 %
Ready to leave 1 %
Tuo nÀyttÀisi olevan kysely Eurovisionworldin sivuilta. Esimerkiksi Moldovan finaalissa toiseksi nousi esitys, joka sai EW:n kyselyssÀ toiseksi vÀhiten ÀÀniÀ.
Vierailija kirjoitti:
NÀhdÀÀn esc:n jÀlkeen!
Miksei helmikuun umk-show'n jĂ€lkeen đ€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luultavasti Liekinheitin menee viisuihin mutta Rakkaudenkipee on erittÀin mielenkiintoinen ja hyvÀ biisi.
Eee eee eee
MĂ€ olen niin tyytyvĂ€inen ettĂ€ löysin Antti Paalasen musiikin Umk:n avulla. đ§Ąđ§Ą Ihan sama kuka itse viisuihin lĂ€htee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lululai toimii varmasti kepun tupailloissa, illan viimeisenÀ hitaana, mutta Euroviisuihin tuolla ei kannata lÀhteÀ.
Kiitos nauruista đ
Liekinheitin - mojitoa hellepÀivÀn iltana terassilla
Etta - siideriÀ ostarilla tölkistÀ
Kiki - ouzoa jÀillÀ rannalla
Antti - liikaa lÀmmintÀ kaljaa mökillÀ
Chachi - Àklömakea drinkki yökerhossa
Lululai - simaa juhannuksena
Sinikka - gintonic pimeÀssÀ kerrostaloasunnossa
Pick your poison.
Vierailija kirjoitti:
Pick your poison.
Lululai ja maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Pick your poison.
Antti -liikaa lĂ€mmintĂ€ kaljaa mökillĂ€. đ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon metalli-ihmisiÀ. Ainoa, jossa on tarpeeksi draamaa mulle, on Liekinheitin. Ne viuluosuudet on todella hienot. Ja Peten ÀÀnessÀ on rockia. Kelpaa.
Metallikaverini sanoi, ettĂ€ Peten ja Lindan biisi kuulostaa siltĂ€, ettĂ€ tekoĂ€lylle olisi annettu ohjeet tehdĂ€ euroviisubiisi ja siltĂ€ se kyllĂ€ kuulostaakin. Kaikki euroviisukliseet, ei paljon euroviisuisempaa kappaletta voi olla. Ja ne sanat.. đ€Š
Mun mielestÀ siinÀ on tavallaan just tÀn biisin vetovoima, onpahan kerrankin ehta euroviisu alusta loppuun ilman suomalaismetsÀlÀistÀ erikoisuudentavoittelua. Ei sillÀ ettÀ on se erilaisuuskin hauskaa, mut kyllÀ vaan kiinnostais, miten tÀllanen Suomesta kisassa menestyis. On kuitenkin genressÀÀn hyvin tehty kliseitÀ myöten. Paitsi ne sanat, ne on kyllÀ kamalat.
Miksei voi tehdÀ vain hyvÀÀ kappaletta miettimÀttÀ mitÀ varten se tehdÀÀn? Miksi sen pitÀÀ kuulostaa euroviisulta? Euroviisun kuuloiset kappaleet varmasti iskee uskollisiin viisufaneihin, mutta meihin ulkopuolisiin ei. NiillÀ ei saada lisÀÀ yleisöÀ, kun kaikki kappaleet kuulostaa samalta.
Siksi aikoinaan Lordi oli raikas tuulahdus siihen kliseiseen viisumaailmaan ja myös KÀÀrijÀ ja Blind Channel (ja tietysti MÄneskin) saivat muutkin kuin viisufanit innostumaan katsomaan kisoja, kun kerrankin oli jotain erilaista ja uutta. Ei me "tavalliset" jakseta kuunnella samoja kappaleita toisensa perÀÀn, mitkÀ kaikki toistaa itseÀÀn. Siksi en pidÀ Lindan ja Peten biisistÀ, koska se sulautuu kaikkien muiden samalla tavalla tuotettujen kliseiden joukkoon.