Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Vanhemmat pyytävät lääkäreitä apuun, jotta lapsi saisi käyttää kännykkää koulussa

Vierailija
25.08.2025 |

Siis ihan oikeasti, millainen WT haluaa että lapsi roikkuu koko ajan kännykässä? 

Ehkä olisi joissakin kodeissa aika ryhdistäytyä jos on kasvatettu tuollaisia puhelin addikti pullamössö lapsia. Jos ei koulussa pysty ilman puhelinta olemaan, niin on kyllä aika heikot eväät elämään. 

Tai haluaako joku puolustaa näitä lapsia/vanhempia?

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011450136.html

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Ei mulla muuta. Aikuiset ihmiset. 

Vierailija
2/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista aikuisista lääkärin tulisi tehdä huoli-ilmoitus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nää pahimmat selittelijät on sieltä varakkaimmasta päästä.

Vierailija
4/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä kyllä pyytäisin jos lapseni olisi vielä oppivelvollinen. Hänellä on ykköstyypin diabetes ja sokeriarvojen seuranta tapahtuu kännykällä.

Vierailija
5/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä kyllä pyytäisin jos lapseni olisi vielä oppivelvollinen. Hänellä on ykköstyypin diabetes ja sokeriarvojen seuranta tapahtuu kännykällä.

Ei tullut itse juttua luettua ilmeisesti.

Vierailija
6/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin tämän, montakohan oikeasti on kännykän tarpeessa sairauden takia ? Vanhemmille selkään niin oppivat olemaan. Suomi on pilalla, Saatana.

Vierailija
7/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhempi lapsi täyttää 5v. ja pystyn edelleen suurinpiirein tunneissa laskemaan kuinka paljon meidän lapset on katsoneet koko elämänsä aikana puhelinta/pädiä.

Ei tulisi mieleenkään antaa lapselle puhelinta esim. kaupassa/autossa/ravintolassa. Lapset ovat saaneet katsoa padia/puhelinta  2 kertaa kun oltiin lentokoneessa sekä pari kertaa kun olen ollut parturissa koska muuten lapsi olisi karannut tyyliin. Eivätkä he siksi puhelinta pyydäkään kun kun eivät sitä koskaan käytä.

Se tekee lapselle hyvää opetella leikkimään, sekä ihan vaan oppia siihen että elämässä voi olla tylsää!

Vierailija
8/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä veriarvoja seurattiin ennen vanhaan muutenkin kuin kännykällä. Ja jos joku muu hätä tulee niin voi aina mennä opettajien huoneeseen ja pyytää soittamaan apua. Rehtori on useimmiten paikalla ainakin.

Vierailija
9/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi pitäisi kieltää puhelimet harrastuksissa. Seurojen pitäisi ottaa tiukka linja. Ihan älytöntä, että ollaan harrastuskavereiden kanssa kivassa tapahtumassa (kisat/turnaus/leiri) ja sitten yhdessä vietetyn ajan sijaan lapset roikkuvat puhelimilla. Sitten jakautuvat porukoihin sen perusteella, että ketkä saa tuijottaa rajattomasti ruutua ja kenen vanhemmat rajoittaa. Ja voin kertoa, että aidompia ystävyyssuhteita ja kivempia kokemuksia saa ne, joilla puhelin ei ole kädessä 24/7. Puhelinriippuvaisilla menee elämä ohi. 

Vierailija
10/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan artikkelista lainattua: Mobiililaitteen käyttö on sallittu rehtorin tai opettajan luvalla oppitunnilla terveydellisistä syistä, kuten diabeetikoilla verensokerin seurantaan.

Vierailija
11/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vanhempien lapsiinsa lietsoma pelkotila. Monesti lapsi voi pelätä sitä, että vanhemmalle tapahtuu jotain ja sen vuoksi puhelimen pitää olla tukena ja turvana. Kouluampumisten aikaan tyhmimmät vanhemmat pelottelivat lapsilleen pelkotilat, joiden vuoksi osa jättäytyi koulupudokkaaksi peruskoulun jälkeen. Ainakin aikuisten pitäisi osata kontrolloida omia tunteitaan ja käydä vaikka perheterapiassa puhumassa niistä ilman lapsia. Aikuisuuteen kuuluu se, että opitaan sietämään niitä epämukaviakin tunteita ainakin kohtuullisesti. Siellä perheterapiassa saa käydä kukin vuorollaan perheestä ilman lapsia tai vanhempia.

Vierailija
12/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Ap voi halutessaan referoida.

ohis

Vierailija
13/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuvaisuudestahan se ahdistus johtuu, vieroitusoireita.

Hetken se kirpaisee, mutta jatkossa paranee. 

Vierailija
14/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista aikuisista lääkärin tulisi tehdä huoli-ilmoitus. 

Mitä se auttaa? Mitään apua ei ole julkisella puolella tarjolla, jos nyt ei masennuslääkereseptiä lasketa sitten avuksi ja tukitoimeksi. 

Vierailija
15/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vanhempien lapsiinsa lietsoma pelkotila. Monesti lapsi voi pelätä sitä, että vanhemmalle tapahtuu jotain ja sen vuoksi puhelimen pitää olla tukena ja turvana. Kouluampumisten aikaan tyhmimmät vanhemmat pelottelivat lapsilleen pelkotilat, joiden vuoksi osa jättäytyi koulupudokkaaksi peruskoulun jälkeen. Ainakin aikuisten pitäisi osata kontrolloida omia tunteitaan ja käydä vaikka perheterapiassa puhumassa niistä ilman lapsia. Aikuisuuteen kuuluu se, että opitaan sietämään niitä epämukaviakin tunteita ainakin kohtuullisesti. Siellä perheterapiassa saa käydä kukin vuorollaan perheestä ilman lapsia tai vanhempia.

Tiedän perheen, jossa toinen vanhempi vaikuttaa pelkäävän kaikkia ihmisiä. Suojeli lapsiaan kaikelta ja kuinkas ollakaan: molemmista lapsista tuli koulupudokkaita. Myös helikopterivanhempien lasten on todettu kasvavan masentuneemmiksi ja ahdistuneemmiksi kuin vähemmän hyysätyistä lapsista.

Vierailija
16/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on kutosella eikä puhelimia ole saanut missään vaiheessa käyttää. Mutta olisi jotenkin pelottava ajatus, jos taantuisi seiskalla sellaiseksi, että tarvitsee minuun yhteyden koko ajan ja kaikissa tilanteissa. Ja vähän hävettäisi.

Oikea ahdistus on asia erikseen. Mutta hyvin luultavasti monen nuoren ahdistus johtuu nimenomaan liiasta puhelimen käytöstä ja kielto on hyvä asiat 

Vierailija
17/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin kyllä, mutta vastasin ensin ap:lle. Valita hänelle, että referoi surkeasti.

Vierailija
18/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KALTIALA ei tiedä, onko puoltavia lausuntoja annettu, mutta hän ei itse antaisi sellaista mielenterveyden häiriön takia.

Mobiililaitteen käyttö on sallittu rehtorin tai opettajan luvalla oppitunnilla terveydellisistä syistä, kuten diabeetikoilla verensokerin seurantaan.

-

Kukaan ei ole viemässä kännykkää diabeetikoilta, vaan ainoastaan ahdistuneiden vanhempien ahdistuneilta uniikeilta lumihiutaleilta

Vierailija
19/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä veriarvoja seurattiin ennen vanhaan muutenkin kuin kännykällä. Ja jos joku muu hätä tulee niin voi aina mennä opettajien huoneeseen ja pyytää soittamaan apua. Rehtori on useimmiten paikalla ainakin.

Ennen oli ennen. Nyt on insuliinipumput, jotka toimivat älypuhelimeen yhdistetyn sensorin kanssa yhteistyössä. Hoitotaso nykypäivän diabeetikolla onkin aivan erilainen kuin ennen vanhaan, joten hienoa vain kun tekniikka kehittyy. 

Vierailija
20/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan artikkelista lainattua: Mobiililaitteen käyttö on sallittu rehtorin tai opettajan luvalla oppitunnilla terveydellisistä syistä, kuten diabeetikoilla verensokerin seurantaan.

Luin kyllä, mutta vastasin ensin ap:lle. Valita hänelle, että referoi surkeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan