Kansanedustaja otti lähes tuhannen euron lennon Helsingistä Vaasaan. Linja-autossa halvin lipun hinta on 13 euroa
Iltalehti on selvittänyt kansanedustajien tekemiä lentomatkoja. Lehden mukaan RKP:n kansanedustaja Mikko Ollikainen lensi Helsingistä Vaasaan 22. toukokuuta 934,01 euron hintaisella lennolla.
Kommentit (62)
Olin yllättynyt jo silloin, kun EU:n myötä Suomen edustajat eivät muuttaneetkaan työnsä perässä kuten tavikset, vaan alkoi tämä jokaviikkoinen veronmaksajien rahoilla kustannettu lentorumba Suomen ja keski-Euroopan välillä. Yleensähän kansalaiset maksavat käsittääkseni matkansa töihin omalla kustannuksellaan.
Nyt kun pitäisi mukamas säästää kaikesta, niin tässähän olisi siis heti yksi oiva säästökohde: maksakoot kansanedustajat itse työmatkansa ja nämä kansanedustajien liirumlaarum-hommathan voi muutenkin pitkälti hoitaa etätyönä. Tai vaihtoehtoisesti: kun kerran kansanedustajat mukamas edustavat kansaa eivätkä sitä 1% rikkainta eliittiä, niin miksei meille kaikille muille sitten kustanneta yhteisistä verovaroistamme matkat työpaikoille Helsinkiin, siellähän ne useimmat työpaikat kaiketi ovat?
Oho, 200 metriä ehtii kävellä, ennen kuin taksi on paikalla. Minulla on lähikauppa tuon matkan päässä ja ehdin sinne vaikka 5 min ennen sulkemisaikaa kotoani kerrostalon 3. kerroksesta. Tosin tuo kauppa on liian kallis minulle nyt näin työmarkkinatuelle jouduttuani. Nyt kävelen vajaan kilometrin päähän Lidliin ostoksille,
Mikähän oli selitys noin lyhyille matkoille? Kiire (kävellen yhtä nopeasti perillä), sade (sateenvarjo riittää), isot kantamukset (lyhyen matkan raahaa isoakin taakkaa)? Eikö jaksa eduskunnasta kävellä rautatieasemalle omien viikonloppukamojensa kanssa? Minäkin jaksan polvivaivaisena ja rytmihäiriöisenä kantaa kauppaostokset kotiin, joskin ylämäessä saatan levähtää jollain mäessä olevista kolmesta penkistä, huonoimpina päivinä jokaisella penkillä. Isoin kantamus taisi olla 11,5 kg. Ostin perunasäkin, porkkanoita, jauhopusseja yms. painavaa, mutta edullista.