Voi ei, päiväkoti kiinni koko ens viikon, mihin esikoinen hoitoon :(
Esikoinen 1v5kk siis edelleen jatkaa päiväkodissa 3 kert/vk ja 6 tuntia kerrallaan. Hän on TOOOODELLA vaativa lapsi ja nyt meillä myös vauva kotona. Mutta koko ens viikon on päiväkoti kiinni ja mietinkin kuumeisesti mihin tuon pojan laittaisin, sillä oma mielenterveys ei kestä häntä 25h/vrk! Ja tämä ei ole provo! Esimerkkipäivä kun poika kotona: kukat kaadettu multineen lattialle, syönyt kissanruokaa kupista, juonut potasta omaa pissaa, hakkaa 2 kk ikäistä pikkusiskoaan koko ajan, lyö äitiä, heittäytyy ja kiukkuaa aamun heräämisestä iltaan (ei nuku enää päikkäreitä), karkaa ulkona.... Tässä vain pieni osa, mitä tuo viikari ehtii päivän mittaan tehdä. Ei niin, että en rakastaisi lastani, päinvastoin. Mutta en vain kestä hänen vilkkauttaan koko päivää! Mä oon ihan oikeasti vihainen päiväkodille, joka kiinni koko ensi viikon! Varahoitopaikkaa meille ei ole, koska ne menevät työssäkäyvien lapsille, mikä sinänsä ihan oikein. Auttekee ja keksikää mulle ja viikarille " toimintasuunnitelma" ensi viikoksi!
Kommentit (25)
Ihan vaan kuule normaalia käytöstä. Pieni opiskelee ympäristöään. Vauvahan tuo vielä on!
Miksiköhän esikoisesi kiukkuaa? Hakisiko kenties huomiota? Ei sinänsä ihme, jos on jo noin pienenä viety virikehoitoon...
Hanki kunnon ehkäisy, ettei sulla ole pian kahta pientä lasta hoitoon vietävänä, kun olet vauvan kanssa kotona.
Itsellänikin on esikoinen virikehoidossa 2 päivää/viikko, 4 h kerrallaan, mutta hän onkin jo melkein 4-vuotias, ja mulla on kotona kaksosvauvat.
Laita kukat pois, tyhjennä potta heti kun sinne on pissattu..
Kyllä meilläkin kaivellaan multaa lattialle välillä. Potta tyhjennetään aina heti. Tottakai kissanruokakuppi houkuttaa, eikö sitä voisi laittaa ylemmäksi? Kissahan kyllä pääsee vaikka pöydälle syömään.
Ota lapsi mukaan kotitöihin, hän osaa jo paljon. Lue hänelle kirjaa kun imetät pienempää.
Miten alle puolitoistavuotias voi olla vaikea lapsi? :D
Ja miten sen ikäinen ei muka enää päiväunia nuku?
Mutta niinhän se on, että vauvanhoito on helppoa ja sen osaa kuka tahansa. Mutta kun lapsi kasvaa vauvasta taaperoksi, ja alkaa vaatia hoitamisen lisäksi myös kasvattamista, niin ap:n kaltaisilta karkaa mopo käsistä.
AP:n esikoinen kuulostaa mielestäni ihan normaalilta vilkkaalta ja uteliaalta taaperolta! Ongelma on äidissä eikä lapsessa.
Lapselle voi opettaa paljonkin. Jos noin pieni ei esim. jaksa pitää vaunuista kiinni ja kävellä vierellä, voidaan käyttää valjaita tai nostaa lapsi rattaisiin. Joskus voi antaa aikaa myös esikoiselle ja käydä ojan vierellä katsomassa ekaa leskenlehteä ja sitten jatketaan yhteistuumin matkaa.
Myös laulaen voi matka sujua kivemmin. Lapsi saa samalla huomiotasi, vaikka menettekin kohti päämäärääsi samalla.
Miksi pissa on potassa, pönttöön kaadetaan pissa, ei anneta hautua potassa. Hienoa, että osaa pottaan tehdä asiansa. Multaa ei kaadeta, mutta laitoithan rairuohot kasvamaan, jotta pieni sai sallitusti upottaa sormet ihanaan multaan?
Lyö, ihan normaali mustisreaktio. Anna huomiota lapselle jo ennen tälläisiä toimia hänen puoleltaan, hän on vielä todella todella pieni.
Laitappa molemmat muksut niihin, ja mene kävelylle päikkäriaikaan. Eiköhän nukahda sekä " isompi" että vauva.
päiväkotipäivänä nukkuu, mutta kotona ei. Meillä on vaunut ja " skeittilauta" . Joskus napero saattaa nukahtaa autoon, mutta päivisin emme juurikaan autolla liiku, kun isä on sillä töissä. Tulee avuton olo, mutta kiitos vihjeistänne. Ehkä mun pitää alkaa enemmän antamaan huomioita esikoiselle vaikka hankalaa se onkin kun tämä nuorempi huutaa koliikkiaan 8 h päivässä :(
Kun lapsi alkaa kasvaa vauva-ajoista pois niin ei riitäkään enää pelkkä lirkuttelu ja tissi.
Niin se menee, ja äiteinä meidän on sopeuduttava ja kehityttävä lapsen mukana kasvattajina.
Ei se ole helppoa, mutta on typerää ajatella, että lapsi on liian vaativa adhd-tapaus kun se kasvaa ja vaatii kasvatusta, virikkeitä, huomiota, tekemistä, rakkautta myös kotona eikä vain hoidossa!!
On hyvin vakavaa jos tosissasi olet PULASSA ja kauhuissasi kun päiväkoti on kokonaisen VIIKON kiinni, vaikka olet itse kotona! okin on silloin pielessä, ja vika ei ole lapsessa.
Jos koet olevasi sairas ja kykenemätön hoitamaan lapsiasi niiden ansaitsemalla tavalla (jokainen lapsi ansaitsee hyvää hoitoa tasapuolisesti) niin hanki apua!
Jokaisesta pienestä vauvasta kasvaa aikuinen, ja meidän äitien tehtävä on pitää heistä huolta sen kasvun ajan!
laitat juuri syöneen taaperon pimennettyyn huoneeseen, ja kotona rauhallisia kotiääniä, kuten apk hyrrää jne, miksei nukkuisi? Tai jos pk:ssa hoitajat silittelevät lapsen päiväunille, käytä sitä sitten.
tai jos on niin se on velvollinen hankkimaan sijaishoitopaikan kaikille, joka ikiselle lapselle.
että hukkaan meni tämä provo.
Vierailija:
päiväkotipäivänä nukkuu, mutta kotona ei. Meillä on vaunut ja " skeittilauta" . Joskus napero saattaa nukahtaa autoon, mutta päivisin emme juurikaan autolla liiku, kun isä on sillä töissä. Tulee avuton olo, mutta kiitos vihjeistänne. Ehkä mun pitää alkaa enemmän antamaan huomioita esikoiselle vaikka hankalaa se onkin kun tämä nuorempi huutaa koliikkiaan 8 h päivässä :(
Ja mitähän ne siellä päiväkodissa tekee paremmin kuin sinä, jos lapsi kerran pk:ssa nukkuu päikkärit ja kotona ei?
Miten niin EHKÄ sun pitäisi antaa enemmän huomiota esikoiselle? Kuopus on niin pieni, että ei ymmärrä saako huomiota vai ei. Esikoinen ymmärtää, ettei saa, ja reagoi sen mukaisesti. Olet tehnyt suurimman mokan minkä voi tehdä kun perheeseen syntyy vauva: jättänyt esikoisen paitsioon.
Laita koliikkivauva vaunuihin ja mene aidattuun puistoon esikoisesi kanssa. Ei pääse sieltä karkuun. Laita vauva kantoliinaan ja leiki esikoisen kanssa. Kyllä sinä voit lukea kirjaa, heittää palloa, olla läsnä vaikka vauva huutaisikin. Kokemusta on. Imetyskin onnistuu niin, että vauva on tissillä ja itse luet isommalle kirjaa tms.
Ei elämäsi oikeasti ole noin vaikeaa kuin miksi sen itse teet. Tunnen useita perheitä, joissa on useampi pieni lapsi, koliikkia, moniallergikkoja jne. Yhdessäkään näistä perheistä ei noin pieni esikoinen ole hoidossa!
esikoinen purkaa pahaa oloaan kiukuttelemmalla, että päiväkoti onkin syy tuolle käytökselle eikä mikään äidin pelastus?? Tottakai se lapsi temppuilee kun kokee että hänet hylätty, laitettu syrjään vauvan tieltä. pitäis vanhempienkin ymmärtää että noin pienet lapset haluavat ensisijaisesti AINA olla kotona vanhempien kanssa, jos vaan osaisivat sen ilmaista. Mun mielestä pahinta melkein mitä noin pienelle esikoiselle voi tehdä, on eristää hänet uudesta perheenjäsenestä ja viedä päiviksi hoitoon pois tieltä, niinhän se lapsi sen kokee.
meillä oli tyttö just samanlainen, ei itse saanu hetken " rauhaa" , koko ajan piti juosta tytön perässä kun teki just kaikkea tollasta minkä tiesi kielletyksi. kiipes kaapista levittämässä jauhot ým, levitteli kissanhiekat, shampoot tyhjensi, kävi jääkaapista hakemassa ketsupit mitkä levitettiin lattialle, kaiveli kukkamullat... mä vaan en ollu tarpeeks viisas että olisin laittanu tytön edes osan viikosta hoitoon, olin tosi poikki sillon.
ja tää tyttö on meidän viidestä lapsesta keskimmäinen, että en usko kasvatuksen menneen pieleen tän kohdalla...
mutta ap:lle voimia jaksaa lapsensa kanssa, meillä tyttö rauhottu noin 3vuotiaana
Hän on vielä niin pieni, ei todellakaan iso poika. Ihan normaalilta terveen ja aktiivisen puolitoistavuotiaan käytökseltä kuulostaa. Eit tosiaankaan voi tuon ikäiseltä vaatia, että seisoisi seisomalaudalla tai kävelisi vierellä. Tottakai se karkailee ja maistelee kissanruokaa utelias kuin on. Eikä tosiaankaan tee näitä juttuja tuhmuuksissaan. Sen ikäiset nyt ovat vaan niin maan perusteellisen kiinnostuneita kaikesta.
Järjestelepä kotisi niin, että sinun ei tarvitse jatkuvasti kieltää häntä kaikesta. Ja hanki ne tuplarattaat. Ja anna enemmän aikaasi.
Soitapa ti 10.4.0 kunnallisen päivähoidon tarkastajalle asiasta- varahoitopaikka tulee järjestää, jos lapsesi on kunnallisessa päivähoidossa siis
- vetoa päivähoitolakiin-
jokaisella alle kouluikäisellä lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus !
mitä olet ajatellut tehdä kesällä kun päiväkoti on kiinni? varahoitoa tarjotaan silloinkin ensisijaisesti vain töissäkäyvien lapsille. Oletko ajatellut että lapsesikin tarvitsee lomaa?
Täytyy koko ajan olla vahtimassa, pitäisi olla silmät selässäkin.
Meillä on kaapeissa esteet, ettei 1v4kk saa niitä auki. Huonekasvit on nostettu niin ylös, ettei hän ylety. Kylppärin ovi on lukittu, ettei lapsi pääse sinne. Yleensäkin kaikki, mihin lapsi ei saa koskea, on poistettu hänen ulottuviltaan.
Näinollen minulla on hetki aikaa hengähtää jopa täällä av:lla :)
Taaperoikäinen ei vielä edes osaa käyttäytyä huonosti. Kaikki on hänelle ihmeellistä ja ihanaa, hän oppii tutkimalla ympäristöään ja koskee joka paikkaan. Kyllä meilläkin toki ei-sanaa käytetään, mutta sen teho ei ole kovin hyvä vielä tässä vaiheessa. Ei ole tehonnut isommillakaan, mutta jo kaksivuotiaina he olivat erittäin tottelevaisia. Ymmärrys ja puheen kehitys oli kehittynyt sen verran, että tajusivat kieltoja.
Tämä taapero on kolmesta lapsestamme tällä hetkellä nuorin, isoin on 5 v ja keskimmäinen 2v10kk. Kaikki ovat olleet samanlaisia vilperttejä tässä iässä. Yhtäkään en minä tai kukaan muukaan ole pitänyt epänormaalina. Ja vaikka tämä käykin täydestä työstä, ei silti ole käynyt mielessäkään että veisin lapsen hoitoon, pois jaloista. Ei, vaikka meille syntyy muutaman kuukauden päästä neljäs lapsi.
Ei tarvitse olla superäiti. Tarvitsee vain käyttää maalaisjärkeä ja tehdä asunnosta lapsiystävällinen, niin pääsee paljon helpommalla. Lapsilukot kaappeihin ja laatikoihin eivät paljon maksa. Ja tuplavaunuja suosittelen lämpimästi kun lapsilla on pieni ikäero.
Ja kuten moni on todennut, kaiken a ja o on se, että antaa huomiota myös muille kuin vauvalle. Vauva ei vielä tajua, vauvaa ei tarvitse vahdata joka hetki kun se nukkuu tai on tyytyväisenä jossain. Mutta isommat tarvitsevat huomiota. Kun muistaa sen, arki sujuu paljon helpommin, kun isompien ei tarvitse tehdä tuhmiaan saadakseen äidin sanomaan heillekin jotain, eikä vain lepertelemään vauvalle.
Vierailija:
meillä oli tyttö just samanlainen, ei itse saanu hetken " rauhaa" , koko ajan piti juosta tytön perässä kun teki just kaikkea tollasta minkä tiesi kielletyksi. kiipes kaapista levittämässä jauhot ým, levitteli kissanhiekat, shampoot tyhjensi, kävi jääkaapista hakemassa ketsupit mitkä levitettiin lattialle, kaiveli kukkamullat... mä vaan en ollu tarpeeks viisas että olisin laittanu tytön edes osan viikosta hoitoon, olin tosi poikki sillon.ja tää tyttö on meidän viidestä lapsesta keskimmäinen, että en usko kasvatuksen menneen pieleen tän kohdalla...
mutta ap:lle voimia jaksaa lapsensa kanssa, meillä tyttö rauhottu noin 3vuotiaana
Vierailija:
jokaisella alle kouluikäisellä lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus !
Kato, ite olet lapsen tehnyt, voisit sen verran nähdä vaivaa, että hoitaisit hänt, opettaisit, antaisit aikaasi ja olisit vanhempi. Ei kuulosta mitenkään eriskummallisen vaikealta lapselta tms. On mullakin kaksi lasta pienillä ikäeroilla, eikä esikoista tyrkätty minnekään laitokseen vauvan tieltä.