~*~*~*HELMET viikko 39*~*~*~
Maanantai ja uusi viikko... Monilla puoliväli jo ohitettu ja monilla lähenee!!!
[http://www.perhe.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.perhe.fi/…]
Kommentit (34)
mun mielestä nykyään suhtautuminen raskauteen on jotenkin nurinkurista. Ennen oletus oli, että vauva on terve ja lisätutkimukset tehtiin vain, kun joku viittasi poikkeavaan. Nykyään oletus tuntuu olevan, että jokin on pielessä. Kuitenkin ylivoimasesti suurin osa syntyvistä on täysin terveitä.
Itse kävin rakenneultrassa jo vkk17+4 ja kyllähän minäkin jännitin. Se on tämä odottavan äidin osa, vaikka kuinka yrittäisi olla murehtimatta turhia niin silti se huoli mieleen hiipii jostain takavasemmalta. Ultrakuulumiset olivat tiivitetysti, että kaikki löytyy mitä pitääkin ja sikiö vastasi hyvin viikkoja. Aika varma olen, että Sunny tulee kertomaan vastaavia hyviä uutisia.
Täällä on taas kuopuksen kanssa hyvin valvottu yö takana ja välillä tulee murehdittua sitä, miten vauvan synnyttyä saa tämän yövalvomisen järjestettyä. Tyttö nimittäin heräilee yhä melkein joka yö ja usein, kuten viimeyönäkin menee parikin tuntia ennen kuin taas saa kunnolla unen. Syy heräilyyn on tytön allrgisuus ja kutiava atooppinen ihottuma. Usein tahtoo usko mennä siihen, että joskus tilanne helpottaisi. Iän mukana allergia on vain voimistunut, mutta yritetään vain uskoa siihen, että jonain päivänä päästään purkamaan ruokavaliota.
Katjalah&nelonen rv20+5
Eilen ultrassa selvisi se että uusi tulokkaani on Hyvin todennäköisesti tyttö! Vaikka itsellä oli tyttöolo, oli todella kivaa saada varmistus asiaan!
Selvisi ultrassa paljon muutakin, kaikki näytti normaalilta ja mitään hälyttävää ei löytynyt. Vauva oli sopivan kokoinen viikkoihin nähden, (nelisen päivää suurempi) mutta laskettu aika pysyy samana. Mikä on myös kivaa koska eskoinen syntyi reilusti lasketun ajan jälkeen...
Aivan älyttömän kiva olo! Ei huvittaisi nyt yhtään paneutua töihin. Mielummin Lähtisin jo kotiin rallattelemaan kaikille että saan Helmikuussa tytön!
Sain myös hauskoja kuvia vauvasta. Voisin nyt vaan tuijotella niitä ja ihastella!
Ihanaa kun tulee viikonloppu ja saa hengähtää.
Hauskaa viikonloppua kaikille!
t tiia ja tyttörv20+3
Laitan tänne pikaiseen taas viestiä...
Meille siis on tulossa tyttö :) kyselin itsekin tuossa pari viikkoa sitten että onko meitin neiti ainoa helmiprinsessa ja sillon oli muutama meitä joille oli tyttö tulossa ( anteeksi että en muista nimimerkkejä.. )
Tökkii taas...ja anteeksi jo etukäteen jo tää tulee näkyyn kahdesti....
Ihania ultrakuulumisia kaikilta...Ja olihan niin poikavoittoisiin Helmiin tulossa muutama pikku prinsessakin:) On se niin ihanaa!! Itellä oliski vielä viikko odotella rakenneultraan. Ens viikon pejantaina iltapäivällä aika.
Ihanaa, perjantai ja viikonloppu ja hengähdys tosiaankin edessä...jesh!
Itselläni on kuin myös tigercatilla tyttöolo. En kyllä yhtään tiedä mistä se on tullut ja ensimmäistä odotan. Enkä kyllä oikeasti uskonut mihinkään tyttö-/poikaoloon, kun anoppikin kyseli. Nyt sitte tullu tyttöolo. Tiedä sitte kumpi oikeasti tulossa, mut ihan kumpi vaan nii tervetuloa:D Hassua!:)
Joka päivä tuntuu liikkeitä/potkuja,,,kuten nytkin:) Mutta masun päälle ei oikeastaan vielä tunnu. Pari kertaa tuntenut masun päällekin:)
AngelEye 19+6
Ihan uskomatonta, mutta ihanaa, että taas on jo perjantai! En vain ehdi koneellekaan näköjään ollenkaan. :/
Ihania ultrakuulumisia ootte laitelleet, ja itsekin saan laittaa omani, ovat tosin jo maanantaisia, mutta kaikki oli kuitenkin kunnossa. :) Siellä se virkeä vauveli mennä vilisti ja kiusasi ultraajaa karkaamalla koko ajan väärään asentoon, kun yritti sydäntä tarkastaa. :) Lopulta jähmettyi yhteen asentoon, jossa ei sitten ollut oikeat näkymät.. no, lopulta kaikki tarvittava näkyi. :) Sukupuolta ei ultraaja ollenkaan edes yrittänyt katsastaa, mikä oli vähän harmi, mutta ymmärrän kyllä, että aikaa meni niin paljon tuon sydämen ja istukan tutkimisiin (on takaseinässä ja kiertyneenä vasemmalle eteen, ei kuitenkaan kohdun suun päällä), ettei enää olisi ehtikään katsoa. Ja totta kai nuo ovat tärkeämpiä juttuja.
Nyt sitten arvotaan, että luotetaanko siihen edellisen ultran arvioon tytöstä vai ollaanko, kuin ei tiedettäisikään, kumpi on tulossa. Mies kannattaa ekaa vaihtoehtoa, itse tokaa. Tyttö olohan mulla on koko ajan ollut, mutta vähän pelottaa, että miten sitä sitten synnytyksessä osaa kääntää ajatukset poikaan, jos tulokas on sittenkin poika..
Sunny, ultrassa juuri kätilö sanoi, että jos vauvan liikkeet osuu selkäpuolelle, niin niitä ei tunne ja kun vielä osa liikkeistä jää veden keskelle, kun tilaa on niin paljon, niin tietenkään niitäkään ei vielä tunne. Ja näillä viikoillahan vauvalle alkaa muodostua se uni-valve-rytmi, joten saattaa olla pidempääkin kai paikallaan. Ultrakuulumisia odotellessa..
Mutta nyt noutamaan esikkoa hoidosta, ihanaa viikonloppua!
Naanuli ja Helmi 21+0
Eli siis aamulla oltiin ultrassa ja poikahan se siellä köllötteli! Sanoin ultraajalle, etten halua tietää jos yhtään epävarmaa. Sanoi, ettei tuosta voi erehtyä, katsopas itse ;o) Pieni iso pippeli siellä näkyi ;o) IHanaa. Mutta esikko on tyttö ja ihan sellainen olo, etten poikaa osaa hoitaa yhtään...
Mulla ei ollut mitään tyttö- tai poika -oloa!
Kaikki näytti olevan kunnossa.
Hyvää viikonloppua!
V 20+1
Minä sanoin odotuksen alkaessa, että ihan sama kumpi on, mutta ehkä enemmän toivon poikaa, koska nuorempi on poika, niin on lähempänä samaa ikää ja sitten ehkä myös enemmän kavereita. Esikoinen kun ehtii täyttää 5v. ennen tämän syntymää. Tässä raskaudessa kuitenkin mulla oli paljo pahempi olo alkuraskaudessa kuin kummallakaan aiemmalla kerralla, niin monet sanoi, että tytöt tekevät pahemman olon. Kuitenkin itse epäilin vähän poikaa, koska aiemmissa raskauksissa tyttöä odottaessa tykkäsin kaikesta makeasta ja raikkaasta, ja poikaa odottaessa kaikki suolainen ja mausteinen maistui. Nytkin on välillä ihan hirveä pizza-/sipsi-/grillieväs-himo. Eli poikahan se meillekin on nyt tulossa!
Tänään oli sokerirasitus... YÖK! Mutta nyt se on ohi. Mikään arvoista ei ollu lähelläkään niitä ylärajoja. Mulla oli ennen raskautta jonkin verran ylipainoo ja suvussa on paljon diabetesta, niin siksi oon kaikissa raskauksissa rasituksessa käyny, mutta ei onneksi ole löytyny! Hyvähän se on tutkia, vaikka ällöä se litku on ja kaks tuntia labran aulassa on aika puuduttavan tylsää...
Mutta hyvää viikonloppua teille kaikille!
Mimmi & pikku-ukko rv.19+5
Meille tulee sitten kolmas tyttö! :)
Kaikki oli ultrassa ihan täydellisesti! Jännitin loppuun asti että kohta se kätilö löytää jotain kummallista.. Mittasi yhden kystan koon aivoista sanomatta mitään, mutta niistähän tiesinkin jo, että ei ne mitään haittaa. Sukupuoli näkyi ihan selvästi, kun kätilö näytti, että tuossa pitäisi kivesten olla, jos niitä olisi. ;) Aloin ultran lopulla itkeä enkä meinannut pystyä lopettamaan, vielä töissäkin välillä itkeskelin kun tuli vauva mieleen. Ihanaa että nyt voi ihan oikeasti ajatella että meille tulee vauva!!! Meillä on ollut pojan nimi valmiina jo esikoisesta asti, ehkä pitää vielä neljäs hankkia.. ;) Luultavasti olen eri mieltä sitten kun on kolme hoidettavaa. :)
Kerroin tänään tytöille vauvasta ja vanhempi sanoi heti, että haluaa sitten antaa vauvalle tuttipullolla maitoa. :)
Nyt tyttöjen nimiä miettimään.. :)
Sunny ja tytteli 19+4
Minä jo tässä yhdessä vaiheessa tänne koitin kirjoitella pitkän jutun mutta tietenkin sitten meni epäkuntoon tämä palvelu ja hävisi koko teksti.
Eli nyt ollaan puolivälissä täälläkin ja rakenneultra oli pari päivää sitten ja silloin oli viikkoja 19+5. Näin jo ennenkuin asiaa kysyin että POIKA siellä oli taas potkimassa. :) Se kätilökin sanoi sitten varmaksi että poika tulee. Painoarvio oli 320g. Olin ollut vähän huolestunut potkujen heikkoudesta mutta siihenkin tuli onneks selitys mitä epäilinkin eli istukka taas edessä kuten esikoisen aikaan. Nyt ne potkut on alkaneet onneksi vahvistua jo sen verran että voin olla varma niistä.
Painoa minulle on tullut jotain 4kg nyt. Maha on isompi kuin ekaa odottaessa, mutta sekai on ihan normaalia. Jospa tuo paino ei nouse enää tuota tahtia. Eikös se ole niin että jos ei ota äitiyspakkausta niin se raha on 140€ minkä saa? Kun laskeskelin tuossa eilen että miten paljon sillä rahalla saa hankittua tarvikkeita jos ei ota pakkausta. Minun mieleen ei oikein ollut se tämän hetken pakkaus ja kun meillä on esikoisen jäljiltä entinen tallessa.
Oletteko ehtineet kummiasiaa miettiä? Mulla tuli mieleen että nyt on kyllä hankalampi valita ne kun esikoiselle tuli ne lähimmät. Onko täällä muuten muilla joilla olisi ollut isokokoisia vauvoja? En muista onko asiasta ollut puhetta...
Mukavaa viikonloppua kaikille! :)
McFlurry ja poikuli 20+0
meinattiin lasten kanssa joutua nettipimentoon ja saada kaikki vierotusoireita. Johan se viikon pelasikin ongelmitta - miten äkkiä riippuvaisuus syntyykään. Kyse oli siitä, että meidän ihana langaton lähiverkko päätti, ettei päästä meitä kannettavan käyttäjiä läpi nettiin ja salli vain lähiverkkoyhteyden. Ongelma poistui, kun vihdoin tajuttiin käyttää asl:stä virta pois.
Yltiöpositivismini näkyy kantavan tulosta ja kaikilta tulee vain loistavia ultrakuulumisia, onnittelut kaikille, jotka ovat hiljattain käyneet rakenneultrassa ja saaneet mukavia uutisia. Itse vähän olen mniettinyt, kysäsenkö sittenkin sukupuolen jahka menen kontrolliin äitipolille - tai ehkä jännään tämän "pokaoloni" (lue: kipeä selkä) kanssa synnytykseen asti - eli toivottavasti ensi vuoteen.
Eilen tuli siivottua yksin, ajoin koko porukan pihalle ja möngin pitkin lattioita lelujen perässä. Totesin siinä sitten, että alkanee olla aika siirtää raskaammat siivoushommat miehen harteille. Sen verran napakaksi äityi supistelu homman jälkeen. Kohdunsuun kestämistä mietin jatkuvasti. Ajattelin hieman koittaa jouduttaa äitipolilähetettä ja pyytää neuvolatätiä tekemään sen, kun käytän lapsia neuvolassa keskiviikkona. Ai, että pitääkin stressata, toivottavasti turhaan.
Mimmi75, meillä kaksi nuorinta on tyttö ja poika ja hyvin leikit sujuu keskenään- Itselläni aikanaan paras kaveri oli 6-v nuorempi veljeni.
McFlurry: Vauvojen koosta, mulla ei ainakaan ole kokemusta isoista vauvoista... Isoimpani on ollut esikoinen, joka oli syntyessään (rv39+5) 3620g ja 49,5cm, kakkonen oli sitten tapaus erikseen, 1730g ja 41 cm (rv31+1) ja kolmonen vain vähän ennenaikaisena (rv37+3 3030g ja 47cm. Voisinkin puolestani kysyä, onko kellään muulla ollut pieniä? Tosin raskausviikkoja nuo ovat vastanneet ihan hyvin.
Katjalah&nelonen rv21+0
Yes, kohta aletaan olla jo niillä viikoilla, että lapsella on mahdollista selvitä, vaikka syntyisi heti....
Ihana auringonpaiste ja levännyt olo - voisiko päivä paremmin alkaa?! :) Tai no, melkein puolessa päivässä jo ollaan, mutta nämä aamutoimet vähän venähtävät näin viikonloppuisin. Lapset jo touhuaa ulkosalla, kohta voisi itsekin lähteä vähän kävelyttämään vauvaa..! :)
Upeita ultrauutisia kaikilla, onnea!!! Ne vaan tuovat tuota ongelmaa, mistä Tigercatkin puhui, ettei ollenkaan tekisi mieli työmaalle, vaan voisi vaan jäädä kotiin odottelemaan vauvaa ja hypistelemään pieniä vaatteita. :)
Mimmi: Minäkin olen miettinyt, että poika olisi sillä tavalla ehkä helpompi, kun meillä kuopus on poika, tosin ikäeroa häneen tulee kyllä reilut 6 vuotta..! Mutta sieltä tulee mitä tulee, kai ne leikit silti sujuu. Poikakin on kauhean hellästi alkanut silittelemään mun mahaani ja sanoo ohimenevistä pikkuvauvoista, että ihana... Suloista!
Vauvojen koosta: Täälläkään ei kokemusta isoista vauvoista. Esikko (rv 36+3) 2450g ja 45cm ja kuopus (rv 38+0) 3370g ja 50cm. Olen itse melko pienikokoinen eikä mieskään mikään kaksimetrinen, joten en valtaisaa vauvaa odotelekaan savaani.
Katjalah: Koitahan hillitä siivousintoasi! Tiedän, että on välillä vaikeaa, mutta ei olisi enää kauhean pitkälti... Toivottavati supistukset eivät ole saaneet mitään aikaan. Minulla kävi esikoisen kanssa sillä tavalla, että loppuaikona supistuksia oli aika lailla liikkuessa, mutta olivat kivuttomia enkä ensisynnyttjänä mitään osannut epäillä. Jouduin sairaalaan rv 36+2 hepatoosin takia, yöllä meni lapsivesi ja kun kätilö tutki, olin jo 4 cm auki! En ollut kyllä itse kokenut, että supistukset olisivat tehneet mitään. Siitä lähtikin synnytys sitten saman tien käyntiin ja ne supistukset sitten kyllä tunsin!
(.) Pullistuu ja voi hyvin. Tai no, selkeästi flunssan oireita ja kauheaa väsymystä aina loppuviikosta, arvelisin, että ylirasituksesta. Ja sunnuntaina alkaa olo aina helpottaa, kun on saanut levätä. Pitäisi levätä viikollakin enemmän, ettei ole aina perjantaina ihan raato.
Eilen käytiin (taas) katsomassa se Mamma Mia musikaali ja oli (taas) hyvä! :) Siitä tulee kyllä jotenkin niin hyvälle mielelle ja jos Abbasta tykkää, niin kyllä kolahtaa. Parempi kuin leffa mielestäni, ehdottomasti.
Tiistaina olisi vihdoin viimein neuvola ja vähän jännitän sitä sokeria... En suin surminkaan haluisi siihen sokerirasitukseen, vaikkakin ymmärrän, että vauvan ja minun parasta siinä vaan ajatellaan. Aiemmissa raskauksissa on aina ollut jossain vaiheessa sokerit yhdellä plussalla ja kuopuksesta sain äitipolille tehdä vuorokauden virtsaseurannan (eli kerätä vuorokauden virtsat kanisteriin...), mutta ei siinä mitään ollut. Uskon, että minulla tulee vaan makea heti läpi, jos olen juuri syönyt.
Jaha, reippailemaan!
Hilpsu rv 21+2
Ihanaa lukea muidenkin ultrakuulumisia! Meillä oli myös tällä viikolla ultra ja sen mukaan olisi kolmas poika tulossa meidän perheeseen. Kaikki oli ultran mukaan kunnossa, onneksi! Nyt vaan pitää miettiä pojalle kiva nimi, jollain muulla oli sama edessä kolmannen tytön kanssa :)
Vointi on ollut pahoinvoinnin jälkeen hyvä. Harjoitussupistuksia on ollut jonkin verran, lähinnä reippaasti kävellessä pidemmän aikaa. Tosin nyt huomaan, että esim imuroinnin jälkeen alaselkä on kipeänä. Onneksi mies osallistuu kiitettävästi kotitöiden tekemiseen.
Kummiasiaa: Meillä on kummit mietittynä jo tälle kolmannellekin. Enemmänkin on ollut sitä runsauden pulaa. Meillä on miehen kanssa 9 kummilasta (vanhin 10v ja nuorin 2v), kaikki läheisten kavereiden lapsia.
Kestovaipoista oli myös ollut puhetta. Esikoinen oli meillä kertislapsi, toisen kanssa aloitin kestoilun vauvan ollessa puoli vuotta ja tämän tulevan kanssa ajattelin aloittaa jo heti synnäriltä tultua. Tosin en ole mikään ehdoton siinä asiassa eli kertakäyttövaipat tulee olemaan mukana kuvioissa varmaan öisin ja matkoilla.
Äitiyspakkauksesta. Kahdesta aikaisemmasta olen ottanut pakkauksen, mutta nyt on niin paljon hyväkuntoisia poikien vaatteita tallella etten pakkausta ota. Ostan muuten vaan lisää ihanan suloisia uusia vaatteita. Ihanaa kun vihdoinkin rakenneultran jälkeen on antanut itselleen "luvan" hypistellä ja ostaa pienelle vaatteita.
Ostettiin myös uusi turvakaukalo alennuksesta. Turvaistuimia tulee olemaan kolme takapenkillä niin ostettiin jalustalla oleva turvakaukalo, jonka saa helpommin laitettua autoon.
Hyviä vointeja kaikille helmimammoille ja mussukoille <3
Kuuttikolmonen rv 21+2
Aika moni tuntuu tietävän tulokkaansa sukupuolen, jotka ovat halunneet tietää. :) Me kun ei esikoisen aikaan saatu sitä tietää sitten millään vaikka kyseltiin. Poika tuli silloin ja niin myös nyt. :)
Niin sillä vaan kyselin sitä vauvan isokokoisuutta kun meillä esikoinen painoi syntyessään sen 4460g (rv 38+4) ja mietityttää mitenkähän iso sieltä nyt tulee. Tai jotenkin luulisi että toinen lapsikin on iso jos eka. Minulla ei ollut raskausdiabetestä eikä muuta ylimääräistä lihomista että kai se johtui vaan siitä kun itse olen painanut 5kg syntyessäni. Nyt en kuitenkaan ole mitenkään isokokoinen. Se kai siinä vauvan koossa pelottaa kun loppuaika on sitten niin tukalaa ja esikoinenkin joutui teholle synnyttyään kun ei jaksanut syödä. :( Mutta se siitä.
Meillä ei oikeastaan tarvitse hankkia vauvalle muutakuin pinnasänky ja vaatteita. Ja uusi asunto meidän perheelle. Sais pian löytyä niin ei viimesillään tarvihtis olla tavaroita kantamassa.
Mutta ei nyt ennätä enempää tällä kertaa ku ois tuo ruuanlaitto.
McFlurry ja poikuli 20+2
En meinaa pysyä aloillani, kun 12 tunnin päästä on se ultra..!!! Edellisissä raskauksissa menin ultraan vaan katselemaan, miltä vauva näyttää, nyt on mielessä vain kaikki mitä voisi olla vialla.. :-/
On se kanssa outoa, että raskaus on kohta puolessa välissä ja neuvola on ollut vasta kerran!
Onneksi vointi on loistava, ei vielä maha paina ja on kumman energinen olo. Vauva on pari päivää jo potkinut tosi usein, ihanaa. :)
Tulen sitten huomenna kertomaan, miten meni!
Sunny + potkija 19+2