Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppia hävettää että yhdestä lapsesta tulee sähköasentaja

Vierailija
24.08.2025 |

Meidän muut lapset on mennyt lukioon ja 2/4 on jo siirtynyt korkeakouluopintoihin. Myös mieheni veljen lapset (3 kpl) ovat kaikki yliopistossa lukion jälkeen.

Anoppi ei meinannut uskoa että yksi lapsistamme meni sähköpuolelle lukion sijaan. Keskustelua käytiin yhteishakua edeltävästi siihen sävyyn, että mikä olisi hyvä lukio. Kun anoppi sai tietää, että lapsi on hakemassa ensimmäisenä vaihtoehtona sähköpuolelle, ei hän lakannut ihmettelemästä asiaa ja sättimästä meitä vanhempia. Lapsella oli ka 8,5 eli hän olisi halutessaan voinut mennä lukioon. Näen kuitenkin hänen halunsa toiminnalliseen opiskeluun ja uskon että vaihtoehto on hänelle hyvä.

Nyt anoppi on laantunut hiukan sättimisen kanssa mutta puhuu tosi ala-arvoisesti koulutuksesta (no ei kai siinä mitään pahaa ole mutta et saa sitten ylioppilasjuhlia, on se tosi sääli) Kuulin myös, että hän oli mökkinaapurilleen sanonut että tämä on nyt tällainen vuoden hullutus ja X tulee kyllä järkiinsä kun kasvaa

Harmittaa tosi pljon lapsen puolesta, joka on tosi innostunut alasta, selvitellyt jo nyt harjoittelupaikkoja ja tehnyt selkeitä suunnitelmia. Kotona olemme tuoneet esiin että tutkinto on toisen asteen tutkinto siinä kuin lukiokin ja tuemme häntä kaikin tavoin.

Mitä sanoa anopille, että oppii käyttäytymään?

Kommentit (269)

Vierailija
41/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hävettävä anoppi. Toivottavasti lapsi osaa jättää omaan arvoonsa moisen idiootin.

Vierailija
42/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noheva kaveri jatkaa tuosta insinööriksi, jolloin saa ne urakointioikeudetkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sähköasentaja ja tienaan enemmän kuin yli puolet lukiosta käyneistä kavereistani.

Höpön löpöt trolli. 

Vierailija
44/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, otsikosta ajattelin, että muut lapset ovat menossa joihinkin huonoihin ammatteihin ja vain tämä yksi on järkevä ja pyrkii alalle jossa on töitä ja luultavasti järkevät työajat ja palkka. 

Ajattelin, että anoppi häpeää siis kun vain yksi lapsi on fiksu.

Vierailija
45/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä anopilta voi kysyä, että mitä haittaa sähköasentajan koulutuksesta on? Jos hän luulee, että vain ylioppilastutkinnolla päästään opiskelemaan tiettyjä aloja, kuten ennen oli ja ajattelee, että jotkut ovet on nyt suljettu, jos kiinnostus muuttuisi. Häntä kannattaa valistaa, että nykyään ammattikoulututkinnolla voi hakea korkeakouluun.

Vierailija
46/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä anoppivihaketjuja. Sun miehesi on anoppisi lapsi, eikö asia kuulu hänelle? Miksi edes sotkeudut? Voit sanoa anopille että pitää turpansa kiinni jos ei osaa käyttäytyä. Luulen että asia on sillä hoidettu.

Vierailija
47/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, otsikosta ajattelin, että muut lapset ovat menossa joihinkin huonoihin ammatteihin ja vain tämä yksi on järkevä ja pyrkii alalle jossa on töitä ja luultavasti järkevät työajat ja palkka. 

Ajattelin, että anoppi häpeää siis kun vain yksi lapsi on fiksu.

Sama mielessä. Muut lapset vetää peukkua ja loisii kelatuilla. 

Vierailija
48/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sanoa että Amis tienaa 5000€ koska tekijöistä on pula, mutta joku proffa hätinä 1500€ JOS saa ikinä töitä 😂😂😂

Vierailija
49/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sähköasentaja ja tienaan enemmän kuin yli puolet lukiosta käyneistä kavereistani.

Minun poika on sähköasentaja ja saa parempaa palkkaa kun minä sosionoomina.   Että näin.🤭🤭🤭

Vierailija
50/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuuko se enemmän tienaaminen keski-ikäisenäkin? Päätyykö sähköasentaja todennäköisemmin työkyvyttömyyseläkkeelle kun iskee vaikka jokin polvivaiva huonojen työasentojen takia?

Vierailija
51/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus meni amikseen, kävi armeijan ja haki ammattikorkeaan. En tiedä vielä mikä hänestä tulee isona.

Mutta lukio olisi ollut hänelle silkkaa ajanhukkaa. Hänelle pidettiin valmistujaiset aivan samoin kuin yo-juhlat sisaruksilleen.

Anoppisi on ääliö.

Vierailija
52/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on oikeassa. Korkeakoulutus kannattaa aina. 

Vierailija
53/269 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköasentajilla on paljon töitä. 

Vierailija
54/269 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpöt trolli. 

Ei ole!

Mun nuoren kaveri on sähköasentaja, mun nuoreni it-asiantuntija. Palkat samaa tasoa, ei siis ala kakkosella mutta sähkömies tienaa urakoilla toisen mokoman!

Jotain reilu 23-25v osti jo oman asunnon, samoihin aikoihin toki mutta silti, amiksen käynyt, kuten anoppisi moittii!

Vierailija
55/269 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopille kunnolliset rajat. Ilmaise selvästi, että tuollainen puhe loppuu. Mikäli se toistuu, sinä (te) poistuttu paikalta. Kerro rajat selkeästi pyydän kauniisti kerran ja jos se toistuu, me lähdemme. Ei selittelyjä tai mitään draamaa tai tunteenilmaisua. Vain selkeä raja ja toiminta sen mukaan. Ei keskusteluja onko sähköasennus hyvänmakuiset huono. Se ei ole pointti, vaan rajaton käytössä. Lapsenlapsella ei ole mitään selitettävää kenellekään asiassa. Piste. 

Vierailija
56/269 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuuko se enemmän tienaaminen keski-ikäisenäkin? Päätyykö sähköasentaja todennäköisemmin työkyvyttömyyseläkkeelle kun iskee vaikka jokin polvivaiva huonojen työasentojen takia?

Mikäs ongelma se on!

Nokkelana sähkäri sijoittaa palkkaansa osakkeisiin ja rahastoihin, huoletta voi jäädä eläkkeelle!

Vierailija
57/269 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*hyvänmakuiset = hyvä vai huono

Vierailija
58/269 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi on oikeassa. Korkeakoulutus kannattaa aina. 

Tämä ketjuhan ei koske sitä. Tässä puhutaan toisen asteen koulutuksesta.

Vierailija
59/269 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan ihan näitä samoja asioita voisit sanoa anopille, eli että sinua harmittaa lapsen puolesta tuommoinen käytös ja että lapsen äitinä näet että käytännöntyö häntä kiinnostaa ja vaikuttaa sopivalta. Ja varmaan sitten rautalangasta voi senkin vääntää, että sinun/teidän perheen mielestä ammattikoulu ei ole mikään huonompi vaihtoehto ettekä halua että sitä väheksytään.

Minä sanoisin että sinä vanha haahka pidät nyt turpasi kiinni tai se turpoaa kiinni. Jos puhut vielä kerran lapselleni tuohon sävyyn hänen valitsemastaan ammatista, et näe yhtään lastenlasta enää koskaan.

Vierailija
60/269 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitemmän päälle syntyy sellainen tilanne, että kolmen vuoden päästä hänellä sähköasentajana on parempi palkka kuin tuoreilla  ylioppilailla. Ja   kymmenen vuoden päästä parempi kuin monella vastavalmistuneella maisterilla.

Asia ei varsinaisesti edes anopille kuulu. Sen voi sanoa hänelle aivan suoraan. Onko hän itse tohtori vai opiskeleeko itsekin vasta tulevaisuudessa? Jos hänellä itsellään ei ole tohtorintutkintoa, kannattaa kehottaa häntä itseään nyt ensin sivistämään itseään jatkamalla opintoja.