Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppia hävettää että yhdestä lapsesta tulee sähköasentaja

Vierailija
24.08.2025 |

Meidän muut lapset on mennyt lukioon ja 2/4 on jo siirtynyt korkeakouluopintoihin. Myös mieheni veljen lapset (3 kpl) ovat kaikki yliopistossa lukion jälkeen.

Anoppi ei meinannut uskoa että yksi lapsistamme meni sähköpuolelle lukion sijaan. Keskustelua käytiin yhteishakua edeltävästi siihen sävyyn, että mikä olisi hyvä lukio. Kun anoppi sai tietää, että lapsi on hakemassa ensimmäisenä vaihtoehtona sähköpuolelle, ei hän lakannut ihmettelemästä asiaa ja sättimästä meitä vanhempia. Lapsella oli ka 8,5 eli hän olisi halutessaan voinut mennä lukioon. Näen kuitenkin hänen halunsa toiminnalliseen opiskeluun ja uskon että vaihtoehto on hänelle hyvä.

Nyt anoppi on laantunut hiukan sättimisen kanssa mutta puhuu tosi ala-arvoisesti koulutuksesta (no ei kai siinä mitään pahaa ole mutta et saa sitten ylioppilasjuhlia, on se tosi sääli) Kuulin myös, että hän oli mökkinaapurilleen sanonut että tämä on nyt tällainen vuoden hullutus ja X tulee kyllä järkiinsä kun kasvaa

Harmittaa tosi pljon lapsen puolesta, joka on tosi innostunut alasta, selvitellyt jo nyt harjoittelupaikkoja ja tehnyt selkeitä suunnitelmia. Kotona olemme tuoneet esiin että tutkinto on toisen asteen tutkinto siinä kuin lukiokin ja tuemme häntä kaikin tavoin.

Mitä sanoa anopille, että oppii käyttäytymään?

Kommentit (269)

Vierailija
21/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akataamisen suvun ainoa lukion keskeyttänyt ja ammattikouluun vaihtanut "mustalammas". Minulla on viisaat vanhemmat. He sanoivat, että tärkeintä on pitää työstään olipa se mitä tahansa. Ammatti pitää olla sellainen, että se kiinnostaa ja töihin haluaa mennä. Muut saavat olla ihan mitä tahansa. Oma elämä pitää elää omanlaisena elämänään, eikä miellyttää muita. Sillä neuvolla olen uskaltanut tehdä kaikkea muutakin. Terveisiä siis teidän perheelle, että antakaan anopin rätkyttää. Lapsesi ei elä häntä varten, vaan luo oman elämänsä ihan itse. (Anoppisi omanarvontunto perustuu hyvin vääriin asioihin niin kuin lastenlasten opiskelupaikan valintoihin. Hassua, ettei sen ikäinen ihminen ole vaivautunut tutustumaan vielä itseensä ja miksi käyttäytyy niin kuin käyttäytyy?)

Vierailija
22/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun anopin kotona on sähkökatko, sano sille, että pyytää jonkun amiksen sijaan lukion käyneen avuksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä anopille pitäisi perustella, miten hyvä ratkaisu on. Siinä vaiheessa kun ylioppilailla on edessään monen vuoden opinnot, sähköasentaja on jo töissä, ja ansaitsee rahaa. Asentajia tarvitaan aina. Työ on siistiä sisätyötä, ja jos siihen kyllästyy, voi varmaan kouluttautua lisää johonkin suunnittelupuolelle. Ja heikoksi menisi, jos ei valmistuisi yhtään uusia sähköasentajia, jos kaikki änkeytyisivät lukioon. Meillä on ollut vähän sama. Yksi lapsista ei mennyt lukioon, ja voi sitä vouhotusta tästä ratkaisusta.

Ei sähkömiehen työ ole aina siistiä sisätyötä.

Arvaappa kuka vetää sähköt vaikkapa sinun parkkipaikallesi.

Katsele ulkona ympärillesi ja etsi näkyykö missään sähköjohtoja....

Vierailija
24/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös amiksessakim ole se tuplatutkintokin. Saa yo-lakin. Kyllähän duunariamnatit on tärkeitä.

Vierailija
25/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä hävettävää sähköasentajan ammatissa on? Sähköasentajia tarvitaan. Itse opiskelin sähköalaa mutta jouduin harmikseni sen lopettamaan. Syy ei ollut minun. Vieläkin kiinnostaisi se mutta en tiedä jaksaisinko enää lähteä opiskelemaan. 

Meilläpäin sähköasentajana toimiva yrittäjä tekee vuodesta toiseen kovaa tiliä verotietojen mukaan. Kyllä hän onkin kysytty ammattilainen eli en ihmettele ollenkaan. Tärkeintä kuitenkin että tekee sitä, mistä tykkää ja on kiinnostunut ja elättää itsensä.

Vierailija
26/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki hänelle on sanottu, aivan juuri kuten kirjoitin. Hänen mielestään emme vanhempina oikein ymmärrä millainen tilanne tästä pidemmän päälle syntyy ja haluaa nyt olla järjen ääni ja lapsen parasta on jonkun ajateltava

ap

Pakko olla trolli. Ei kukaan tolla tavalla käyttäydy.

Voin luvata ettei ole. Anoppini on ihmisenä kaikkitietävä ja myös vauvan hoitoon ja lasten kasvatusohjeisiin on liittynyt rajan ylityksiä. Tuolloinkin se tuntui moukkamaiselta, mutta silloin nämä kohdistuivat ainoastaan vanhempiin. Nyt tämä kohdistuu yhteen lapsenlapsista.

Anopissa on paljon hyvää, hänelle lapset on kaikki kaikessa ja hän on auttanut meitä hyvin paljon pikkulapsiaikana ja nyt myös lasten ollessa vanhemmat. Siksi tämä tuntuu erityisen kurjalta, mummi on lapsille äärimmäisen tärkeä

Vierailija
27/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki hänelle on sanottu, aivan juuri kuten kirjoitin. Hänen mielestään emme vanhempina oikein ymmärrä millainen tilanne tästä pidemmän päälle syntyy ja haluaa nyt olla järjen ääni ja lapsen parasta on jonkun ajateltava

ap

No,trollihan tämä on ja huono sellainen

Vierailija
28/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vain tehdä ilmeisen selväksi sitten yrittäjäksi ryhtyminen.

Vierailija
29/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan menettäisin jossain kohti hermoni ja sanoisin, että ainoa huoli ja ongelma nuoren elämässä tällä hetkellä on mummo, joka on ihan perseestä, joten mummo voisi pysyä poissa niin on sekin ongelma hoidettu. 

Vierailija
30/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro anopille. 

Että sähkäri tienaa päivystysviikonlopusta tonnin. Et voi soittaa viikonloppuna mihin alansa firmaan. Poika ei jouda nyt, kun on lomalla.

Vierailija
31/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika voi valmistuttuaan käydä laittamassa anopilta sähköt poikki. 

Vierailija
32/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Sanoppa mummolle että sähkömies tienaa saman kuin IT-asiantuntija, eikä ala kakkosella se palkka!

Ja sitten! "Nyt suu kiinni ja lakkaa haukkumasta meidän lastamme"

Vierailija
33/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen valitse omat mieltymykset ja elämänpolun itse ja siitä viis, mitä yksi anoppi asista ajattelee. Lakatkaa jo joskus murehtimasta, mitä toiset ajattelevat. Toiset eivät ole sinä. Sinä et ole toiset. Jokainen on yksilö ja tekee omat valinnat itse. Uskaltakaa olla oma itse, siitä huolimata, mitä muut ajattelevat. Ette voi olla elämässä kaikkien mieliksi. Eläkää omaa elämää ja tuntekaa iloa asioista, mitä saate aikaiseksi tai mitä ajattelete. Mitä enemmän on elämässä osamista eri elämänalueilta, sitä paremmin pärjää.

Vierailija
34/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No,trollihan tämä on ja huono sellainen

Ei ole trolli! Mun mummo oli samanlainen! Tyttärien lapset oli niiiiiin hienoja, mutta mun isän lapset, voivoi mimmosia. Ei se koskaan käynyt tai pyytänyt kylään!

Ihan tavallisia ihmisiä oltiin, mutta ei!

Vierailija
35/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppisi on ankea.

Ap-Pasi, sun sadut on 100% naisvihapaskaa.

Vierailija
36/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu akka ja nolo. Ei mulla muuta.

Vierailija
37/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköala on hyvä ala, ammattitutkinnon jälkeen duunia ja jatkokoulutuksena voi hommaa työn ohdessa inssin paperit. Olen alalla itse duunissa ja ylläpito puolelle tarvitaan tulevaisuudessa osaajia, urakointi voi sakkaa vielä jonkin aikaa eikä ole niin mielenkiintoista. Nuorempi oma muksu opiskeli kanssa sähkäriksi.

Vierailija
38/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä anopille pitäisi perustella, miten hyvä ratkaisu on. Siinä vaiheessa kun ylioppilailla on edessään monen vuoden opinnot, sähköasentaja on jo töissä, ja ansaitsee rahaa. Asentajia tarvitaan aina. Työ on siistiä sisätyötä, ja jos siihen kyllästyy, voi varmaan kouluttautua lisää johonkin suunnittelupuolelle. Ja heikoksi menisi, jos ei valmistuisi yhtään uusia sähköasentajia, jos kaikki änkeytyisivät lukioon. Meillä on ollut vähän sama. Yksi lapsista ei mennyt lukioon, ja voi sitä vouhotusta tästä ratkaisusta.

Ei sähkömiehen työ ole aina siistiä sisätyötä.

Arvaappa kuka vetää sähköt vaikkapa sinun parkkipaikallesi.

Katsele ulkona ympärillesi ja etsi näkyykö missään sähköjohtoja....

Älkää tapelko. Joka duunissa on paskat hommat. Miettikää vaikka lääkäriä, joka kaivaa lihavan persun peräpukamia tai eturauhasta

Vierailija
39/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Valitettavasti näitä on. Entinen kaverini jo teininä lemppas potentiaalisia poikakavereita juurikin siksi että olivat ammattikoulussa. Kuulemma kertoo intohimon puutteesta ja kotona oli kasvatettu ajatukseen että amis on jotenkin huonompien ihmisten paikka. 🥲 En tiedä ajatteleeko edelleen näin, tästä on vajaa 10 vuotta aikaa kun teinejä oltiin. Oli jo silloin puistattavaa kuunneltavaa ja syystäkin entinen kaveri. 

Vierailija
40/269 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa jos tietää tuon ikäisenä haluavansa sähköasentajaksi.

Juuri näin! Itse en tiedä vieläkään yli 30-vuotiaana. Töissä käyn ja opiskelen. Mikään aidosti itseäni kiinnostanut aihepiiri ei ole hyvin työllistävä.