Miksi tupakoitsija hankkiutuu raskaaksi?
Kannattaisiko HIEMAN miettiä, että ei kannata hankkia lasta, jos ei ole valmis " uhrautumaan" ja lopettamaan tupakointia pienen lapsen vuoksi? Pitäisi tuntea vastuuta lapsen terveydestä ja millaisen elämän hänelle antaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, myrkyt varsinkin.Kaikki nikotiini ja myrkky menee vauvan ravinnoksi, onpa hyvin äidillistä antaa sellaista lapselle tietoisesti! Ja vielä kun varmasti kaikki sauhuttelijat tietävät riskit niin kysyn vaan MIKSI? Ettekö halua lapsenne parasta?
Voi pyhä jysäys
Kommentit (33)
Minkä takia jotkut ihmiset hankkiutuvat raskaaksi kun eivät tajua mitä kaikkea se tuo mukanaan?
Turha nostaa tupakoijia mihinkään erityiseen asemaan. Kumpi on sitten parempi vaihtoehto, se, että äiti polttaa raskauden aikana vai se, että lapsi syntyy perheeseen jossa vanhemmat ovat hankkineet hänet vain siksi että oma parisuhde vaatii remonttia?
Näitäkin tapauksia on..
Ja en nyt sano, etteikö tupakointi olisi haitaksi sikiölle, ONHAN SE, mutta on paljon muitakin syitä minkä takia joidenkin kohdalla kyseenalaistaa heidän ratkaisunsa..
Jokainen voi käyttää maalaisjärkeä tällaisissa asioissa. Hemmetti!
Ja eiköhän myös tupakoitsija halua lapsen siinä samassa kuin muutkin eli RAKKAUDESTA!
monikaan ei raskaus aikana jätä alkoholia pois.... Olkoonkin vaan kerta annos viikossa tms... yhtä pahaa se tekee kun muutama savuke ellei pahempaa...
kanssa lopetin heti tupakoinnin kun sain tietää olevani raskaana ja tästä on yli vuosi ja poika on nyt 7kk ikäinen enkä ole aloittanut. Tämä onkin pisin aika minkä olen ollut polttamatta, kun kasiluokalla aloitin tupakoinnin ja täytän kohta 26v.
Ei ollut yhtään hankalaa lopettaa tupakointia ja helppoa on ollut olla ilman eikä tarvinnut turvautua laastareihin tahi nikotiinipurukumeihin.
Onko näitä keskusteluja ihan oikeasti pakko käydä aina vaan uudestaan lävitse!?!
Miksi meistä kukaan hankkiutuu raskaaksi? Tuskin meillä kenelläkään siihen on oikeutta!
asioista jotka ovat haitaksi ja siis selvää faktaa. Eikö näiden keskustelujen ideana ole se että me ymmärtäisimme itseämme ja maailmaamme paremmin ja voisimme ENNALTAEHKÄISTÄ monia ongelmia mitä ympärillämme tapahtuu. Sun mielestä tupakoinnista raskauden aikana ei ole tarvetta keskustella kun on monenmoisia muitakin ilmiöitä mitä tekstissäkin mainitsit. Elikkä levitellään sit vaan käsiä ja laitetaan maailma entistä sekaisempaan kuntoon ja pilataan itseänmme ja ympäristöämme, eli antaudutaan kaiken pahan vietäviksi... huh huh.
Tämä on nimittäin sellainen aihe joka koskettaa aika monia. Tämä on monelle foorumi jossa saa tietoa ja tukea esim. just tähän tupakoinnin lopettamiseen. Yksi raskaana oleva ystäväni just nimittäin kertoi et oli lukenut täällä tästä raskaus/tupakointi-aiheesta ja se oli kuulemma pysäyttänyt ja pistänyt todella miettimään polttamista raskauden aikana. On nyt ollut 4 vkoa polttamatta ja raskaus viikoilla 13. Täällä on kuule monta muutakin aihetta mitä täällä käsitellään ja hyvä niin. Tämä aihe koskettaa jotakin, toista taas joku muu. Sä olet ilmeisesti siis ihan väärän aiheen ympärillä. Anna niiden keskustella joilla siihen on tarvetta.
Tänne saa siis vastata vain, jos on samaa mieltä kanssasi vai? Ohitat hienosti kaikki vastaukset ja kehotat pysymään poissa jos ei miellytä. Tämä on nimenomaan KESKUSTELUpalsta.
Vierailija:
Silja86:" Ja onhan se vähän niinkin että kun äiti odottaa niin koko perhe odottaa, miksi isät saavat polttaa kun äiti odottaa. Se on minusta koko perheen yhteinen asia. Vai mitä mieltä muut?"
Mutta mitä ihmeen velli-Eeliksiä ne teidän puolisot oikein ovat, kun seuraavat vaan tumput suorana vierestä teidän tupakointianne...?
" Ja varmasti kaikki äidit jotka raskausaikanaan tupakoivat ja tietävät riskit ja kantavat itse vastuun. Ja minusta se ei kuulu muille!
"
Miten se vastuunottaminen tupakoinnista oikein näkyy? Ei ainakaan sinun kohdallasi lopettamisena. Ethän sinä niistä tupakoinnin seurauksista kärsi, vaan lapsesi, koko elämänsä ajan. Vai eikö esim. astma ole mikään todellinen ongelma - mitäs pienistä?
Ja taatusti asia kuuluu muille. Niin kauan, kun itseäsi vahingoitat, ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta kun teet sen lapsellesi, se onkin toinen asia.
Ei mitään velli-eeliksiä vaan miehiä, jotka tajuavat, ettei heillä ole oikeutta tehdä päätöstä toisen ihmisen puolesta. Oma äijä sanoi, että koska ei itse pysty lopettamaan, ei hänkään voi vaatia sitä minulta. Yksi tuttava totesi, että hänen miehensä löisi häntä, jos polttaisi odotusaikana. No sehän on himskatin hienoa se! Onnea vain loppuelämälle.
Juu, ja kyllä se äiti tekee sen huonon päätöksen sikiön, toisen ihmisen puolesta. Huomauttaisin nyt kuitenkin, että missään tutkimuksessa ei ole löydetty suoraa, selkeää ja todella yksiselitteistä syy-seuraus -yhteyttä tupakoinnin ja lasten terveydellisten ongelmien kanssa. Enemmän olisin huolissani psyykkisesti epätasapainoisista vanhemmista, jotka toimillaan aiheuttavat lapsilleen vakavia traumoja.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että traumat satuttavat lasta ja vaikeuttavat lapsen elämää paljon enemmän kuin äidin tupakointi.
Jokainen tupakoiva odottaja tietää riskit, tietää vaarat eikä varmasti ylpeile teollaan. Mutta, tasan ei käy ongen lahnat, joillain sitä selkärankaa on onneksi enemmän kuin toisilla, saadaan sitten tähän maailmaan niitä terveitä ja normaaleita, tasapainoisiakin lapsia. [huumori, huumori]
-Aubergine
Joo, minulla pistää vähän vihaksi kun raskausaikana tupakoinnista tehdään niin iso kohu. En todellakaan halua vähätellä tupakoinnin tuomia haittoja, mutta ompa meillä kaikilla omat heikkoutemme tässä elämässä. Joku polttaa tupakkaa, joku juo alkoholia toiset lääkkeitä tai jotain vielä vahvempaa. Toiset pahoinpitelevät lapsiaan tai ovat muuten välinpitämättömiä vanhempia. Ja tuskin tämä raskausaikana tupakointi keskustelu päättyy koskaan, vaikka siitä kuinka jauhetaan. Itse olen tupakoinnut ja tupakoin raskausaikana, enkä silti koe olevani sen huonompi kuin muutkaan äidit. Olen vähän sitä mieltä että meillä kaikilla on ne hunot puolet ja sellainen ihminen joka ei polta ei voi ymmärtää kuinka vaikeaa tupakasta on päästä eroon, varsinkin vaikeassa elämäntilanteessa. On kyllä varmasti poikkeuksia, että joku on polttanut pitkäänkin ja raskaaksi tulessaan pystyy lopettamaan heti tupakoinnin ja nostan hattua niille. Se vaati melkoista lujuutta. Ja onhan se vähän niinkin että kun äiti odottaa niin koko perhe odottaa, miksi isät saavat polttaa kun äiti odottaa. Se on minusta koko perheen yhteinen asia. Vai mitä mieltä muut? Ja varmasti kaikki äidit jotka raskausaikanaan tupakoivat ja tietävät riskit ja kantavat itse vastuun. Ja minusta se ei kuulu muille!
Silja86:
" Ja onhan se vähän niinkin että kun äiti odottaa niin koko perhe odottaa, miksi isät saavat polttaa kun äiti odottaa. Se on minusta koko perheen yhteinen asia. Vai mitä mieltä muut?"
Mutta mitä ihmeen velli-Eeliksiä ne teidän puolisot oikein ovat, kun seuraavat vaan tumput suorana vierestä teidän tupakointianne...?
" Ja varmasti kaikki äidit jotka raskausaikanaan tupakoivat ja tietävät riskit ja kantavat itse vastuun. Ja minusta se ei kuulu muille!
"
Miten se vastuunottaminen tupakoinnista oikein näkyy? Ei ainakaan sinun kohdallasi lopettamisena. Ethän sinä niistä tupakoinnin seurauksista kärsi, vaan lapsesi, koko elämänsä ajan. Vai eikö esim. astma ole mikään todellinen ongelma - mitäs pienistä?
Ja taatusti asia kuuluu muille. Niin kauan, kun itseäsi vahingoitat, ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta kun teet sen lapsellesi, se onkin toinen asia.
Kyllä mä keksin paljon muitakin syitä olla " kieltämässä" lapsen hankinta kuin tupakointi. Mitenkäs vanhempien alkoholismi, mielenterveysongelmat, parisuhteen ongelmat...??? Eiköhän näistäkin aiheudu lapselle haittaa. Tai siis aiheutuu. Kokemuksesta ja asioita vierestä seuranneena voin sanoa. Mua ei paljoakaan ole äitini tupakointi raskauden aikana liikauttanut, alkoholismi kylläkin. Äitini ei ottanut viinaa odottaessaan, mutta röökiä veti.
Henk.koht. näen, että otsikko " Miksi tupakoitsija hankkiutuu raskaaksi" on todella törkeä kommentti sellaiselta ihmiseltä, joka on kykenemätön näkemään asioita muiden kannalta. Pahoittelen kovasti, mutta mielestä tuo kommentti on todella törkeä ja loukkaava. Samaan sävyynhän laihat ihmiset voisivat kirjoittaa " Miksi lihavat hankkiutuvat raskaaksi" , sillä onhan äidin liikalihavuus myös riski sikiölle ja todennäköisesti paino-ongelmat jossain määrin periytyvät. Itse en ainakaan ole niin täydellinen, laiha ihminen, että voisin tällaista todeta ääneen. Mielestäni minulla ei ole oikeutta loukata toista ihmistä.
on se, että ihminen, joka Ei polta riehuu täällä sellaisella palstalla, jossa puhutaan siitä miten vaikeaa sen lopettaminen on tai miksi lopettaa/ ei lopettaa tupakointia. :) Helppohan se on huudella jos ei itse ole polttanut koskaan... tuskin tupakoijista kukaan nauttii siitä että on raskaana ja polttaa. järkeä saa täälläkin käyttää.
... Haluan sanoa että vaurioita keskushermostoon voi tulla myös tupakoimattoman lapselle. En puolusta tupakkaa enkä sitä itse polta, mutta haluan vain syyllisyyttäsi hälventää. Ei ole sanottua että niitä vaurioita ei olisi tullut jos et olisi tupakoinut.
Ja jos aletaan syyllistää kaikesta mitä ei kannattais syödä raskaana ollessa, niin silloin kaikki karkin himosyöjät saisivat kyllä HÄVETÄ!!!
Samoin mehutiiviste- mehua juovat.
Karkit täynnä lisäaineita, vaarallisiakin sellaisia, etenkin sikiölle ja LÄPÄISEE ISTUKAN!! Samoin fun light- mehussa on erittäin haitallisia aineita. Lukekaapa etiketti ja sen jälkeen ottakaa selvää niiden aineiden vaikutuksista, joita siinä lukee!
Luulenpa että tämänkin palstan tuokmionenkeleistä muutama on ollut karkinsyöjä ja teollisen mehun juoja myös raskausaikana.
Kaivetaanko tikku ensin omasta silmästä ;)
huhhuh...ku oli taas tullu juttuu,ja se joka tän alottiki ni vois ottaa vähä itteensä!laitas kuule sama tie ketjut sellasillekki jotka juo kahvia,roskaruokaa jne raskauden aikana...jokaisen oma valinta lopettaako sen tupakinpolton vai ei!piste!
itse en suunnitellut raskautta kuin vasta vuoden päähän, mutta toisin kävi. olin aikasemmin suunnitellut lopettavani tupakoinnin nyt vuoden vaihteessa ja näin valmistautuvani tulevaan raskauteen. nyt viikkoja on kasassa 7+0 ja plussa tuli viikko sitten lauantaina, josta lähtien olen röökin kanssa tapellut. ei se perkele ollutkaan niin helppoa jättää väliin, vaikka normaalisti poltinkin vain n. 10 tupakkaa päivässä enkä paria askia. välillä meni vkloppu alle 5 tupakalla, koska yksiö ilman parveketta sai mut unohtamaan koko polttamisen.
noh nyt, kun se olis pakko lopettaa, niin vaikeuksia on. ja vielä se kierre, mikä syntyy siitä, kun tekee mieli röökiä, sytyttää, tulee tunnontuskia, stumppaa puolen välin kohalla ja masentuu siitä, kun on niin hiton heikko eikä pysty lopettaa ees toukan puolesta. sitte ku on ihan maassa, niin helpommin sortuu taas siihen uuden sytyttämiseen. tarpeeks sekavasti varmaan selitetty..
nyt onneks en ole polttanu perjantain jälkeen yhtäkään ja siinä yritän pysyä. ja onhan se inhottavan näköstä, jos huomaa raskaana olevan naisen vetävän röökiä, mutta toisaalta ymmärrän irti pääsemisen vaikeuden. mutta jos ei edes yritetä irti ja puolustellaan " ei ole suoraa syy-seuraus -näyttöä" tai " vikoja voi tulla vauvalle polttaa tai ei" , niin sitä en hiffaa. kai nyt jokainen tajuaa, että tupakka on ihan perseestä eikä se ole sama asia, ku höyryhengitys flunssassa.
-laala 7+0
Joidenki kirjoituksia lukiessa saa todellaki naurukohtauksen... Miksi tupakoitsiat hankkiutuu raskaaksi, no minkähän takia? hmm... varmaan just sen takia, kun polttaa tupakkia ja ihan muuten vaan. joopa, joo. Pitäisko vähän mietiä eka ennenko kirjoittaa jotain noin tyhmää!
Hyvä on, ymmärrän kuinka vaikea on lopettaa jne. Poltin itsekin yli 10 vuotta ennen raskaaksi tuloa. Tässä ei ole nyt kyse siitä, vaan että miksi nämä tupakan puolustelijat eivät vain voi MYÖNTÄÄ että tupakointi on yksi pahimmista asioista joita voi syntymättömälle lapselleen tehdä! Tottakai myös alkoholi on vaarallista tai huumeet ym. Mutta on jo naurettavaa verrata tupakointia lisäaineisiin tai ylipainoon. Tupakalla yksinkertaisesti voi olla lapselle kohtalokkaat seuraukset. Vaikka polttaisitte naama sinisenä tupakkaa niin lopettakaa silti se iänikuinen puolustelu. Aina on äitejä jotka polttavat raskausaikana, täytyy olla edes sen verran selkärankaa myöntää ettei tee parastaan lapsensa eteen silloin kun tupakoi. Minä olen sitä mieltä että tupakointia puolustellaan siksi, koska sitä hävetään niin paljon, mutta sen kaikkia TODELLISIA HAITTOJA LAPSELLE ei vaan uskalla myöntää.
En edes lukenut viestiketjua aivan loppuun saakka, kun " perus-sanoma" oli aika selvä. Tupakka ei tietenkään ole lapselle hyvä asia, mutta on sitä pahempiakin juttuja.
Miksi emme abortoi kaikkia kehitysvammaisia jo ennen syntymää? Miksi me joudumme maksamaan heidän hoitokulunsa, vaikka mistään annetusta lääkkeestä ei ole apua?
Miksi sellaiset äidit, jotka syövät lääkkeitä, saavat hankkia vauva? En usko, että esim. epilepsia-lääkitys tms. on sen parempi lapselle.
Ymmärrän, että tupakointia ei tietenkään ole määrätty lääkkeeksi ja sen voi lopettaa. Mutta joissain tapauksissa odottavaa äitiä on kehotettu vain vähentämään, koska lopettaminen aiheuttaa niin kovan stressin myös masuvauvalle, että katsotaan paremmaksi se, että äiti tupakoi.
Ilman saasteet, pakokaasut, ruoanmukana tulevat säilöntäaineet, huonepöly, asuntohome/kosteusvauriobakteerit, ihonhoitotuotteet, mikroaaltouunista tuleva säteily ym. ym. ym. Kaikesta voi olla syntyvälle vauvalle haittaa, joten kysynpä vaan, miksi odottavia äitejä ei suljeta pakkolaitokseen, jossa huolehditaan kaikesta.
Siksi koska meillä kaikilla on oikeus elää ja tehdä se omien valintojemme ja päätöksiemme kautta sellaiseksi kuin itse haluamme.
Yhteiskunta maksaa paljosta muustakin " turhasta" , joten miksi me narisemme kaikesta? Kaikki asiat eivät aina mene niinkuin jokainen henkilönä ne haluaisi, mutta se on mahdotonta, koska meitä on niin moneksi.
Onnea kaikille odottajille
(Minulla ei ole mitään kehitysvammaisia vastaan, enkä itse ole sitä mieltä, että heidän kohdallaan olisi abortti oikea ratkaisu. En myöskään vastusta epileptikkoja, masentuneita, anorektikkoja tai bulimikkoja. Minusta oikeus vanhemmuuteen on samallalailla myös nais- ja miespareilla.)
Muutama tupakka päivässä on melkein parempi kuin se kauhea stressi, joka sen lopetuksesta saattaa aiheutua.. En todellakaan suosittele, että aski kaupalla sitä vedetään, mutta sekään ei välttämättä hyvä, että tekee täyden stopin. Noh, ketä on uskomista.. Ja onhan toisaalta hyvä, että näistä keskustellaan, mutta en myöskään todellakaan sanoisi, että ei tupakoitsijan lasta tulisi tehdä. Olen saanut seurata tupakoitsevien ihmisten lopetusyrityksiä ja huomannut, että se " huume" todella vaikeasti lopetettavissa. Oma mieskin, kun lopetti niin meillä meinasi kolmannella viikolla tulla ero. Kyllä sen verran ittumaiseksi mies sillä hetkellä tuli.
Minäpä olen polttanut n.18 v (olen 31) ja kun sain tietää että olen raskaana sauhuttelu loppui siihen,eikä tehny heikkookaan.Luultavasti aloitan jossain vaiheessa imetyksen jälkeen uudestaan kuka tietää mutta lastani en savusta.