Miksi tupakoitsija hankkiutuu raskaaksi?
Kannattaisiko HIEMAN miettiä, että ei kannata hankkia lasta, jos ei ole valmis " uhrautumaan" ja lopettamaan tupakointia pienen lapsen vuoksi? Pitäisi tuntea vastuuta lapsen terveydestä ja millaisen elämän hänelle antaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, myrkyt varsinkin.Kaikki nikotiini ja myrkky menee vauvan ravinnoksi, onpa hyvin äidillistä antaa sellaista lapselle tietoisesti! Ja vielä kun varmasti kaikki sauhuttelijat tietävät riskit niin kysyn vaan MIKSI? Ettekö halua lapsenne parasta?
Voi pyhä jysäys
Kommentit (33)
Kieltämättä kysymys on hyvä, ja mielestäni ihan hyvä esittää, joskin sen voisi esittää ehkä myön vähemmän provokatiivisesti...
Itselläni ensimmäinen lapsi tuli yllätyksenä ja plussasin melko myöhäisillä viikoilla. Lopetin samantien polttamisen. Imetyksen loputtua aloitin uudestaan. Nyt haaveilen kakkosesta, yritys alkoi viikko sitten, tupakointi loppui kolme viikkoa sitten.
Tupakointi viittaa aina jonkinlaiseen luonteenheikkouteen ja huonoon itsetuntoon, mutta niin viittaa moni muukin asia (esim. provoaminen). Jos todella haluaa vaikuttaa muiden ihmisten tupakointiin, kannattaisi siis varmaan keskittyä nimenomaan siihen itsetunnon vahvistamiseen ja kannustamiseen.
Itse lopettaneena tiedän sen verran noista kannustajista, että yksikään, joka ei ikinä ole polttanut, ei tiedä yhtään mitään siitä lopettamispuolesta. Vaikka kyseessä ON oma valinta, eikä hyvä sellainen, kaikki riippuvaiset ja muut ongelmaisetkin ansaitsevat kannustusta, apukeinoja ja vertaistukea.
Miksi ylipäätään kukaan hankkiutuu raskaaksi? Eikö ap:n mielestä tupakoijilla ole oikeutta elää? Miksi äiti menee töihin heti äitiysloman päätyttyä? Miksi hän ei huolehdi lapsestaan ja hoida lasta kotona pidempään?
Itse en puolustele tupakoimistani, mutta voin kertoa useamman menetyksen tässä " lapsen hankkimisessa" kokeneena vuosien aikana, että ei se niin helppoa ole siitä tupakasta irti päästä, jos/kun uudelleen raskaaksi tulee jonkun menetyksen/keskenmenon/lapsettomuushoidon tms jälkeen! Elämä kun joskus potkii päähän raskaamman kautta, kaikille kun kaikki ei tapahdu sormia napsauttamalla.
Miksi läskit hankkiutuvat raskaaksi? Tai sairaat ihmiset? Diabeetikot? Periytyvää sairautta sairastavat? Kaikilta sitten oikeudet pois, jotka tieten tahtoen ottavat riskin, että vahingoittavat lastaan. =)
Vierailija:
" Miksi läskit hankkiutuvat raskaaksi? Tai sairaat ihmiset? Diabeetikot? Periytyvää sairautta sairastavat? Kaikilta sitten oikeudet pois, jotka tieten tahtoen ottavat riskin, että vahingoittavat lastaan. =) "Kaikella sitä kans perustellaan. Huvittavaa.
No ei ole kyllä yhtään ihmeellinen näkökulma. Ei tupakka ole ainoa asia, josta on raskauden aikana haittaa ja joka voi vahingoittaa lasta. Kyllä jotkut sairaudetkin on sellaisia, että miksi pitää ottaa riski antaa se lapselleen, jos tieten tahtoen tietää sen periytyvän ja aiheuttavan haittaa. Eikä sairaalloinen ylipainokaan todellakaan ole terveellistä. Jos noin karkeasti sanotaan, että tupakoitsijoilta lapsenteko-oikeudet pois, niin on niitä monia muitakin, joilta ne oikeudet voisi ottaa pois. Kusipäisyydestäkin voisi sakottaa.
Itse olen kans polttanut ennen raskautta ja molemmissa lopettanut kun sain tietää olevani raskaana. On surullista että ihmiset puolustelevat polttamistaan vertaamalla sitä sairauksiin..
Kun poltat raskaana ollessasi tiedät että pahoinpitelet lastasi, lapsi vääntelehtii epätoivoisena ja yrittää saada happea.... Tästä on tieteellistä todistusaineistoa. Hyväksymmekö jo lastenkin pahoinpitelyn kotonakin vanhempien johdosta, koska asia ei kuulu muille.
Pakko vastata tähän sinänsä hyvään kysymykseen ja kertoa oma tarina. Minä ensinnäkin aloitin tupakoinnin yläasteella, kun olin koulukiusattu ja yritin päästä muiden joukkoon. Jäin aineeseen kiinni nopeasti. Ensimmäisen raskauden aikana lopetin heti, mutta se oli tuulimunaraskaus. Masennuin siitä niin kovasti, että repsahdin taas. Sitten alkoi uusi raskaus parin kuukauden kuluttua, mutta olin edelleen niin masentunut, että ajattelin, että tämä menee kuitenkin kesken ja jatkoin sauhuttelua.
Sitten 9-viikon kohdalla tajusin, etten voi jatkaa ja lopetin. Mutta lapsella on neurologisia ongelmia eli olen rangaistukseni saanut ja kadun syvästi.
Halusin kuitenkin kertoa tämän, jotta ei ajateltaisi niin mustavalkoisesti.
Eli tehty, mikä tehty, mutta a) ei tietenkään olisi pitänyt aloittaa tupakointia, mutta olin silloin niin nuori ja jäin koukkuun nopeasti b) sairaalassa voitaisiin olla valppaampia myös alkuvaiheen keskenmenojen masennusoireisiin c) en olisi saanut repsahtaa masennuksesta huolimatta.
Sittemmin en ole tupakkaan koskenut ja kannattaa tosiaan lopettaa jo ennen kuin aloittaa raskautumisyritykset.
Voimia kaikille, elämä ei aina mene kuin oppikirjoissa ja kaikki eivät ole yhtä vahvoja. Silti toivon jokaiselle tulevalle äidille tahtoa tupakoinnin lopettamiseen. Sitä ei ole kukaan katunut.
niin heikkoja ihmisiä kaikki tupakoitsijat! Ajatelkaa muitakin kuin itseänne!
Aina on ollut se ensimmäinen tupakan huulille asttaminen, itse olette valintanne tehneet ja ilman mitään riippuvaisuutta aloittaneet!!
nuo tupakoivat äidit täällä mielestäni myöntävät hyvinkin selvästi tupakan vaarat. On silti täysin aiheellista näpäyttää jotakin ääliötä, joka ei ole ikinä polttanut ja tulee tupakointi&raskaus -aiheiselle foorumille nimenomaan syyllistämään, että tupakoitsijat eivät saisi hankkia lapsia ollenkaan.
Asioista voi keskustella, mutta kyllä tässä nyt on tuo kysymyksen asettelu niin naurettavan yksisilmäistä toisten mollaamista. Minusta tuntuu, ettei kysyjä edes HALUA mitään vastauksia, vaan nimenomaan pelkästään haukkua tupakoivia. Ja onko tässä nyt sitten jotain järkeä?
Itse olen polttanut vuosikymmenen ja loppui jo ennen raskaustestiä kun epäilyt astuivat kuvaan (ja kyseessä vahinkoraskaus) että en tunne mitään tarvetta turhaan puolusteluun. Asiallisuus on valttia jos meinaa saada asiallisia vastauksia.
En itse aiheeseen nyt kommentoi, mutta pakko sanoa, että vähän kyllä nauratti tuo otsikko :D
Miksi kukaan hankkiutuu raskaaksi?
" Eiköhän tuo ole jokaisen naisen ihan oma valinta, josta muiden (varsinkin täysin tuntemattomien) ihmisten on turha vauhkota.
jos joku tupakoi raskauden aikana, se on hänen oma päätöksensä, eikä se vaikuta sinun elämääsi millään tavalla."
Kuka täällä on vauhkona kun nimimerkkikin on ärsyyntynyt. :)
Jokainen tekee tietenkin omat ratkaisunsa valinnoissaan eikä ainakaan minulla ole tarvetta eikä halua tehdä päätöksiä toisten puolesta, onneksi!
Näistä asioista on kuitenkin hyvä keskustella, siksihän näitä keskustelupalstoja on. Näille sivuille ei kannata ilmaantua jos ottaa niin hermon päälle. :)
Eiköhän tuo ole jokaisen naisen ihan oma valinta, josta muiden (varsinkin täysin tuntemattomien) ihmisten on turha vauhkota.
jos joku tupakoi raskauden aikana, se on hänen oma päätöksensä, eikä se vaikuta sinun elämääsi millään tavalla.
Ja nyt taas ettei tule epäselvyyksiä niin sanon, että KYLLÄ tiedän että tupakointi raskauden aikana on vaarallista, mutta niin tosiaan on todella moni muukin asia mitä ei ehkä tule edes ajatelleeksi. voisimme siis esittää kysymyksiä:
Miksi alle 20-vuotiaat hommaavat lapsia?
Miksi yli 40-vuotiaat naiset hommaavat lapsia?
Miksi todella ali/ylipainoinen hommautuu raskaaksi?
Miksi rikkinäiseen perheeseen hommataan lapsia?
Miksi ihmiset jotka syövät ruokaa jossa on lisäaineita hommautuvat raskaaksi?
Miksi tyhmät saavat lapsia?
listaa voisi jatkaa loputtomiin. Onko niin että lapsen saisi saada vain
n. 25-30-vuotias ihannepainossaan säännöllisesti kevyesti liikkuva, naimisissa oleva tupakoimaton nainen, joka valmistaa kaikki ruokansa itse alustaasti, jonka mies käy töissä ja hoitaa kaikki raha-asiat.
Tämä nainen ei tietenkään koskaan juo alkoholia, ei tappele miehensä kanssa, ei hermostu turhasta, ei mene enää töihin lapsen syntymän jälkeen vaan rupeaa täysipäiväiseksi kotiäidiksi.
-ärsyyntynyt-
Rahoillamme hoidetaan näitä lapsia joiden äitit ovat sauhutelleet lasten terveyden. Samoin kun verorahoilla leikataan itsehankittu keuhkosyöpä, tehdään tutkimuksia, diagnoisoidaan COPD, astma. kaikki maksaa.
Maassamme vanhukset eivät saa ansaitsemaansa hoitoa vaikkeivat ole itseaiheutetulla tavalla vanhentuneet. Surullista. Tupakka -askin hinta niin korkealle, että kattaa kaikki terveydenhuoltokulut joita siitä aiheutuu!