Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei Kela korvaa laihdutuslääkkeitä kaikile?

Vierailija
24.08.2025 |

Suomalaiset on lihavampia kuin koskaan, ja lihavuus on tutkitusti merkittävä terveysriski. Lihavuuden aiheuttamista sairauksista aiheutuu veronmaksajille jo nyt järkyttävät kustannukset, ja lihavuuden lisääntyessä kustannukset vain nousee. Miksei siis Kela korvaa laihdutuslääkkeitä kaikille lihaville? Se tulisi pitkällä tähtäimellä taatusti nykymenoa halvemmaksi. 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet työntänyt liikaa ruokaa ja herkkua suuhusi ja jonkun muun pitäisi maksaa laihdutus. Laihdutus on ilmaista, riittää kun et tee mitään etkä varsinkaan osta ruokakaupasta mitään.

Vierailija
22/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Tai edes saisi itse ostaa lieväänkin ylipainoon. Siitähän se usein lähtee.

Olen itse ollut aina normaalipainoinen, mutta asun ulkomailla ja sain ostettua lääkettä. Minulla ei ole ruokamelua, suolisto-ongelmia tai tunnesyömistä, mutta halusin silti pienen määrän keski-ikäisenä normaalipainon ylläpitoon ja pieneen laihdutukseen. Kaloreista se tietenkin lähtee, mutta lääkkeen vaikutus on selvä, vaikka olen laihduttanut hitaasti viisi kiloa kolmessa kuukaudessa. Himot ovat myös muuttuneet, makea, suola ja alkoholi ei maistu yhtä hyviltä kuin ennen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Tai edes saisi itse ostaa lieväänkin ylipainoon. Siitähän se usein lähtee.

Olen itse ollut aina normaalipainoinen, mutta asun ulkomailla ja sain ostettua lääkettä. Minulla ei ole ruokamelua, suolisto-ongelmia tai tunnesyömistä, mutta halusin silti pienen määrän keski-ikäisenä normaalipainon ylläpitoon ja pieneen laihdutukseen. Kaloreista se tietenkin lähtee, mutta lääkkeen vaikutus on selvä, vaikka olen laihduttanut hitaasti viisi kiloa kolmessa kuukaudessa. Himot ovat myös muuttuneet, makea, suola ja alkoholi ei maistu yhtä hyviltä kuin ennen. 

Laihdutuslääkkeitä ei missään nimessä pidä syödä lievään ylipainoon, ellei lääkäri pidä sitä tarpeellisena. Lievä ylipaino on useimmiten täysin vaaratonta, kun taas lääkkeisiin sisältyy aina riskinsä. 

Vierailija
24/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutuslääkkeitä ei missään nimessä pidä syödä lievään ylipainoon, ellei lääkäri pidä sitä tarpeellisena. Lievä ylipaino on useimmiten täysin vaaratonta, kun taas lääkkeisiin sisältyy aina riskinsä. 

Lääkkeissä on riskejä, mutta niin on siinäkin että paino jatkaa nousua. Lääkkeiden suurimmat riskit liittyvät nykytiedon mukaan luihin ja lihaksiin. Niistä on pidettävä hyvää huolta laihdutuksen aikana. Kuten aina. 

Vierailija
25/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeissä o

Merkittävä osa lievästi ylipainoisista pystyy pitämään painonsa kurissa niin, ettei heistä tule koskaan lihavia. Lievästi ylipainoisen ei kannata aloittaa loppuelämän kestävää laihdutuslääkerumbaa lihomisen pelossa, vaan hän voi aivan hyvin antaa ajan kulua ja aloittaa laihdutuslääkkeen vasta sitten jos paino nousee sille tasolle josta siitä alkaa olla jo haittaa.

Vierailija
26/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä tietää, mihin nämä laihdutuslääkkeet johtavat. Tuleeko pitkäaikaiskäytöstä haittoja, joita terveydenhuollossa sitten hoidetaan ja Kela korvaa? Eli saattaakin juuri se lääkkeen käyttö tulla yhteiskunnalle kalliimmaksi.

Vierailija
27/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen on kiinni kaloreista. Miksei lihavat ota itseään niskasta kiinni ja syö vähemmän? 

Lihavuus on sairaus. Kysytkö myös ykköstyypin diabeetikoilta, mikseivät he ota itseään niskasta kiinni ja ala tuottaa insuliinia omassa kropassaan?

Sairaus? Sinullahan ei koskaan tule lihava kun liikut etkä syö yli tarpeen. Miten ihmeessä se on sairaus? Sama kun väittäisit hyvää kuntoa sairaudeksi. 

:D

Toivon, että saat saman sairaushistorian joka minulla on. Jutellaan sen jälkeen lisää.

ohis

PS Kuolemantuomio syövästä oli hieman rasittava - ei varmaan sinulle. 

Vierailija
28/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ruokajakelu jakaa lisää lihottavaa ruokaa. Pois pois kaikki lihottava.

Kannatetaan,porkkanaa ja kaalia tilalle. Samalla jonot olisit lyhyempiä.

Vierailija
29/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävä osa lievästi ylipainoisista pystyy pitämään painonsa kurissa niin, ettei heistä tule koskaan lihavia. Lievästi ylipainoisen ei kannata aloittaa loppuelämän kestävää laihdutuslääkerumbaa lihomisen pelossa, vaan hän voi aivan hyvin antaa ajan kulua ja aloittaa laihdutuslääkkeen vasta sitten jos paino nousee sille tasolle josta siitä alkaa olla jo haittaa.

Merkittävä osa jojolaihduttelee ja stressaa asiasta vuosikymmeniä. Se vaikuttaa etenkin henkiseen hyvinvointiin. Ennemmin paino alas lääkkeillä motivoimaan elintapamuutosta. Ei ns. keskivertoihminen niitä koko elämää tarvitse, jos ei ole psyykkistä ruokamelua. 

Vierailija
30/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peukku tälle sillä lisäyksellä, ettei laihdutuslääkettä kannata aloittaa automaattisesti heti kun painoindeksin maaginen raja (30) menee rikki. On aina parempi jos pystyy laihtumaan lääkkeettömästi. Ja moni kyllä pystyy siihen, etenkin silloin kun kyse on vain kilosta tai parista. Sen jälkeen sitten jatkuvaa tsemppausta syömisten suhteen, ja lääkkeet avuksi vain jos muuten ei todella onnistu millään. 

Vierailija
31/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkittävä osa jojolaihduttelee ja stressaa asiasta vuosikymmeniä. Se vaikuttaa etenkin henkiseen hyvinvointiin. Ennemmin paino alas lääkkeillä motivoimaan elintapamuutosta. Ei ns. keskivertoihminen niitä koko elämää tarvitse, jos ei ole psyykkistä ruokamelua. 

Jos on taipumusta jojolaihdutteluun eli laihduttamisen jälkeiseen lihomiseen, miksi kuvittelet ettei paino nousisi myös sen jälkeen kun lopettaa laihdutuslääkkeet? Jojolaihduttajat on just niitä jotka tarvitsee lääkkeitä lopun ikäänsä, jottei lihoisi uudestaan entisiin mittoihinsa. 

Vierailija
32/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on taipumusta jojolaihdutteluun eli laihduttamisen jälkeiseen lihomiseen, miksi kuvittelet ettei paino nousisi myös sen jälkeen kun lopettaa laihdutuslääkkeet? Jojolaihduttajat on just niitä jotka tarvitsee lääkkeitä lopun i

Se riippuu onko taipumusta emotionaaliseen syömiseen vai onko kyse enemmän terveiden elämäntapojen unohtamisesta/kiireestä. Osa voi joutua piikittämään elämänsä, mutta tekee mieluummin sen kuin elää edes lievästi ylipainoisena loppuelämän. Näkisin, että kymmenen vuoden sisään lääkkeet vapautetaan kaikille ylipainoisille. 

Vierailija
33/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä ei syödä. 

Vierailija
34/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä ei

Olet väärässä, mokomakin näsäviisastelija. Ainakin orlistaattia myydään kapseleina, jotka on tarkoitus syödä. 

Vierailija
35/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on painoindeksln mukaan lievä ylipaino, esivaihdevuosina on kertynyt huomaamatta kiloja. Käyn kyllä kuntosalilla ja lenkkeilen koiran kanssa päivittäin, työni on toimistotyötä. Olen jonossa rintojen pienennysleikkaukseen, olen n. 40- vuotiaaksi asti ollut hoikka mutta isorintainen. Luulen että painoa lähtee 2-3 kg jos rinnat leikataan. Viimeksi kun kävin työterveydessä, niin lääkäri sanoi että painoindeksi on lievästi ylipainoinen,  vielä ei kannata aloittaa lihavuuslääkettä😳 ei olisi tullut mieleenikään mikään lihavuuslääke, olen pyrkinyt pudottamaan painoa lisäämällä liikuntaa ja syömällä kevyemmin. 

Vierailija
36/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairausvakuutuslaissa on määritelty korvausehdot. 

Eikö niitä kannattaisi muuttaa jos ne estää näinkin hyödyllisten lääkkeiden korvaamisen?

Miksi persuhallitus niin tekisi? Se haluaa lapioida meidän rahat Pörssipörriäisten ulkomaisille omistajille ja Petterin kavereille.

Vierailija
37/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä otat siihen rahat, kun rikkaat on Purran suojeluksessa eikä köyhillä riitä fyffet enää edes asumiseen.

Vierailija
38/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen on kiinni kaloreista. Miksei lihavat ota itseään niskasta kiinni ja syö vähemmän? 

Viisaus ja looginen ajattelu on aivosolujen käytöstä kiinni. Miksi et ota itseäsi niskasta kiinni ja käytä aivojasi?

Vierailija
39/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painonhallintaa ei pidä pelkistää pelkäksi matematiikaksi. Jotkut on saanut sellaiset geenit joilla pysyy helposti hoikkana, kun taas toisten on jokseenkin mahdoton olla lihomatta nykymaailmassa, jossa toinen toistaan lihottavampia ruokia on tarjolla sopuhintaan yllin kyllin. 

Vierailija
40/45 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USKO JO! Ei se niin mene!

KUN syö LIIAN vähän, keho EI ANNA laihtua!

Lopeta jo tuo riehuminen. Ei kukaan käske syömään liian vähän vaan syömään vähemmän ja normaalin määrän. Kyllä sillä laihtuu kun ei enää lapa älyttömiä määriä ruokaa yms. suuhunsa. 

Olen itsekin reilusti ylipainoinen, mutta ruokavalion muutoksilla olen saanut painoa pudotettua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi