Synnärin lastenhoitajat mokaa tämän jutun, lukekaa esikoista odottavat!
Meidän synnärillä opetettiin, että kun vauva herää itkemään, sille vaihdetaan ensin vaippa, ja sitten syötetään. Koska jos tekee toisinpäin, vauva pulauttelee.
Tämä on tosi, tosi huono neuvo, koska vauva ei tällä tavalla saa tunnetta siitä että pahan olon ilmaisusta seuraa helpotus ja vauva pystyy hallitsemaan pahaa oloaan (=nälkää). Jäin itse onneksi paitsi tästä opetuksesta kiireellisen sektion takia ja tein niin kuin vaisto sanoi. Eli kun huuto alkoi, heti tissi suuhun. Jälkeenpäin kuulin että opetus menee toisinpäin. Ajattelin sitten, että kaipa se vaipanvaihto ennen syöttämistä on viisasta ja tein niin itsekin muutaman kerran. Muutoksen huomasi vauvassa heti!!!! Tyytyväisestä vauvasta tuli levoton ja palasin takaisin alkuperäiseen tyyliin asiaa sen kummemmin ajattelematta. Mulla ei maito noussut kovin nopeasti, ja kävin sitten hakemassa vielä lisämaitoa (luovutettua) että vauva pysyi tyytyväisenä.
Kotona lueskelin Anna Wahlgreniin Lapsikirjaa ja siellä puhuttiin samasta asiasta, eli että tärkeintä on ruokkia vauvaa heti. Myöhemmin tulin ajatelleeksi, että ehkä viereisen sängyn äidin ja vauvan takkuista alkutaivalta selitti juuri tuo vaippahärdelli! Sillä äidillä ei ollut mitään kiirettä syöttää itsevää vauvaa, vaan ensin pestiin pylly ja niin edelleen. Koko tämän ajan vauva huusi aina paloautonpunaisena. Sitten kun vauva pääsi tissille asti, se oli täysin poissa tolaltaan eikä imetyksestä meinannut tulla yhtään mitään. Ko. äiti oli tosi huolissaan, että miten kotona lähtee sujumaan imetyksen kanssa. Vauva oli itkuinen ja tosi levoton. Voihan olla että vauvan temperamentti oli erilainen, mutta tuskin tuo huudatus ainakaan auttoi tilannetta!
Noniin, sainpa sanottua. Aina välillä tämä juttu vaivaa mua.
Kommentit (19)
Monesti vauva syötyään tai ku on juuri syömässä tekee isot pisut tai kakat vaippaan, joten toisaalta tuntuu jopa turhalta vaihtaa vaippa ensin ja syödä sitten.
Tuo lastenhoitajien ohje on ihan käsittämätön!
Meidän kakkakoneet teki aina kakan syötön jälkeen, joten aloin heti tehdä toisin päin kuin neuvottiin. Ja muutenkin tuntui idioottimaiselta huudattaa vauvaa!
Vauva herää tuohon vaipanvaihtoon, niin että jos hän olisikin vaan ottanut pienen huikan ja sitten jatkanut unia, herätys ärsyttää vauvaa. Ajatelkaa nyt, jos teidät herätettäisiin montakertaa vuorokaudessa ja varsinkin yössä ihan vaan herättämisen ilosta! Ensin tissiä ja jos vauva on sen jälkeen hereillä, vaihdetaan vaippa, jos ei ole ei vaihdeta ja yöllä ei ikinä vaihdeta vaippaa.
sitten vaihdettiin vaippa ja sit syötiin vatsa täyteen. Tämä siksi, koska vauva nukahti usein heti syönnin jälkeen uudelleen ja jos oisin ruvennut siinä kohtaa vaihtamaan vaippaa, olisi vauva ollut taas hereillä.
ja yöllä ei tietenkään vaihdeta ollenkaan vaippaa, ellei ole kakkaa.
iso ole, että se mitenkään haittaisi.
Mua yleensäkin ihmetyttää sairaalan ohjeet... Jokainen täti siellä neuvoo erilailla ja yleispätevätkin neuvot vaihtelee vuosittain. Minulla kolme lasta ja joka kerta ohjeet olleet aivan erilaisia.
Siispä en ole ottanut juurikaan ohjeita tosissani, vaan tehnyt niinkuin oma maalaisjärki sanoo.
Minä en muista että kukaan olisi kauheasti minua neuvonut kummankaan lapsen kohdalla miten kuuluu toimia, ne jutut mitä en osannut, kysyin, ja muut vedin vaistolla ulkopuolisten horinoista välittämättä. Kuka helvetti nyt OIKEASTI alkaa nälkää itkevälle lapselle vaihtaa vaippaa!?!? Ei kai sitä järkeä nyt ihan kokonaan tarvitse narikkaan heittää, vaikka äitiys tyhmentääkin?
Ja tosiaan jos on, niin ensin vaihtaa vaipan että jos rinnalle nukahtaa niin saa nukahtaa rauhassa.
Ymmärrän kyllä jonkun onnettoman rimpulalapsen kohdalla, jos paino ei nouse jne, mutta normaalin terveen lapsen kohdalla en todellakaan. Meilläkin lapset pulauttivat hirveät määrät joka ikisen syötön jälkeen, johtuen ihan vaan rintamaidon runsaudesta. Kukaan ei kuollut.
Pullomuorit joutuvat muutekin hortoilemaan ympäri kämppää hakemassa niitä pullojaan, joten kai siinä sitten vaippakin vaihtuu. Imettäjät taitavat useimmin vain ottaa lapsen kainaloon syömään ja jatkaa samantien unia. En usko että kukaan sen pelkän pissavaipan takia viitsii siitä sitten enää nousta.
Omituinen neuvo. Siinäkin mielssä, että tuohan suosii tissille nukahtamista, mitä sitten yritetään kitkeä neuvoloissa, jotta vauva oppisi nukahtamaan itsekseen.
neuvottiin Tammisaaressa näin, vaikka onkin vauvamyönteinen sairaala. Tosin toinen kätilö sanoi toisin, joten oltiin sitten aivan sekaisin että kumpi on parempi.
Mutta käytäntö sen opetti: ensin syötetään, sitten vaihdetaan vaippa (jos silloinkaan)
Vaipan vaihtaminen syöttäessä ei ole kovinkaan vaikeaa, tai vaipan vaihtaminen herättämättä. Pyllyn pesu toki on vähän haastavampi juttu, se harvemmin onnistuu, ilman että lapsi herää. Öisin pienet kakat voi kyllä kosteuspyyhkiä, aamulla sitten kunnon pesu.
Itse olen käyttänyt sitä kuuluisaa järkeä näissä asioissa. Jos vaippa on täynnä pissaa ja kakkaa, vaihdan sen heti, ei siinä montaa sekunttia mene. Muuten sitten tehdään, niin kuin tilanne vaatii. Vaihdetaan ennen tai jälkeen syötön, tai vaikka sen aikana.
lapsen herättyä nälkäisenä yöllä olen antanut tissin hälle suuhun ja sormella tunnustelemalla todennut vaipan tilanteen. jos on ollut pissaa niin olen hetken syöttämisen jälkeen vaihtanut vaipan (ihan siinä sängyssä, minnekään hortoilematta), sitten tissi takaisin suuhun ja molemmille unta palloon.
kakan kohdalla ei varmaan voisi näin toimia, mutta siitä mulla ei ole mitään kokemusta, meidän muksu ei jostain syytä milloinkaan kakannut yöllä vaippaan.
ettei vaippaa vaihdeta ollenkaan öisin, ellei ole kakka vaipassa. Näin P-KKS:ssa.
Musta kätevämpää on ensin vaihtaa vaippa ja sitten syöttää.
Toinen lapsi meillä pulautteli kovasti aina kun oli syöny ja toinen tyyty röyhtäilyyn.
Kakkaa ja pissaa tulee säännöllisesti kokoajan. Vasta isompina alkaa ruokailun jälkeen kakka tulemaan.
Muutenkin punnittiin lasta ennen ja jälkeen imetyksen niin oli kätevää kun lapsella oli tyhjä vaippa.
Vierailija:
sitten vaihdettiin vaippa ja sit syötiin vatsa täyteen. Tämä siksi, koska vauva nukahti usein heti syönnin jälkeen uudelleen ja jos oisin ruvennut siinä kohtaa vaihtamaan vaippaa, olisi vauva ollut taas hereillä.
tai kerran näytettiin miten vauvalle laitetaan vaippa oikeaoppisesti päälle, mutta yövaihtamisista tai muista ei kyllä kukaan sanonut mitään.
ja ihan sama mitä oisivat sanoneet, kyllä mun on ihan pakko vaihtaa vaippa yöllä jos siinä jotain on. en tietenkään heräile öisin asiaa tutkimaan, mutta syötön yhteydessä tsekkaan vaipan tilanteen ja vaihdan jos yhtään märkä. pari kertaa väsymyksissäni olen päättänyt että en vaihda, mutta sillä on ollut vaan se seuraus etten saa itse unta ja kiemustelen hereillä kun mua _vaivaa_ se ajatus lapsen märistä pöksyistä.
mulla kai menee välillä ylikin semmoinen lapsen fiiliksiin samaistuminen, mutta menköön vaan. en tykkäisi itse nukkua pissa housussa, joten en vaan pysty jättään lasta sillä lailla.
myöskään en itse haluaisi huutaa nälästä sekapäisenä, joten enne vaipanvaihtoa syötän lapsen.
Nimittäin itse olen aina tehnyt niin että vaippa vaihdetaan vasta syötön jälkeen, lähinnä ihan siitä käytännön syystä, että vauvat yleensä kakkivat/pissivät suht. pian ruokailunsa jälkeen, joten heti pitäisi sitten olla vaihtamassa vaippaa uudestaan... T. Neljän äiti
Tämä oli muuten tosi hyvä neuvo esikoistaan odottaville, eli vaippa tosiaan kannattaa vaihtaa vasta syötön jälkeen!