Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeensaajan asumistuki leikkuriin?

Vierailija
21.08.2025 |

Eihän se nyt näin saa mennä.

Kommentit (170)

Vierailija
161/170 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten asumistukeen voisi tulla samat ehdot kuin yleiseen asumistukeen. Vai onko oikein että eläkeläinen saa asua isossa asunnossa tuen turvin eikä hänellä ole samoja ehtoja kuin muilla?

Minä asun kahden lapsen kanssa 58 neliön kaksiossa, saamme asumistukea ja naapurissa samankokoisessa asuu eläkeläinen joka saa asumistukea yksinään. Tuki on hänellä suurempi kuin meillä kolmella yhteensä. 

Te saatte hyvin mahdollisesti muita sellaisia tukia, joita eläkeläinen ei saa. Asumistukea saava eläkeläinen on todella pienituloinen, lisäksi monella on lääkekuluja yms. Asumistuen leikkauksella nämä eläkeläiset siirtyvät vain toimeentulotuen asiakkaiksi lääkekuluineen. Onko järkeä ja kunniakas vanhuus hakea loppuun asti tt-tukea, kun työllistyminen ei enää ole mahdollisuus? 

Toimeentulotuessa on rajoituksia ei sitä kaikki saa. Minusta se on väärin että yksinasuva hemkilö jolla voi olla isoja summia säästössä rahaa ja omaisuutta,, saa asumistukea asuakseen saman kokoisessa asunnossa kuin me 3 henkilöä. Pelkkä kansaneläke on enemmän kuin toimeentulotuki yhdelle. Köyhimmät saa vain sen ja lisäksi voisivat saada yleistä asumistukea saman verran kuin muutkin.

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja kun kansaneläke on isompi kuin se on eläkeläisellä vähintään yhtä paljon rahaa kuin työttömällä joka saa toimeentulotukea.

Miksi ihmeessä eläkeläisten tukeen on eri ehdot kuin muille ja se on suurempi? 

Vierailija
162/170 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten asumistukeen voisi tulla samat ehdot kuin yleiseen asumistukeen. Vai onko oikein että eläkeläinen saa asua isossa asunnossa tuen turvin eikä hänellä ole samoja ehtoja kuin muilla?

Minä asun kahden lapsen kanssa 58 neliön kaksiossa, saamme asumistukea ja naapurissa samankokoisessa asuu eläkeläinen joka saa asumistukea yksinään. Tuki on hänellä suurempi kuin meillä kolmella yhteensä. 

Te saatte hyvin mahdollisesti muita sellaisia tukia, joita eläkeläinen ei saa. Asumistukea saava eläkeläinen on todella pienituloinen, lisäksi monella on lääkekuluja yms. Asumistuen leikkauksella nämä eläkeläiset siirtyvät vain toimeentulotuen asiakkaiksi lääkekuluineen. Onko järkeä ja kunniakas vanhuus hakea loppuun asti tt-tukea, kun työllistyminen ei enää ole mahdollisuus? 

Siinäpä siirtyvät. Sinne on siirtynyt jo muutkin pienituloiset työikäiset. Jonon jatkoksi vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/170 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kolmentonnin eläke on kuitenkin itse ansaittu. Ainakin niillä ketkä vielä eivät ole päässeet eläkkeelle. Ja nekin vanhukset ketkä ovat halvoilla eläkemaksuilla päässeet eläköitymään ovat tehneet työtä ja maksaneet veroja.

Asumistukien toimeentulotukien yms eteen ei ole tehty muuta kuin satuttu syntymään.

Olisi jo vihdoin aika päästä irti sosialistisesta mallista jossa kannattaa tehdä mahdollisimman vähän jotta saa kaiken ilmaiseksi.

Itsellä ikää 48 ja eläkekertymä reilu 3k. Jos olisin itse saanut sijoittaa 25% palkastani työurani ajan olisin jo ollut kauan miljonääri.

Vierailija
164/170 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kolmentonnin eläke on kuitenkin itse ansaittu. Ainakin niillä ketkä vielä eivät ole päässeet eläkkeelle. Ja nekin vanhukset ketkä ovat halvoilla eläkemaksuilla päässeet eläköitymään ovat tehneet työtä ja maksaneet veroja.

Asumistukien toimeentulotukien yms eteen ei ole tehty muuta kuin satuttu syntymään.

Olisi jo vihdoin aika päästä irti sosialistisesta mallista jossa kannattaa tehdä mahdollisimman vähän jotta saa kaiken ilmaiseksi.

Itsellä ikää 48 ja eläkekertymä reilu 3k. Jos olisin itse saanut sijoittaa 25% palkastani työurani ajan olisin jo ollut kauan miljonääri.

Miten tämä liittyy asumistukeen?

Mielestäsi sils eläkeläinen ansaitsee enemmän asumistukea kuin perheellinen työtön sillä logiikalla että ssa eläkettä? 

Miksei eläkeläisille voisi laittaa samoja ehtoja ja samaa summaa kuin muille? Miksi heillä saa olla omaisuutta ja saavat isompaa tukea kuin muut? 

Vierailija
165/170 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten raivostuttaa se aikuisopiskelun tukemisen lopettaminen ja vuorotteluvapaan poisto. Pääsin vasta nyt yliopistoon kun sain velat maksettua pois, mutta en voi ottaa opintovapaata koska ei ole rahaa millä elää. Vielä viime vuonna sai. Nilkein hallitus Suomessa. Koskaan. En IKINÄ tule enää äänestämään Perussuomalaisia tai Kokoomusta. Lapsille on lobattu sama, eivät oikeistoa tule äänestämään.

Ja tästäkös se raha lisääntyy kun et kok persuja äänestä....hoh hoh hooo..

Vierailija
166/170 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäp

Olisi ihan reilua.

Olen eläkeläinen enkä halua erikoiskohtelua.

Vierailija
167/170 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini joka on eläkkeellä ihmettelee myös miksi eläkeläiset saavat asua isoissa asunnoissaan ja miksi asumistukirajat on erilaiset heille kuin perheellisille. 

Vierailija
168/170 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeille raja kuten on ruotsissakin. Taitaa olla n 4000e. 

Vierailija
169/170 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy asumistukeen?

Mielestäsi sils eläkeläinen ansaitsee enemmän asumistukea kuin perheellinen työtön sillä logiikalla että ssa eläkettä? 

Miksei eläkeläisille voisi laittaa samoja ehtoja ja samaa summaa kuin

Olen eri kuin tuon kirjoittaja, mutta:

Tämä liittyy asumistukeen siten, että jotkut tuolla aikaisemmin ketjussa ehdotti näiden *isojen* (3000 ja yli) eläkkeiden leikkaamista mielummin kuin sen asumistuen. Mielestäni tulkitsit tämän kirjoituksen päinvastoin kuin mitä siinä sanottiin.

Itse olen sitä mieltä, että myös eläkeläisten asumistukeen voi laittaa enemmän rajoituksia. En ole saanut asumistukea työssäkäyvänä enkä eläkkeellä, joten en ole eroihin tai myöntämiskriteereihin  tarkemmin perehtynyt.

Vierailija
170/170 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeille raja kuten on ruotsissakin. Taitaa olla n 4000e. 

Ruotsissa on eläkepalkkakatto eli tietyn rajan ylittävästä palkasta ei makseta eläkemaksuja eikä siten kerry eläkettä. Systeemi on aivan eri kuin se, mistä jotkut tällä palstalla haaveilevat eli maksut maksaisit, mutta et kuitenkaan saisi vastaavaa eläkettä. Ruotsissakin monet saavat enemmän eläkettä, koska siellä on lakisääteisen eläkkeen lisäksi erilaisia lisäeläkkeitä.