Tiedättekö ketään joka olisi tehnyt itsarin? Mistä se johtui?
Minusta tuntuu usein, että vaikeat traumat saavat minut tekemään sen ratkaisun. En vain pysty elämään itseni kanssa.
Kommentit (243)
Poikakaveri uhkasi tappaa itsensä jos jätän hänet, koska ei pystynyt näkemään minua kenenkään toisen kanssa. Olimme tuolloin alle 2kymppisiä. Hän oli sairaalloisen mustasukkainen enkä kestänyt sitä kontroillointia, joten päädyin eroon. Toteutti sitten uhkauksensa. Mustasukkaisuus oli sitä luokkaa, että varmasti taustalla oli myös mt-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Poikakaveri uhkasi tappaa itsensä jos jätän hänet, koska ei pystynyt näkemään minua kenenkään toisen kanssa. Olimme tuolloin alle 2kymppisiä. Hän oli sairaalloisen mustasukkainen enkä kestänyt sitä kontroillointia, joten päädyin eroon. Toteutti sitten uhkauksensa. Mustasukkaisuus oli sitä luokkaa, että varmasti taustalla oli myös mt-ongelmia.
Ai varmaan Mt-ongelmia? No voin sanoa mustasukkaisuuteen taipuvaisena että tuo on todella kaukana mistään normaalista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri ajoi rekkaa päin. Oli tyttöystävä jättänyt, vaikka mies oli saanut töitä, kun miehen työttömyys oli ollut ensin syynä miksi oli halunnut erota.
Oon kuljetusfirmassa töissä ja tää on ajattelemattomuuden huippu, että ajetaan rekan keulaan. Miksei kallioon/järveen jos on pakko itsensä tappaa? Miks hitossa pitää tehdä jollekin elinikäiset traumat oman lähtönsä takia? Rekkakuski saattaa joutua lopettamaan rakastamansa työn tuon takia.
Harva tuota työtä rakastaa eiköhän sitä tehdä pakon sanelemana. Meinasin itse alkaa rekkakuskiksi kunnes kuulin mitä työ käytännössä on. Jatkuva kiire paska palkka ja vielä täysin muista riippuvainen eli liikenteestä. Ja tuo alle ajavat on se viimeinen niitti etten lähtenyt alalle.
Naapureiden poika tappoi itsensä kun oli niin mustasukkainen tyttöystävästä joka oli tarjoilija, mies itse oli portsarina. Häneltä jäi sitten pieni poika ilman isää. Aika ikävä menettää isä sen takia että isä ei kestä että tyttöystävää jotkut kännikalat yrittää iskeä töissä.
Se oli todella kauheaa sen miehen vanhemmille ja sisaruksille. Täysin turha ja typerä itsensä lopettaminen, oli vielä suht nuori kuitenkin. Itsekäs tyyppi se oli muutenkin ollut aina, lellitty.
Mun yläasteen liikunnanopettaja, nainen, hirtti itsensä johonkin kotinsa vaatehuoneeseen äitienpäivänä, teinipoika sitten löysi hänet kun isänsä kanssa tulivat kotiin. Täysin turha itsekäs teko. Pilasi poikansa elämän varmasti lopuksi ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai varmaan Mt-ongelmia? No voin sanoa mustasukkaisuuteen taipuvaisena että tuo on todella kaukana mistään normaalista!
Munkin sairaalloisen mustasukkainen ex-poikaystävä uhkasi itsarilla, jos jätän hänet. Sanoin lopulta, että oma päätös se itsari on. Kymmenen vuotta myöhemmin tuo käveli kadulla vastaan ihan elävän näköisenä.
Äitini miesystävä teki itsemurhan. Älykäs, alansa huippuja, mukava, mutta myös rahahuolia, reipast alkoholinkäyttöä ja luultavasti masennusta.
Yhden naisen tiedän joka oli eronnut ja oli talousvaikeuksissa. Jätti sitten kaksi pientä lasta äidittömäksi. Itsekäs teko vaikka varmasti oli mielenterveys niin pahasti järkkynyt, mutta kaikki ystävät ja tuttavat toivoivat että hän olisi pyytänyt vaan apua.
Ainakin viisi henkilöä. Kaikki miehiä.
Syy? Naiset, työttömyys, rahaongelmat, avioero, syöpä...
Naisystäväni päätti päivänsä lääkkeillä. Syy ei koskaan selvinnyt.
Tunnen vain miehiä, jotka ovat tehneet itsarin.
Näiden miesten kanssa olin jutellut ja liikkunut aika ajoin samoissa porukoissa:
Entinen rinnakkaisluokkalainen 18v ampumalla. En tiedä syytä. Ehkä amiskiusattu. Pieni mies.
Kaverini entinen luokkatoveri 18v ampumalla. Taustalla ainakin rattijuopumus. Maalaispoika.
Armeijan entinen tupakaveri. Ampumalla 19v. En tiedä syytä. Korvessa asui.
Luokkaverini n. 8 vuoden ajan. Avioero n. 30-vuotiaana. Ampui itsensä. Maalaispoika.
Opiskelututtu. Löytyi hukkuneena n. 25v. iässä. Cityboy.
Baarituttu, kaverini hyvä kaveri. Hyppäsi katolta n. 30v iässä. Cityboy, masentunut.
Kukaan heistä ei ollut narkki tms.
Näitä en tavannut koskaan:
Äidin serkun ex-mies. Ampui vaimonsa nyksän ja itsensä. Jotain 30-40v.
Tätini ex-mies. Ampui itsensä n. 40v. iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri ajoi rekkaa päin. Oli tyttöystävä jättänyt, vaikka mies oli saanut töitä, kun miehen työttömyys oli ollut ensin syynä miksi oli halunnut erota.
Oon kuljetusfirmassa töissä ja tää on ajattelemattomuuden huippu, että ajetaan rekan keulaan. Miksei kallioon/järveen jos on pakko itsensä tappaa? Miks hitossa pitää tehdä jollekin elinikäiset traumat oman lähtönsä takia? Rekkakuski saattaa joutua lopettamaan rakastamansa työn tuon takia.
Harva tuota työtä rakastaa eiköhän sitä tehdä pakon sanelemana. Meinasin itse alkaa rekkakuskiksi kunnes kuulin mitä työ käytännössä on. Jatkuva kiire paska palkka ja vielä täysin muista riippuvainen eli liikenteestä. Ja tuo alle ajavat on se viimeinen niitti etten lähtenyt alalle.
Usko vaan, että kyllä sitä moni rakastaa vaikkei sulle ollutkaan se oma juttu.
pitkä koettu moninainen elämä. eli elämäänkin voi vaan väsyä. voi sanoa kaikki on nähty. on ennustettavuus joillakin köyhillä,että elossa pysyy just,mutta eihän se enää elämää ole mm vanhus joka on nälissään katsoo ikkunasta vaan ulos ja yksin.
muu oma-arviointi. krooninen kipu ja ennustettavuus.se on sitten koko elämä sitä. esim. raajatonkin voi tykätä elää,mutta selkärankakivut mm nakertaa jaksamista,hermot kireellä kun toimintakyky mennyt tai kivuliasta-rajallista.
laaja elämänkokemus takana eli uupuu. toivoohan moni vanhuskin-pääsis jo pois, sama nuoremmallakin.
joku velkaantumisen vuoksi, syyt siihen että itse ei aiheuttanut sitä, talokaupat,takaaminen toiselle jne.
ei edes masennusta tai muuta tarvita-vaan itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa. järkiarviointi,se ok toisin kuin hetken huumassa akuutissa ongelmassa tehdyt. jos pari vuotta harkinnut,silloin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut "varmaan" vaan "varmasti". Noissa sanoissa on iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Liian monta. Mielenterveys ongelmat syynä kaikilla.
no ei todellakaan mt syyt läheskään aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon ettei monet vaan tajua. Se on aika usein niin että kun itse on ollut pitkään tuskissaan niin ei näe muuta kuin sen oman sietämättömän olonsa. Pää on turtana. Sitten voi varmasti olla niinkin päästään kipeitä että tajuavat, mutta ei paskaakaan kiinnosta, mutta harvinaisempaa. Kolmas juttu on se kuinka helppo tuo on toteuttaa. Pikkuisen vaan rattia vasemmalle, ei tarvitse katsoa tiettyä tarkkaa paikkaa, rekkoja tulee jatkuvasti vastaan.
Isoisäni teki itsarin sotatraumojen ja kipujen vuoksi. Ehti ennen sitä traumatisoida äitini, joka puolestaan yritti pari kertaa itsaria minun edessäni kun olin lapsi. Jouduin soittamaan ambulanssin ja olen edelleen hiukan katkera, miksi hän ei kertonut kenellekään aikuiselle, vaan lapsen piti olla hänen tukenaan. Aloin sitten suunnitella omaa lähtöäni, oli suunnitelmat jo aika pitkällä kun kouluterkkari tajusi ja pääsin terapiaan. Aikuisiän vaikeuksissa käy joskus mielessä ikään kuin ratkaisuna, mutta en sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian monta. Mielenterveys ongelmat syynä kaikilla.
no ei todellakaan mt syyt läheskään aina.
kerro mikä on sitten syy?