Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäloman siirtämisessä elokuulle ei mitään järkeä

Vierailija
19.08.2025 |

Nytkin pimeää ja kylmää, kuka tällaisessa lomaa haluaa viettää. Ja vaikka kesäkuussa olisi jotain 15 astetta niin on valoa paljon enemmän kuin elokuussa. Kesässä parasta on valoisuus. Lomailu pimeään aikaan on typeryyden huippu.

Miksi korjata jotain mikä ei ole rikki? Kaikki pitää muuttaa, eikö koulu-uudistuksesta opittu mitään? Nyt sitten lomat siirtyisi ja siitä ei seuraisi kuin vahinkoa.

Ja miksei ravintola ja matkailuala palkkaa työttömiä elokuussa töihin, heitähän olisi tarjolla yllinkyllin. Ainiin mutta kun heille pitäisi maksaa kunnolla palkkaa, nuoret käy halpatyövoimasta.

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eurooppalaisturisteja tulee ovista ja ikkunoista elokuussa niin miksei hotelli-mara-ala sitten pidä paikkoja auki?

Vierailija
22/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pitänyt lähes 30 vuotta lomani elokuussa, kuten nytkin.

Musta on parasta elokuun lämpimät päivät ja viileät mustat yöt.

Muksujen takia tuli muutamia kompromisseja tehtyä, että lomaltais samaan aikaan. Välillä niidenkin lomaa jatkettiin viikolla.

Jos kotimaan matkailua harrastaa, niin saa kierrellä rauhassa ja on jopa edullisempaa.

Heinähelteillä on kiva tehdä töitä, kun niitä on vähän ja toimisto viileä.. ellei etätyöskentele.

Suomi on yhtä viileätä mustaa yötä joten ei sen takia tarvitse kesälomia sotkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ihan sama, mutta ärsyttää, että joku liike-elämä yrittää pompotella koulua.

Vierailija
24/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän loman aina kun koulut alkaa, omat lapset jo aikuisia. Nyt eka lomaviikko, huomenna kolmeksi viikoksi matkailuautolla liikenteeseen.  Ei niin kiire nurmikon leikkuuseen yms pihahommiin.

Vierailija
25/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesä- ja elokuussa pitäisi olla sama määrä lomapäiviä, koska niitten keskilämpötila on sama.

Elokuussa on pimeää. Kesäkuussa on ihanaa olla iltaisin ulkona kun näkee.

Juuri tämä. Valo iskee kesäkuussa voimalla eikä silloin jaksa opiskella. Etelä- ja Keski-Euroopassa on kuuminta elokuussa siksi siellä lomat pidetään silloin. Suomelle paras on tämä nykyinen lomakausi. Ei pidä antaa rahan sanella kaikkea. 

Vierailija
26/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kesäloma voi olla edelleen kesä, heinä ja elokuu kuten aikanaan oli?

Koska enää ei olla lauantaisin koulussa, kuten ennen.

Kun minä olin kansalaiskoulussa 1972-75, niin ei silloinkaan oltu lauantaisin koulussa, mutta kesäloma oli kolme kuukautta. Jouluna oli joululoma ja helmikuussa hiihtoloma, mutta syksyllä ei ollut syyslomaa.

Vierailija
27/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittanut koulunkäyntini silloin, kun kun syyslukukausi alkoi syyskuun 1. päivä. Ei siinä ollut minusta mitään huonoa. En ollenkaan ymmärrä, miksi eräät haluavat aloittaa koulun jo elokuun alusta, kun kesä on usein kauneimmillaan.

Eikö tässä ole kyse kesäloman SIIRTÄMISESTÄ, ei lyhentämisestä?

Kesä on kyllä kauneimmillaan alkukesästä. Nyt on jo syksyn värejä ja tuntua ilmassa, ei ole enää kesä kauneimmillaan.

Kesä on kuitenkin kesä, heinä ja elokuu. Ihan sama mitkä värit on ilmassa.

Vierailija
28/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muksujen takia tuli muutamia kompromisseja tehtyä, että lomaltais samaan aikaan. Välillä niidenkin lomaa jatkettiin viikolla.

Jos kotimaan matkailua harrastaa, niin saa kierrellä rauhassa ja on jopa edullisempaa.

Heinähelteillä on kiva tehdä töitä, kun niitä on vähän ja toimisto viileä.. ellei etätyöskentele.

Me kesäihmiset rakastetaan lomailla heinäkuussa. Silloin on yleensä aina hellettä. Mutta lasten kannalta on tietenkin parasta, että saavat lomailla pitkästi kesäkuun, heinäkuun ja vähän elokuun alkua, koska aurinko tekee hyvää kasvaville lapsille. Miksi laittaa heitä lomailemaan elokuun epävarmaan ja yleensä kylmenevään säähän? Ja rkp:läiset tietävät hyvin, että isompien koululaisten, joita myös opiskelijoiksi kutsutaan, koulut alkavat yleensä vasta syyskuun alussa, joten tuo työvoimaväite on naurettava, ellei haluta lapsityövoimaa. Ehkä tarvitsevat lapsityövoimaa omenien korjuuseen Ahvenanmaalle? Ja perunannostoon Ahvenanmaalle?

Suomalaisethan eivät tule ikinä hyväksymään laajamittaista lomailua elokuussa, koska Suomen sää ei suosi sitä. Ravintoloiden ja hotellien kannattaisikin keskittyä haalimaan tuolloin ulkolaisia turisteja. Ehkä kesän lopettajaiset eli venetsialaiset järven rannalla olisivat teema, jonka ympärille voisi rakentaa turismia? Tai suomenruotsalaiset rapujuhlat? Tai joku sadonkorjuujuhla? Onhan noita hyviä teemoja jo olemassa, ja aina voi keksiä uusia juhlia. Ainoa vaan, ettei Suomen kesä elokuussa voita Ranskan ja Italian kesää elokuussa.

Vierailija
29/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No silloin oli lauantait koulua. Silloin oli myös kaupat sunnuntaisin kiinni.

Vierailija
30/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eurooppalaisturisteja tulee ovista ja ikkunoista elokuussa niin miksei hotelli-mara-ala sitten pidä paikkoja auki?

No ettehän te tukipellet kumminkaan niihin paikkoihin menisi kun eivät ole kokoaikaisia eikä palkka ole yli 3000 euroa kuussa.

Vierailija
31/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittanut koulunkäyntini silloin, kun kun syyslukukausi alkoi syyskuun 1. päivä. Ei siinä ollut minusta mitään huonoa. En ollenkaan ymmärrä, miksi eräät haluavat aloittaa koulun jo elokuun alusta, kun kesä on usein kauneimmillaan.

Eikö tässä ole kyse kesäloman SIIRTÄMISESTÄ, ei lyhentämisestä?

Kesä on kyllä kauneimmillaan alkukesästä. Nyt on jo syksyn värejä ja tuntua ilmassa, ei ole enää kesä kauneimmillaan.

Kauneinta on touko- ja kesäkuussa. Itsellä vaan koivuallergia pilaa aina tuon ajan - varastaa sen minulta, kun joudun kökkimään sisällä!

Vierailija
32/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elokuun kesäloma ole mikään ihanuus. Vettä sataa ja on kylmä. Tänäänkin päivän korkein lämpötila on 12 astetta, ja vettä sataa. Muualla Euroopassa elokuu on toki suosittu lomakuukausi, johtuen lämpimämmistä säistä, ja siitä että silloin on koulujen loma.

Ulkomaan lomakohteissakaan ei ole kiva käydä elokuussa. Niissä on silloin hirvittävä tungos ja hinnat ovat korkeat, siillä suuri osa Eurooppaa lomailee juuri silloin.

Melukin on ihan toista luokkaa kuin suomalaisten lapsiperheiden lomaillessa.  Monessa maassa lapset oppivat jo päiväkodissa, että heitä ei kukaan kuule elleivät he huuda. Ja koulussa sama meno jatkuu. Siksi he tottuvat puhumaan huutamalla. Se on jotain aivan uskomatonta. Suomilapset ovat varsin leppoisaa seuraa näihin huutajiin verrattuna.

Vierailija
33/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko todella et samalla lauantai olisikin koulupäivä kuten ennen?

Vierailija
34/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesä- ja elokuussa pitäisi olla sama määrä lomapäiviä, koska niitten keskilämpötila on sama.

Elokuussa on pimeää. Kesäkuussa on ihanaa olla iltaisin ulkona kun näkee.

Juuri tämä. Valo iskee kesäkuussa voimalla eikä silloin jaksa opiskella. Etelä- ja Keski-Euroopassa on kuuminta elokuussa siksi siellä lomat pidetään silloin. Suomelle paras on tämä nykyinen lomakausi. Ei pidä antaa rahan sanella kaikkea. 

Taas on lumihiutaleella syy miksi ei valmistu opinnoistaan ikinä. Suomen kesä? 

Et ole ikinä pimennysverhoista kuullut?

Vierailija
35/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin kansalaiskoulussa 1972-75, niin ei silloinkaan oltu lauantaisin koulussa, mutta kesäloma oli kolme kuukautta. Jouluna oli joululoma ja helmikuussa hiihtoloma, mutta syksyllä ei ollut syyslomaa.

Syysloman voisi poistaa ja siirtää sen jonkun muun loman jatkeeksi 

En ole oikein ymmärtänyt ikinä sen tarkoitusta 

Vierailija
36/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä oli potunnostoloma jo suurten ikäluokkien lapsuudessa. Se muuttui jossain vaiheessa syyslomaksi kun perheiden omat perunamaat kävivät harvinaisemmiksi.

Ehkä sinun koulussa on ollut joku erikoisjärjestely ja syysloma on jätetty pois.

Vierailija
37/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä oli potunnostoloma jo suurten ikäluokkien lapsuudessa. Se muuttui jossain vaiheessa syyslomaksi kun perheiden omat perunamaat kävivät harvinaisemmiksi.

Ehkä sinun koulussa on ollut joku erikoisjärjestely ja syysloma on jätetty pois.

Ei ole ainakaan Pirkanmaalla ollut mitään perunannostolomia, ensimmäinen vapaa oli itsenäisyyspäivä ja sen jälkeen joululoma. Syyslomat tulivat vasta muutama vuosi sitten 

1940 luvulla oli koululaisilla näitä pottulomia 

Vierailija
38/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kesäihmiset rakastetaan lomailla heinäkuussa. Silloin on yleensä aina hellettä. Mutta lasten kannalta on tietenkin parasta, että saavat lomailla pitkästi kesäkuun, heinäkuun ja vähän elokuun alkua, koska aurinko tekee hyvää kasvaville lapsille. Miksi laittaa heitä lomailemaan elokuun epävarmaan ja yleensä kylmenevään säähän? Ja rkp:läiset tietävät hyvin, että isompien koululaisten, joita myös opiskelijoiksi kutsutaan, koulut alkavat yleensä vasta syyskuun alussa, joten tuo työvoimaväite on naurettava, ellei haluta lapsityövoimaa. Ehkä tarvitsevat lapsityövoimaa omenien korjuuseen Ahvenanmaalle? Ja perunannostoon Ahvenanmaalle

Ehkä he todella kaipaavat lapsityövoimaa.

Jos elokuu on koululaisten lomakuukausi, niin silloin lasten vanhemmatkin lomailevat silloin, ja työvoimaa on heikommin saatavilla.

Vierailija
39/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syysloma tuli takaisin 1980-luvun loppupuolella. Nykyisen kaltainen syysloma otettiin käyttöön 1990-luvulla tarkoituksena antaa oppilaille ja koulujen opettajille hengähdystauko syyslukukauden aikana.

Kysymys kuuluukin, että miten tämä hengäshdystauko muka auttoi näitä maailman mielisairaimpia ikäluokkia, jotka ovat syysvapailla henkosiaan viettäneet?

Vierailija
40/136 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomia voisi kyllä jatkaa elokuussa kahdella viikolla. Tänäkin vuonna koulu alkoi 7.8 joka on mielestäni turhan aikaisin. Vaikka nyt on tavanomaista viileämpää niin useimmiten elokuu on säiden puolesta parhain kesäkuukausi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi