Lapsi aloitti eskarin, ei oikeutta kokopäivähoitoon? HKI
Nuorin lapsemme aloitti eskarin Helsingissä. Olemme ilmoittaneet, että hoitoaika olisi täysi päivä. Nyt meiltä vaaditaan todistusta työssä käynnistä, että lapsi saa ola klo 17 asti hoidossa. Onko tämä laillista? Joo, toimitamme todistukset, mutta eipä tämmöisiä lappusia esikoisen kohdalla pitänyt pari vuotta sitten toimittaa.
Onko muut Helsingissä asuvat joutuneet toimittamaan todistuksia töissä olosta?
Kommentit (18)
Subjektiivinen päivähoito-oikeus, eikö meinaa sitä, että hoitoa allekouluikäiselle pitää olla töissäolosta riippumatta? Silloin ei työtodistuksia saisi kysyä?
Onko vaikeuksia hommata todistus vai mitä nillität?
Maksatteko tuosta vai maksaako sossu? Jos sossu maksaa, niin silloin ei kotona saa makoilla vaan on käytävä töissä. Jos maksatte itse nuo hoitotunnit, ettekä nosta tukia niin ei tule kyselyitä.
Soita aluehallintovirastoon ja kysy onko laillista. Meiltä vammaispalvelut vaativat todistusta työssäkäynnistä ehtona vaikeavammaisen lapsen avustajan saamiselle. Aluehallintovirasto päätti, että tällaista todistusta ei saa vaatia.
Itse maksamme hoidon maksimiveloituksen mukaan, ei mitään alennettuja maksuja ole meillä, eikä kukaan muu maksa näitä meille.
"Subjektiivinen päivähoito-oikeus, eikö meinaa sitä, että hoitoa allekouluikäiselle pitää olla töissäolosta riippumatta?"
Minun arvaus on, että ilman todistusta saa olla päivähoidossa klo 8-16, eli ns. virka-aikana. Jos on pidempää päivää, pitää olla hyväksyttävä syy. Tämä siis arvaus, ei tieto.
Lapsen ei pitäisi olla niin pitkiä päiviä poissa kotoa, voi väsyäkin, jos toimintaa on koko ajan. Eli pitäisi päästä aikaisemmin kotiin ja tauolle, vai onko iltapäivällä rauhallisempaa. Vanhemman pitäisi lähteä aikaisemmin töistä ja työnantajien joustaa hieman. Vai mummo tai pappa apuna.
Ei eskari-ikäisen hoidontarpeeseen pitäisi tarvita mitään todistuksia. Palkkatodistuksen voivat vaatia, koska päivähoitomaksu määräytyy tulojen mukaan. Itse en toimittanut edes niitä, koska maksamme joka tapauksessa suurinta maksua.
Eihän eskarilaienn tarvitse kokopäivähoitoa, vaan puolipäivähoidon sen eskarin lisäksi.
Ilmaisin epäselvästi eli siihen haluaisivat todistuksen, että lapsi voi olla hoidossa myös eskarin jälkeen klo 17 asti.
Vierailija kirjoitti:
Eihän eskarilaienn tarvitse kokopäivähoitoa, vaan puolipäivähoidon sen eskarin lisäksi.
Joo, no tämä on totta. Eskari on pakollinen, eli "koulua" ja maksutonta. Jos tarvitsee lisähoitoa, niin sitä saa. Mutta tarve on varmankin puolipäiväistä.
Riittää, että vanhempi ilmoittaa hoitoajan, ei tarvitse tuoda todistusta töistä, koulusta tai mistään muualtakaan. Viet lapsesi normaalisti hoitoon ilmoitettujen aikojesi mukaan.
Kyseessä ilmeisesti vuorotyöläisille tarkoitettu pk. Ihan normaalia ja saavat kysyä tietysti, ei sinne muiden lapset pääse.
Aloittaja kommentoi: Tämä on ihan normaali pk, avoinna klo 7-17 tms. Meidän lapsen hoitoajaksi mukaan lukien eskari on ilmoitettu klo 8:30-17.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisin epäselvästi eli siihen haluaisivat todistuksen, että lapsi voi olla hoidossa myös eskarin jälkeen klo 17 asti.
Ei pitäisi tarvita mitään todistusta, koska Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus alle kouluikäisille. Eskarilainen saa hoitoa ihan vanhemman ilmoituksella. Toki lasku tulee perässä perheen tulojen mukaan.
Ja muutenkaan ei kuulu eskarin henkilökunnalle mitä vanhemmat tekevät päiväsaikaan. Tilanteita on monenlaisia esim. Itse olin omaishoitaja läheiselleni ja tein keikkatöitä epäsäännöllisesti. Joku toinen voi olla vaikka sairaslomalla ja käydä säännöllisessä terapiossa, hoidoissa ja lääkäreissä yms. mihin lasta ei voi ottaa mukaan.
Minulla oli juuri viime vuonna lapsi eskarissa ja vielä pidemmällä hoito ajalla eli 6.30-17.00 eikä kyllä mitään todistuksia työstä pyydetty. Ehdin kyllä useimmin hakea jo klo 16 jälkeen/ hieman ennen.
Öööööööööö laillista :D :D :D :D