Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako uupumuksesta valittaa?

Vierailija
19.08.2025 |

Ollaan kolmikymppinen pariskunta, lapsia kaksi. Olen jo pitempään valittanut uupumuksesta; olen vaativassa asemassa töissä ja moni kysyy siellä minulta neuvoja. Kotona hoidan pääasiassa lapsiin liittyvät asiat. Mies hoitaa ehkä 30% mutta pääasiassa minun muistuttamana. Se mitä olen lähipiiristä kuullut niin mieheni tekee silti tosi paljon enemmän kuin monen mies. Esim. Käy kaupassa, vie lapsia harrastuksiin. Olen miettinyt että yksin olisi vieläkin enemmän hommaa. 

Kuitenkin tilanne on se että jos valitan ja jaan väsymystä niin miehen kommentti on että taasko on naama nurinpäin ja vain valitan. Myös hän sanoo no mitäs teet niin paljon töitä. Teen siis ihan normi työaikaa kuten hänkin, ja minusta ei ole oikein että joutuisin vähentämään töidentekoa että en uupuisi perhe ja työn yhdistämiseen vaikka hänkään ei vähennä että tekisi enemmän. Vuosien ajan olen yrittänyt saada häntä tekemään vaikka sen puolet, mutta tilanne luisuu aina siihen kuitenkin että suurin osa ajatustyöstä perheen arjen pyörittämisestä jää minulle. 

Jos teen kotona vähemmän, ei lapsilla olisi varmana harrastuksia, koti olisi likainen, ei juhlittaisi mitään juhlapyhiä eikä mentäisi ikinä mihinkään.

Mutta mietin että aiemmin sentään miehen kommentti on ollut että kiva kun järjestän ja järkkään mutta viime aikoina väsymyksestäni kertoessani hän sanoo miten aina jaksan vaan valittaa. 

Yksin en jaksa kaikkea 100pros kun mieheni sen 30pros kuitenkin tekee. Mutta miten hän tästä eteenpäin? En tiedä miksi nyt edes tämän kirjoitin, halusin johonkin avautua. Kiitos kun luit. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepä läksit kikkelis kokkelis

Vierailija
2/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uupuminen uhkaa, ainoa oikea ratkaisu on vähentää työntekoa.

Voisitko ostaa esim. siivousapua? Tai valmiit synttärijuhlat? Käydä useammin kodin ulkopuolella syömässä? jne.

Typerintä on polttaa itsensä loppuun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi siivooja kyllä, mutta se osoittautui epäonnistuneeksi soppariksi sillä eivät tehneet sovittuja töitä, laskuttivat liikaa yms joten nyt olisi uuden siivoojan palkkaamisen aika. Eli uuden siivoojan etsintä jää minun harteille taas. T..ap

Vierailija
4/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikään ei etene tai tapahdu jos en minä laita alulle. Ihan vaan lähipäivien jutut: lapsen repun tarkistaminen, vaatteet kouluun, soittotunnin sopiminen, eväät sinne, Haku pois,.toisen lapsen liikuntaharrastus kamat ja sinne muistutus viemisestä ja hausta. Lapsien vanhempainillat, lapsen kaverikyläilyjen sopimiset kun lapsi pyytänyt, läksyjen muistuttaminen, Iltasatu, hampaiden pesu...

Nuo kaikki tapahtuivat kun minä tein aloitteen. Tyyliin miehelle että harjaa lapsen hampaat. Mutta entä jos nuo kaikki vaan jättäisi tekemättä? 

T. Ap

Vierailija
5/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sanoa, sille joka ymmärtää vaikka. Ja osalla se on kroonista, että kuormittuu ympäristössä joka on epäsopiva ja tekemisessä joka ei sovikaan, tai jos ei ole tekemistä joka on mielekästä. Se voi olla fyysistä ja henkistä. Ja silloin elämässä se asia ei toimi, voi katsoa muuta tai lepo.

Vierailija
6/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli mikään ei etene tai tapahdu jos en minä laita alulle. Ihan vaan lähipäivien jutut: lapsen repun tarkistaminen, vaatteet kouluun, soittotunnin sopiminen, eväät sinne, Haku pois,.toisen lapsen liikuntaharrastus kamat ja sinne muistutus viemisestä ja hausta. Lapsien vanhempainillat, lapsen kaverikyläilyjen sopimiset kun lapsi pyytänyt, läksyjen muistuttaminen, Iltasatu, hampaiden pesu..."

Järjestä se siivooja. Rahalla saa laatua, älä ota edullisinta. Ota joku pieni kotimainen palveluntuottaja. 

Kouluikäisen lapsen kuuluu pakata oma reppunsa itse. Opeta lapsi valitsemaan myös vaattensa itse. Kouluikäinen osaa tehdä eväänsä itse. Lopeta paapominen, ja opeta lapset ikätasoiseen toimintaan. Lapsi pakkaa itse liikuntaharrastuskamat. Ei ihme, että väsyt, jos et opeta lapsia tekemään mitään itse. 

Iltasadun voi kuunnella äänikirjana tilanteessa, missä vanhempi uhkaa uupua. 

Vierailija
7/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh mainittakoon että tällä toisella lapsella ADHD tutkimukset meneillään,eli ei tod pakkaa itse ja järjestä ellei aikuinen ole vahvasti mukana siinä. Oman toiminnan ohjauksen haasteita. :( eli se lisäkuormitulsena tässä. T. Ap

Vierailija
8/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noh mainittakoon että tällä toisella lapsella ADHD tutkimukset meneillään,eli ei tod pakkaa itse ja järjestä ellei aikuinen ole vahvasti mukana siinä. Oman toiminnan ohjauksen haasteita. :( eli se lisäkuormitulsena tässä. T. Ap"

Syvä huokaus. Opeta se ADHD-lapsi pakkaamaan reppu. Niin opetin minäkin. Minun ADHD-lapseni kävi peruskoulunsa pienluokassa, jossa oli 8 lasta ja 4 aikuista ja pakkasi reppunsa itse. ADHD tarkoittaa, että toistoja tarvitaan enemmän kuin muilla. Eli nyt on korkea aika aloittaa repun pakkaamisen opettelu, jotta ehtii oppia sen ajoissa!

Vierailija
9/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin asiat valittamalla paranee. Kannattaa miettiä konkreettisia tekoja tai tekojen vähentämistä, jolla vähennät työkuormaasi. Miten olisi yhteinen siivouspäivä? Siivoustason laskeminen. Synttärit kodin ulkopuolella, juhlapyhät matkoilla. Delegoi uuden siivoojan hankinta miehellesi. 

Vierailija
10/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh mainittakoon että tällä toisella lapsella ADHD tutkimukset meneillään,eli ei tod pakkaa itse ja järjestä ellei aikuinen ole vahvasti mukana siinä. Oman toiminnan ohjauksen haasteita. :( eli se lisäkuormitulsena tässä. T. Ap

Se ei ikinä opi, jos ei saa epäonnistua.

Vierailija
11/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ikinä opi, jos ei saa epäonnistua.

Totta, kyllä mieskin oppii, kun hänen annetaan epäonnistua.

Vierailija
12/12 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko/viikko -systeemillä saisit ap levätä joka toinen viikko. 

Mieti sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän