Masennus ja voimakas väsymys
Kertokaas masentuneet, kuuluuko voimakas ja vaihteleva väsymys taudinkuvaan?
Minulla on diagnoosina vakava masennus, enkä kiellä sitä, mutta välillä mietin onko väsymys nyt pelkästään siitä johtuva. Minulla olisi intoa ja halua tehdä asioita, mutta en vain aina jaksa. Joinakin päivinä jaksan hyvinkin, ja vietän päivän remontoidessa tms. mutta voi olla että seuraavaan kahteen päivään en sitten jaksakaan kun makoilla.
Joskus väsymys on niin voimakasta, etten jaksa kunnolla kävelläkkään, vaan hoipertelen. Olen valittanut tästä väsymyksestä jo kauan ja kertonut mitä tähänkin kirjoitin. En ole yli vuoteen ollut työelämässä, mutta muistan kun sinnittelin töissä ja otin mikrotorkkuja työpöydän ääressä, tai menin vessaan makaamaan lattialle kun ei vaan jaksanut olla hereillä.
Onko masennus todellakin tällaista?
Kommentit (15)
SSRI ja SNRI lääkkeillä saa takuulla itsensä tohon jamaan. Oireet pahenee ja ihminen zombiutuu tunnetasolla.
Lääkitys? Väsymys ja voimattomuus on yleistä. Aivot toistavat samaa ja masennuksessa siitä kierteestä on vaikeaa päästä mutta ei mahdotonta.
Lääkitys on, kokeilemalla on löytynyt yhdistelmä joka sopii. Terapiassa olen myös käynyt. Aloitin unelmien koulunkin, varovaisesti kahdesti viikossa (päivät lyhyitä). Olisi mahtavaa jaksaa käydä useammin, mutta ei riitä voimat.
Tuntuu välillä, että ilman tätä väsymystä mielikin voisi paremmin. Sohvalla makoilu se vasta ahdistaa, mutta se väsymys ei väisty vaikka nousisin ylös ulos ja lenkille.
Yritä oleilla ulkona pari tuntia, mieluiten metsässä
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet vaihtoon.
Sitalopraami ja voxra, eka ollut käytössä iät ajat, viimeksi mainittu lisättiin viime vuonna. Se toi hieman aloitekykyä paremmaksi. Meinaatko että lääkkeet ei toimi vai aiheuttavat itsessään väsymystä?
Ap
"Minulla olisi intoa ja halua tehdä asioita, mutta en vain aina jaksa."
Eikö juuri into ja halu erota väsymyksen masennuksesta?
Minulla raudanpuute ja juuri tuo. Haluaisin, en jaksa.
Rauta-arvot kunnossa, uniapnea poissuljettu ja asun maalla metsän keskellä, ulkona tulee oltua voimien niin salliessa useita tunteja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
SSRI ja SNRI lääkkeillä saa takuulla itsensä tohon jamaan. Oireet pahenee ja ihminen zombiutuu tunnetasolla.
Itsellä meni päinvastoin. SSRI-lääkkeillä heräsi keho uudestaan eloon ihan kirjaimellisesti. Itse tosin näin ihan henk koht suosittelen itse kokeilemalla selvittämään mikä on itselle sopiva annos. Itsellä se ei ollut mikään säännöllisesti otettuna, eikä etenkään lääkärin määräämänä annoskokona, huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla olisi intoa ja halua tehdä asioita, mutta en vain aina jaksa."
Eikö juuri into ja halu erota väsymyksen masennuksesta?
Minulla raudanpuute ja juuri tuo. Haluaisin, en jaksa.
Niin minäkin ajattelisin, terapeutin mielestä kaikki selittyy masennuksella. Ehkä sitten niin.. mutta mukava on kuulla muidenkin kokemuksia!
Ap
Mietin samaa tänään. Nukahtelen päivän aikana, en jaksa mitään ja sitten yhtäkkiä tulee päivä kun taas en. Useimmiten kuitenkin olen väsynyt ja itkuinen. Teen työvuoroja jotka kestää vain kolme tuntia kerrallaan ja silti vaan uuvuttaa. Aiemmassa työssä nukahdin kerran kesken päivän ja sain varoituksen.
En ole minkään sortin lääkäri, eikä masennuksesta ole diagnoosia, myöskään minkäänlaista lääkitystä ollut käytössä.
Olin kuitenkin lähes toimintakyvytön vuoden, vietin sen kotona omilla rahoilla. Samaistun tuohon olotilaan, että sisäistä pyrkimystä olisi, mutta keho jotenkin hyytyy. Minullakin oli pitkään vanhasta lihasmuistista toiminnallisuutta ja aloitekykyä, jonka avulla yritin aina uudelleen elää tavallista elämää, mutta siinä onnistumatta. Sinnittelin sillä tavalla tosi pitkään, kunnes vointi meni todella huonoksi ja romahdin. Sitten kun lopulta sieltä syväyksestä nousin, palautui toimintakyky vähitellen, kuin olisi opetellut uudelleen kävelemään.
Paljon voimia sinulle toipumiseen. Uskon, että muutaman vuoden päästä voit katsella nykytilannetta ja todeta asioiden olevan paljon paremmin. Lyhyessä ajassa on vaikea nähdä edistymistä, usein vasta jälkikäteen havaitsee, milloin käänne positiiviseen tapahtui.
Lääkkeet vaihtoon.