Onko vinkkejä, miten saisi nukuttua edes muutaman tunnin,
yöllä, ennen kuin pitää jo ennen kukonlaulua lähteä menemään?
Mä arvaan etten saa nukuttua pätkääkään, ja sitten mä olen sen seuraavan päivän aivan kammon näköinen: Naama harmaa ja silmien alla tummat varjot... Ihan kuin joku narkki!
Voi että.
Kommentit (22)
Mä otan välillä melatoniinia. En joka yö.
Pitäisi olla sopimatta aikaisia menoja tai lähtöjä, jos ei saa unta. Tai miettiä mikä häiritsee siinä päivässä, että sen saa jatkossa pois. Kovin aikaisin kaikki ei saakaan unta tai jos joku vaivaa.
Joku luontoäänimusiikki tai shamaanirummutus.
Ei somea eikä ruudun tuijotusta pariin tuntiin ennen nukkumaan menoa. Sen sijaan jokin mahdollisimman tylsä kirja on hyvä, makuja on monia, mutta esim. Volter Kilpeä ei selvin päin lue pirukaan. Kalle Päätalokin käy, ellei ole genren kohderyhmää, silloin se ei toimi. Huone riittävän viileäksi ja pimeähän nyt alkaa öisin jo ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Joku luontoäänimusiikki tai shamaanirummutus.
Tai uni/rentoutusmeditaatio
Vierailija kirjoitti:
Ei somea eikä ruudun tuijotusta pariin tuntiin ennen nukkumaan menoa. Sen sijaan jokin mahdollisimman tylsä kirja on hyvä, makuja on monia, mutta esim. Volter Kilpeä ei selvin päin lue pirukaan. Kalle Päätalokin käy, ellei ole genren kohderyhmää, silloin se ei toimi. Huone riittävän viileäksi ja pimeähän nyt alkaa öisin jo ollakin.
Mulla taas se ruutu auttaa vaikka miten muuta väitätte. Katson jotain hömppäsarjaa puolisen tuntia sängyssä, se on mun rentoutusrituaali. Kun alkaa silmät painaa niin vielä korvanappeihin joku podcast ja silmät kiinni.
😆 Vai että et yhden yön valvomista kestä kun yhyy näytät sitten narkilta, kasva nyt viddu aikuiseksi
Tuollaisissa tilanteissa herään aikaisin jo edellisenäkin aamuna. Silloin alkaa väsyttää ihan luonnostaan melko aikaisin. Jos on nukkunut ainakin 6 tuntia, on herääminen helpompaa. Voin myös ottaa illalla pari tuntia ennen nukkumaanmenoa melatoniinia nukahtamisen avuksi.
Ap, jos tuota on jatkunut jo pitkään ja huomaat olevasti univajeesta huolimatta...touhukas, niin saattaa olla kaksisuuntainen tai pelkkä maanisuus. Oireet pahenevat, jos sitä ei hoida. Jos suvussa samaa vaivaa, niin diagnoosi napsahtaa helposti, mutta pysyy lääkityksellä hallinnassa.
Kuuntele rentoutusmedaatio ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina neuvotaan lukemaan mahdollisimman tylsää kirjaa? Paremmin toimii kiinnostava kirja, kyllä sitä lukiessakin väsyy.
Magnesiumlisä ja iltapalaksi tuoretta porkkanaa ja banaania, sen lisäksi mitä muuten syöt illalla. Pitää olla rentouttavia hetkiä riittävästi ennen iltaa, ettei käy ylikierroksilla. Melatoniinista saattaa olla apua.
Auttaa kun menee ajoissa nukkumaan, ottaa vähän sitä ennen allergialääkkeen (ihan normaali heinix tms toimii mutta toki atarax on tehokkainta) ja sitten tekee sängyssä jonkun rentoutusharjoituksen. Kaksi herätyskelloa soimaan, ettei tarvi yöllä pelätä, että mitä jos ei herätäkään.
Mä menen vain niillä samoilla silmillä. On ihan varma että jos seuraavana päivänä on jotain menoa aikaisin niin nukun huonosti. Nukahdan kyllä hyvin mutta herään kolmen neljän tunnin jälkeen valvomaan. Ei auta muu kuin nousta ylös ja mennä se päivä vähillä Unilla
Melatoniini on auttanut minuakin...
Illalla puuroa, banaania, kananmunaa, kamomillatee. Ja Atarax.
Mikä sut pitää hereillä?