Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs tutkija väitti että hammaslangan/hammasväliharjan käyttö paljastaa yhteiskuntaluokan 😅

Vierailija
18.08.2025 |

Voiko pitää paikkansa?

Ylemmät yhteiskuntaluokat: säännöllinen käyttö

Alemmat: käyttää harvoin tai ei ollenkaan

Ja toki siis poikkeuksia on, mutta pääsääntöisesti näin. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän sellaisia silikonisia tikkuja, vähän kuin harjoja. Olen ehkä keskiluokkaa?

Vierailija
2/10 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lienee totta kun ihmisten suuvärkkejä katselee... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa. Minulla on niin ahtaat hammasvälit, että hammaslangan käyttö on tosi vaikeaa. Pesen yleensä vain sähköhammasharjalla eikä muuta. Ei ole hammaslääkäri moittinut, vaan päinvastoin.

Vierailija
4/10 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koin luokkanousun, kun suuhygienisti opetti käyttämään hammasväliharjaa. Kiitos hänelle.

Vierailija
5/10 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eräs tutkija" 

Oletko se sinä ja tutkimuksen nimi on "minusta tuntuu"? 

Vierailija
6/10 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tutkija väitti, missä? No, tiedän, että tätä on ainakin teho-opetettu Helsingin julkisessa hammashoidossa silloin, kun sinne vielä pääsi, jota varmasti käyttää muutkin kuin "yläluokkaiset". 

Vierailija
7/10 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli totta että sivistyneet ihmiset tietävät että hammasvälien puhdistaminen on tavallaan jopa tärkeämpää kuin harjaaminen. Ientulehduksesta leviää bakteereja verenkiertoon. 

Vierailija
8/10 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta. Enemmän varmaan sukupuolikysymys. Varakkaammilla on vain helpompi hoidattaa hampaansa yksityisellä.

Vierailija
9/10 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs hammasvälisuihkun käyttäjät, mihin luokkaan kuuluvat? 

Vierailija
10/10 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole totta. Enemmän varmaan sukupuolikysymys. Varakkaammilla on vain helpompi hoidattaa hampaansa yksityisellä.

Pah. Nimenomaan ihmiset (ja on tosi helppo uskoa, että juuri matalasti koulutetut ja vähävaraiset) piut paut piittaavat siitä suuhygienian tärkeimmästä ja oleellisimmasta osiosta, eli päivittäisestä omatoimisesta suunhoidosta. Sisältää vähänkään kaksi oikein ajoitettua hampaiden harjauskertaa ja vähintään yhden tehokkaan hammasvälien puhdistuksen (illalla, mieluiten ennen hampaiden harjaamista).

On ihan turhaa mennä välillä paikkailemaan tämän laiminlyönnin seurauksia kalliisti (yhteiskunnallekin) yksityiselle hammaslääkärille, kun on ensin itse laiminlyöty hoito. 

Että tämä on kyllä helppo tapa nostaa profiiliaan kenelle tahansa! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi