Jos tietokoneesi menee niin sekaisin, ettei käyttöjärjestelmä lataudu, uskotko pystyväsi saamaan koneen itse taas toimivaksi?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole uskon asia koska tiedän saavani. Olen itse kasannut koneeni 90-luvun alusta asti ja toiminut Intelillä suunnittelijanakin.
Kuka kyselee näin typeriä?
Oletko jokin maailman napa? Että kun sinä osaat, kaikki osaavat ja koko kysymyskin on typerä?
Vakava vika on usein kallis vika. Osaan korjata koneen mutta jos käyttöjärjestelmä pitää tehdä uusiksi niin on jo iso vika.
Ennen kun sitä paljon kotona räpelsin niin kyllä mutta nyt kun en ole vuosiin tietokoneella asioita hoitanut niin nyt tuskin enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole uskon asia koska tiedän saavani. Olen itse kasannut koneeni 90-luvun alusta asti ja toiminut Intelillä suunnittelijanakin.
Kuka kyselee näin typeriä?
Oletko jokin maailman napa? Että kun sinä osaat, kaikki osaavat ja koko kysymyskin on typerä?
Tämä suunnittelija tuskin sitten osaa korjata autoa tai rakentaa oman talonsa ja kyselee sitten typeriä.
Olen 75 v, eikä koskaan ongelmia tietokoneiden kanssa. Jopa nuorempi nörttisukupolvi kyselee minulta neuvoja kun laitteensa tilttaavat. Olen vähän ylpeä!
Ja olen nämä hommat ihan itse opetellut, en ole työpaikalta aikoinaan saanut juurikaan mitään koulutusta digimaailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Lisätään sellainen reunaehto, että koneessa pitää säilyä kaikki asennetut ohjelmat ja omat dokumentit. Eli pelkkä koneen sileäksi vetäminen ja uudelleenasennus ei ole tässä hyväksyttävä keino.
Ap
Aina ei voi taata, ettei uudelleenasennusta tarvita, mutta dokumentit ja profiilit saadaan talteen ehjältä levyltä/kortilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätään sellainen reunaehto, että koneessa pitää säilyä kaikki asennetut ohjelmat ja omat dokumentit. Eli pelkkä koneen sileäksi vetäminen ja uudelleenasennus ei ole tässä hyväksyttävä keino.
Ap
Kuka idiootti asentaa windowsin niin ettei jaa levyä käyttikselle ja asennetuille ohjelmille ja omille tiedostoille?
Käytännössä kaikki. Ohjelmien asentaminen toiselle osiolle ei pelasta niitä, jos Windows korruptoituu riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Olen 75 v, eikä koskaan ongelmia tietokoneiden kanssa. Jopa nuorempi nörttisukupolvi kyselee minulta neuvoja kun laitteensa tilttaavat. Olen vähän ylpeä!
Ja olen nämä hommat ihan itse opetellut, en ole työpaikalta aikoinaan saanut juurikaan mitään koulutusta digimaailmaan.
Kun asia kiinnostaa niin siitä haluaa tietää mahdollisimman paljon ja oppia. Nykyään harva osaa edes näillä älypuhelimilla tehdä muuta kuin soittaa, tekstata ja olla somessa. Ei osata edes katsoa mitä lupia on millekkin sovellukselle antanut eikä niistä olla edes kiinnostuneita. Eivät ymmärretä kuinka paljon jakavat itsestään tietoa kaikilla alustoilla. Ei enää tarvita mitään kalasteluohajelmia kun ihmiset hoitavat kaiken tiedon jakamisen itsestään netissä ihan itse.
Onko aloittaja kuullut koskaan varmuuskopioista?
Käyttöjärjestelmän uudelleenasennus on helppo homma. Poikkeuksena jotkin Linuxin distrot mutta niitä ei olekaan tarkoitettu aloittelijoille/peruskäyttäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vakava vika on usein kallis vika. Osaan korjata koneen mutta jos käyttöjärjestelmä pitää tehdä uusiksi niin on jo iso vika.
Höpö höpö. Vakava vika korjaantuu aina sillä kun asentaa käyttiksen uusiksi ellei sitten kyseessä ole laitteistovika. Silloinkaan korjaus ei ole älyttömän kallis ellei sitten osta kallista osaa. Sitä paitsi käyttistä ei "tehdä uusiksi" vaan se asennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Vakava vika korjaantuu aina sillä kun asentaa käyttiksen uusiksi ellei sitten kyseessä ole laitteistovika. Silloinkaan korjaus ei ole älyttömän kallis ellei sitten osta kallista osaa. Sitä paitsi käyttistä ei "tehdä uusiksi" vaan se asennetaan.
Mikä vika kun kone jumittuu täysin. Ei reagoi mihinkään ja täytyy sammuttaa virrat pois ottamalla. Onko vika laitteistossa, virus vai mikä?
Tietenkin. En ole tyhmä enkä tumpelo. Olen elänyt koko nuoruuteni tietokoneiden kanssa ja useamman koonnutkin.
Käynnistetään vain usb-muistitikulta jossa on wintoosan asennustiedostot.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. En ole tyhmä enkä tumpelo. Olen elänyt koko nuoruuteni tietokoneiden kanssa ja useamman koonnutkin.
Minulla oli juuri kone siten solmussa, että heti buutin jälkeen tuli BSOD ja uudelleenkäynnistykseen. Parin buutin jälkeen aukesi auto recovery, ei pystynyt korjaamaan. Sitten koitin ajaa asennustikulta Windowsin päälleasennusta (säilyttäen ohjelmat ja tiedostot), kyseli kyllä kielet ja sellaiset, mutta hyppäsi sitten erinäköiseen kielenkyselyyn ja palautui sieltä recovery menuun. Ettei se tikulta käynnistyskään aina ole pelastus.
Komentokehotteesta ajettu SFC /scannow sitten korjasi sen verran, että alkoi käynnistyä. Tein sitten samantien varmuuskopion. Tarkemmin en ole vielä ehtinyt testailla. Windows 11 kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli juuri kone siten solmussa, että heti buutin jälkeen tuli BSOD ja uudelleenkäynnistykseen. Parin buutin jälkeen aukesi auto recovery, ei pystynyt korjaamaan. Sitten koitin ajaa asennustikulta Windowsin päälleasennusta (säilyttäen ohjelmat ja tiedostot), kyseli kyllä kielet ja sellaiset, mutta hyppäsi sitten erinäköiseen kielenkyselyyn ja palautui sieltä recovery menuun. Ettei se tikulta käynnistyskään aina ole pelastus.
Komentokehotteesta ajettu SFC /scannow sitten korjasi sen verran, että alkoi käynnistyä. Tein sitten samantien varmuuskopion. Tarkemmin en ole vielä ehtinyt testailla. Windows 11 kyseessä.
Vaikuttaa siltä, että yritit asentaa Windowsin vanhan päälle siten ettei koneella olevat henkilökohtaiset tiedostot katoa. Se ei yleensä ole hyvä ratkaisu jos Windows sekoilee vaan Windows-osio pitää alustaa ja asentaa koko p*ska uudelleen. Sinun kohdallasi kuitenkin scannow vielä auttoi. Itse kuitenkin asentaisin tuossa vaiheessa Windowsin kokonaan uusiksi sillä aivan varmasti jotain on edelleen solmussa.
En mää mitää osaa. Käytän vain Applen laitteita.