Olen minimalistinen äiti ja inhoan sitä miten kulutus on nykyään normi
Kaikki lapsen tarvikkeet vaunuista lähtien pitäisi ostaa uutena tai katsotaan karsaasti. Ostan itse vain tarpeellista ja vältän kerskakulutusta, mutta olen tänä päivänä sen takia ilmeisesti jokin köyhä kummajainen.
Kommentit (48)
Ap mikä ongelma sinulla on tehdä omia valintoja? Ja antaa muidenkin tehdä omiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietätkö liikaa aikaa jossain instagramissa? Mene hiekkalaatikolle, niin huomaat että olet ihan normaali.
No en vaan en näe kenelläkään muulla yli 10 vuotta vanhoja vaunuja tai turvakaukaloa tms.
ap
Miksi ne pitäisi olla yli 10 vuotta vanhoja? Lapset kasvaa niin nopeaan, että kiertoon menee hyvinkin uusia asioita. Turvakaukalossa alkaa olla vaikea selvittää onko kolarikestävä, jos on ollut jo kymmenellä.
Vierailija kirjoitti:
Minimalismi on oma valintasi ja arvomaailmasi. Keskity omaan tekemiseen, vahvista omaa heikkoa itsetuntoasi ja anna muiden elää halumiensa valintojen mukaan.
No se itsetunto on heikko, myönnän.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietätkö liikaa aikaa jossain instagramissa? Mene hiekkalaatikolle, niin huomaat että olet ihan normaali.
No en vaan en näe kenelläkään muulla yli 10 vuotta vanhoja vaunuja tai turvakaukaloa tms.
ap
Vakuutus ei korvaa mitään, jos turvakaukalo tai -istuin on liian vanha. Sama koskee polkupyörä-, jääkiekko- ja luistelukypäriä. Niitä ei kannata ostaa alennuksesta edellisen vuoden erästä. Niiden käyttöaika jää automaattisesti lyhyemmäksi.
Ei kukaan oleta että pitää olla uutta. Nykyäänhän teinitkin ostaa vaatteensa vintedistä ja vastaavista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi ne pitäisi olla yli 10 vuotta vanhoja? Lapset kasvaa niin nopeaan, että kiertoon menee hyvinkin uusia asioita. Turvakaukalossa alkaa olla vaikea selvittää onko kolarikestävä, jos on ollut jo kymmenellä.
Ei pidäkään, mutta mulla nyt on nämä vanhoja. Valitsin kuitenkin laadukkaat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. On ihan normaalia nimenomaan nykyään hankkia lasten asiat kierrätettynä, varsinkin kun se on kokoajan helpompaa ja tarjolla on laadukasta tavaraa. Me olemme keskiluokkaisia, ja ensisijaisesti yritämme ostaa vaatteet ja muut tarvikkeet käytettyinä.
Täällä missä asun muilla on upouudet vaunut. Mulla on yli 10 vuotta vanhat, mutta edelleen kunnoltaan hyvässä kunnossa olevat vaunut ja kyllä ne erottuvat joukosta.
ap
Et halua erottua joukosta ja niinpä muiden pitäisi tehdä samoin? Seuraatko vaunumalleja noin tarkkaan, että tunnistat vaunujen iän? En kyllä itse tunnistanut.
Vaikka tulin nuorena äidiksi, ajattelin että ostan ensimmäiselle lapselle isoimmat hankinnat uutena niin kestää sitten seuraavillekkin lapsille. Nyt käytän edelleen neljännellä lapsella niitä 12v sitten ostettuja vaunuja. Ehkä joku muukin ajattelee samalla tavalla.
-n33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Turvakaukaloissa on käyttöikä, yli 10 vuotta alkaa on jo liian vanha. Kolaritilanteessa kaukalo ei välttämättä suojaakaan, materiaalit onkin hapertuneet. Ihan silkkaan turvallisuuteen liittyvä asia, eikä moni haluaa riskeeta lastaan pienen rahan säästön vuoksi.
https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/turvakaukalon-kay…
No ei tuo kaukalo niin vanha ole vaikka yhteen viestiin kirjoitin, että saattaa olla vanhaa.
Mistä sinä ap edes tiedät, montako vuotta vanhat jonkun toisen vaunut on? Minä en ainakaan tunnista vaunujen ikää, koska en ole koskaan seurannut noita markkinoita niin aktiivisesti että osaisin sanoa minä vuonna jotakin väriä tai kuosia on valmistettu. Omille lapsille tarvikkeet hankittu käytettynä jotain turvaistuinta lukuunottamatta.
Nykyään kirpputorit on trendikästä. Mutta myös nykyään on paljon asioita mitä ostetaan uutena ihan turvallisuuden kannalta esim turvaistuimet, joita ei nykyään suositella kierrättää, rattaat ja vaunut myös jotta voidaan olla varmoja että niissä ei ole hometta. Omat lapset ovat jo sen verran vanhoja, että heidän lapsensa aika ihmiset eivät edes olleet tietoisia noista haitoista mitä turvallisuuteen tulee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. On ihan normaalia nimenomaan nykyään hankkia lasten asiat kierrätettynä, varsinkin kun se on kokoajan helpompaa ja tarjolla on laadukasta tavaraa. Me olemme keskiluokkaisia, ja ensisijaisesti yritämme ostaa vaatteet ja muut tarvikkeet käytettyinä.
Täällä missä asun muilla on upouudet vaunut. Mulla on yli 10 vuotta vanhat, mutta edelleen kunnoltaan hyvässä kunnossa olevat vaunut ja kyllä ne erottuvat joukosta.
ap
Et halua erottua joukosta ja niinpä muiden pitäisi tehdä samoin? Seuraatko vaunumalleja noin tarkkaan, että tunnistat vaunujen iän? En kyllä itse tunnistanut.
Tämä. Ei mitään hajua vuosimallista, ei oman eikä naapurin. Tärkeintä että ovat turvalliset ja kätevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Katselen turvakaukaloita Tekniikan maailman testeistä, että mitä niissä on mainittu (merkit yms.) Vaunumerkkejä tiedän myös jossain määrin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Meilläkin oli muutama vuosi sitten 90-luvun vaunut, eikä kukaan sanonut mitään negatiivista, vaikka varmasti erottui joukosta, mutta tuon ajan kärryt on todella tilavat verrattuna nykyaikaisiin, lapsi mahtuu hyvin istumaan ja nukkumaan ja vielä on iso ja tukeva tavarakori, isot pyörät jotka kulkevat myös lumessa. Aika äkkiä meillä vaihtui nykyiset noihin oman lapsuuden aikaisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Voin sanoa että kaikilla ei valitettavasti ole koko turvaistuinta lapsella autossa (enkä siltikään ala mitään poliiseja soitella, onhan sitä itsekin elossa vaikka lapsuudessa ei moisia ollut)...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toivottavasti ei kellään ole noin vanhaa kaukaloa/istuinta. Ainoa asia josta en tinkinyt lapsen kohdalla vaikka muuten ei uutta vaadittukaan.
Ei 10v vanha vaunut ole paljon ikää, jos ajatellaan että yhdellä lapsella käytössä noin 4v niin ehkä ois kahdella tai korkeintaan kolmella lapsella edes ehtinyt olla käytössä, monessa perheessä on ainakin sen verran lapsia ja harvoin niitä isompia ostoksilla moneen kertaan hankitaan..
Kirpputorit notkuu vauvan vaatteita, joita moni hypistelee, torissa on välillä jopa "annetaan"-ilmoituksia vaatepaketeista, kun ei jakseta listata vaatteita erikseen halpojen hintojen takia. En kyllä ihan tunnista AP:n ongelmaa, second hand on todella suosittua nykyään, kunhan varmistaa että tuotteet on turvallisia ja säädöstenmukaisia, esim. turvaistuin.
Nykyään ihminen on ensisijaisesti kuluttaja. Kuluttaa pitäisi koko ajan talouskasvun nimissä, mutta toisaalta maapallo ei sitä kestä, ylikulutuspäivä meni jo keväällä. Mutta mitään ratkaisuja ei edes yritetä keksiä, talouskasvu on jumala. Drill baby drill.
Arvoristiriita on todennäköisesti oman mielesi tuotos. Tosi monet ostaa käytettyä ja toiset sitten uutta. Se, että ajattelet muiden ajattelevan että olet köyhä tai outo, on oma ajatuksesi tai tulkintasi. Ja yleensä ihmisiä ei oikeastaan hirveästi kiinnosta toisten valinjat, ellei ne poikkea normista jotenkin äärimmäisesti esim. että käytetään jatkuvasti rikkinäisiä tai erittäin huonokuntoisia kamppeita taimtoisin päin, että suunnilleen tuttikin pitää olla Versacelta ja kokonaisuus sen mukainen. Kannattaa siis miettiä, mistä tämä arvoristiriitasi johtuu ja miten voisit elää sen kanssa tai lieventää sitä.