Juomisen lopettaminen
Tarviin apua. En vaan kehtaa sitä hakea. Ahdistaa oma elämä. Juon tosi usein ja sen jälkeen kauhee morkkis. En tiedä miten pääsen tästä paskasta eroon
Kommentit (36)
Ongelmasi on, että saat juomisesta morkkiksen. Oletko ajatellut mistä se voisi johtua? Koita tiedostaa mistä morkkis johtuu, jotta pääset siitä eroon. Yleensä se johtuu siitä, että henkilö luonteeltaan tunnollinen ja on opetettu alkoholin olevan paha.
Morkkis tulee aivokemiasta. Dopamiini loppuu ryöppyjen jälkeen.
Kerro AP vähän tarkemmin. Kuinka usein juot? Kuinka suuria määriä juot kerralla? Juotko joka kerta humalaan, vai oletko tissuttelija? Millaisissa tilanteissa juot?
Alkoholin riskikuluttajat, suurkäyttäjät ja alkoholistit niputetaan kovin helposti tällaisissa yhteyksissä samaan ryhmään. Ohjeena on: lopeta juominen, siinä se. Tosiasiassa pitäisi paneutua juomisen juurisyihin. Unettomuuteen ja ahdistukseen päivittäin itseään alkoholilla lääkitsevä henkilö, kerran-pari viikossa perseet olalle vetävä bilettäjä ja kaiken eteen tulevan juova vakavasti alkoholiriippuvainen ovat eri tilanteessa, ja heidän ongelmiensa ratkaisemisen avaimet ovat erilaisia -vaikka yhteisenä nimittäjänä onkin liiallinen alkoholin käyttö.
Siis AP, kerro rtarkemmin tilanteestasi.
Juon vähintään kerran viikossa. Välillä useammin. Humala hakuista on . En edes muista koska olisin viimeksi ollut juomatta pidempiä aikoja.. t.ap
Vierailija kirjoitti:
Se auttaa kun oikeasti lopettaa. Selvinpäin on helpompaa vaikka luulisi että se viina helpottaa. Mutta pitkässä juoksussa se jatkuva juominen vain masentaa lisää
Ja vielä kun keksii arkeensa jotain merkitystä ja luo itselle päiväohjelman, jos on työtön.
Viikkoon voi sisällyttää vaikka yhden leppoisan kävelyn aamupäiviin, podcastin kuuntelua jne. Yle Areenassa on ammattitaidolla tehtyjä historia, tiede, kulttuuri podcasteja, jos ne kiinnostaisi. Suosittelen Areenasta myös Katja Ståhlin podcasteja. Ne saavat hymyn huulille.
Aloittaa lukemaan jotain kirjasarjaa, esim. dekkaristi Jarkko Sipilän tuotanto, Reijo Mäen Vares -sarja, Laila Hietamiehellä on ihania kirjoja. Eli kerran viikossa kirjastoon hakemaan pari kirjaa.
Alkoholi vain sekoittaa aivojen kemiat. Se on loppupeleissä ojasta allikkoon. Mutta toki tuon tietää jokainen alkoholia liikaa käyttävä, eikä siitä addiktiosta ole helppo pyristellä irti. Siksi kannattaa niellä ylpeys ja selvittää oman asuinkunnan päihdepalveluita.
Vierailija kirjoitti:
No se on helppoa, et vaan juo.
Tuo on niin epäempaattinen lause kuin vaan voi olla! Tunnekylmät ihmiset, jotka eivät osaa asettua muiden asemaan eikä tiedä mistä addiktioissa on kyse, hokevat tuota.
Vierailija kirjoitti:
Aina teen päätöksen , että nyt loppuu ja kohta taas oon juomassa.. en tajuu miksen voi lopettaa tätä paskaa
Sitten sulla on addiktio ja itsekurilla ei ole paljon tekoa.
Mene AA-ryhmään.
Suosittelen kokonaan lopettamista. Jos on ollut tapana juoda isoja määriä ja usein, niin kohtuukäyttäjäksi on hyvin vaikeaa tulla. Yllätyt myös lopettamisen myötä siitä, miten paljon vapaa-aikaa sinulle tulee lisää. Kun juo paljon, niin kaikki vapaa-aika menee humps vain ohi.
Ryhdy syömään jäätelöä ja suklaata. Minä olen tehnyt niin koko elämäni ja koskaan ei ole haluttanut alkoholia tai tupakkaa.
Tee tavoite olla ottamatta alkuun kaksi kuukautta ja sen jälkeen nostat se kuuteen kuukauteen, tämän jälkeen luultavasti huomaat että et halua edes koskea alkoholiin koskat ässä vaiheessa kehosi on puhdistunut. viiikolla tai kahdella ei ole mitään merkitystä se on aina retkahdus uudelleen. Tavoite pitää olla pidempi.
Ihminen kuivuu, jos ei juo. Aloituksessa ei puhuttu, mitä juodaan. Itse olen kyllä nyt päissäni viinan juonnista. Hirvittää tuleva muutto vaikka uusi koti onkin ihana. Joka tapauksessa: Kyllähän sika syitä löytää - jos ei ole maa jäässä niin on kärsä kipeä.
t: kännikala 🐟
Alkoholi alentaa aivojen serotoniinitasoa ja se aiheuttaa mielenterveysongelmia, kuten masennusta ja ahdistusta. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että meni muutama viikko siihen että mieliala alkoi juomisen lopettamisen jälkeen kunnolla kohota ja ahdistus loppui vähitellen. Parasta oli se että virtaa alkoi tulla lisää ja alkoi muistaa asioita paremmin, ja vähitellen nukkuminen muuttui paremmaksi. Kun lopettaminen alkoi mietityttää minua niin että olin sen kanssa oikeasti tosissani, niin kuin paljon kirjoja ja netistä juttuja alkoholismista. Ne auttoivat ymmärtämään omaa tilannetta. Olen miettinyt paljon sitä, että miksi yleensä join lähes joka päivä ja monen vuosikymmenen ajan ja miksi juominen pyöri koko ajan mielessä. Selkeää vastausta en ole vielä itseltäni saanut, mutta kai se ihan ensimmäinen nuoruudessa vedetty omppuviinihumala oli sellainen iloinen ihana kihautus, jollaista odotti aina uudelleen. Mutta ei sellaista enää tullut, juomisesta tuli pelkkää pakenemista arkisesta tylsyydestä ja nukahtamisen helpotusta. Juomisesta huolimatta pystyin hoitamaan työni moitteettomasti mutta raskasta se oli, piilojuopottelu. Nyt kun asiaa katsoo, niin huomaa että samanlaisia piilojuoppoja on hyvin paljon. Mutta eroon siitä aineesta pääsee kyllä kun vain oikeasti niin tahtoo ja elämä muuttuu paljon paremmaksi kun mitään ei tarvitse enää pelätä.
Lopetin kun sain lapsen. Jos ei lasta olisi varmaan joisin vieläkin ja olisin jossain katuojassa.
Ei sitä apua voi ulkopuolelta kukaan antaa. Se on tehtävä itse se päätös, että haitat on suuremmat kuin hyödyt. Mutta toki tähän päätöksen tekoon ja päätöksessä pysymiseen on olemassa erilaisia tukikeinoja.
Jos englannin kieli taittuu, niin Annie Gracen kirja This Naked Mind auttoi minua tosi paljon. Kuuntelin sitä äänikirjana pala kerrallaan. Kirjassa käydään todenmukaisesti ja tieteeseen pohjaten, mutta empaattisesti läpi miten alkoholi vaikuttaa, miten se näkyy kulttuurissamme, ja millä sen käyttöä perustellaan. Ja miten näistä pääsee eteenpäin.
Sen ajattelutavan kun saa muutettua niin ei sitä oluen tai viinin juomista tee mieli sen enempää kuin lasinpesunestettäkään.
Sinun pitää vain ensin löytää itsestäsi se, että haluatko oikeasti lopettaa juomisen, vai voivotteletko vain.
Mitä olet möhlinyt kaatokännissä? Muistatko kaiken jälkeenpäin? Mitä siitä seurasi?
Hoidatkohan masennusta juomalla? Vanha lääke, joka lisää vain masennusta ja ahdistusta. Hakeudu johonkin porukkaan, harrastus- tai vertaisryhmään. Morkkikset on mutkin saanut vähentään juomista. Ei kande, on kova hinta. Nykyisin luen enemmän ja katson brittijännäreitä. Paikallisessa otan mieluummin holittoman juoman. Tsemppii!