Saako raskauspahoinvoinnin vuoksi palkallista saikkua?
Tai saako sairauspäivärahaa Kelasta? Kokemuksia?
Kommentit (24)
Tottakai, jos ylipäätään lain ja/tai työehtosopimuksen mukaan on palkalliseen sairaslomaan oikeutettu.
Ei saa, ainoastaan krapulapahoinvoinnista saa...
Vierailija kirjoitti:
Toki.
Ootko varma? Saitko itse, tai tiedätkö jonkun, joka on saanut? Saikkutodistukseen tulee emesis- diagnoosista tod. näk Z- koodi, josta työnantaja voi alkaa vängätä, Kelasta ei tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, jos ylipäätään lain ja/tai työehtosopimuksen mukaan on palkalliseen sairaslomaan oikeutettu.
No eihän sitä kaikilla icd- koodeilla kuitenkaan saa palkallista saikkua, vaikka saisikin laillisen oikeuden olla sairauslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus!
Sano tuo uudestaan sitten, kun saat hyperemeesin.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus!
Oksentelu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki.
Ootko varma? Saitko itse, tai tiedätkö jonkun, joka on saanut? Saikkutodistukseen tulee emesis- diagnoosista tod. näk Z- koodi, josta työnantaja voi alkaa vängätä, Kelasta ei tietoa.
Kun vietät työpäiväsi vessassa oksennellen niin ehkä työnantaja lopettaa vänkäyksen.
Saa tietysti. Jos ei ole työkykyinen niin minkäs sille mahtaa. Itse olin lähes koko raskauden osa-aikasairaslomalla. Sata kertaa mieluummin olisin voinut hyvin ja ollut työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä kaikilla icd- koodeilla kuitenkaan saa palkallista saikkua, vaikka saisikin laillisen oikeuden olla sairauslomalla.
No jos oksentelee niin silloin ei ole työkuntoinen, ihan sama mikä syy siellä on taustalla. Eikä sitä edes voi varmaksi sanoa, johtuuko raskaudesta vai vatsataudista. Ei sitä lähdetä mitenkään tutkimaan.
Oksenna pöydälle kesken tärkeän palaverin niin eiköhän sieltä saikkua tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki.
Kun vietät työpäiväsi vessassa oksennellen niin ehkä työnantaja lopettaa vänkäyksen.
No varmaan lopettaakin, mutta ei välttämättä silti maksa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus!
Sano tuo uudestaan sitten, kun saat hyperemeesin.
Raskaus ei ole, hypemereesi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ICD-koodilla O21.1 tai O21.9 saa, kyseessä ei ole mikään Z-koodi.
Perjaatteessa työnantajan ei vissiin tarvis minkään saikun takia maksaa palkkaa, mutta jos työntekijä sitten tulee sairaana töihin niin työnantaja on korvausvelvollinen, jos on vaarantanut työntekijän terveyden.
Saa. Itse olin lähes 3 kk saikulla. Sen jälkeen pahin helpotti. Oli huono olo kyllä sen jälkeenkin mutta ei enää 24/7 merisairaus-olo pelkkänä vuodepotilaalla. Muutama meillä töissä olleet lähes koko raskauden ajan pois sairaalloisen pahoinvoinnin vuoksi.
Itsekin yritin kovin alkuun tsempata ja toivoin että kyllä nopsaan varmaan helpottaa. Mutta hirveä olo jatkui viikosta kuukaudesta toiseen. Ok raskaus ei ole sairaus mutta saattaa kyllä aiheuttaa sairauden!
Kai joku täällä osaa kertoa omasta kokemuksesta liittyen asiaan..?