Mitkä ovat nyt harvinaisia mutta pian tulevia muotinimiä?
Eli sellaisia nimiä, joita harvinaisia nimiä metsästävät vanhemmat antavat juuri nyt lapsilleen ja muutaman vuoden päästä huomataan, että tästähän tuli muotinimi.
Itse yritän olla astumatta sellaiseen ansaa ja etsin todellista harvinaista nimeä lapselleni. Toivon ettei se yleisty.
Heitä ihan vinkkejä tähän pinoon, jos tulee mieleen sekä tytölle että pojalle nimiä, jotka eivät ole ihan vielä trendikkäitä mutta kovasti kohta yleistyvät ja ovat pian muotinimiä.
Itse voisin arvata vaikka että Luka pojilla olisi sellainen tai Milo. Ja tytöillä ehkä jokin Saaga. Vai joko nämä on muotinimiä...
Kommentit (14)
Esim. Pirkko, Terttu, Marjatta, Anneli, Sirpa, Pentti, Markku, Martti, Seppo, Esko...
Vierailija:
Pojan nimistä Miio, Nooa
Suurin osa laittaa lyhyitä etunimiä ja ne ovat aina suosiossa. Omani on Joonatan, enkä ole 10 päiväkodissa työskentelemäni vuoden aikana törmännyt yhteenkään samannimiseen lapseen. Toisena nimenä sitten voi pitkäkin nimi olla suositumpi, mutta ei kutsumanimenä.
Mitä olette mieltä nimestä Max? Onko suosittu ja onko niitä paljon?
Kun minun tuttuni nimesivät poikiaan Max-nimiseksi jo vuosituhannen vaihteessa. Ja nyt tuntuu että ihmiset nimeävät poikiaan Max nimisiksi ihan urakalla. Ja näyttää siltä, että he luulevat nimen olvan hyvinkin harvinainen... Vai onko lähipiirisäni tavallista enemmän Max nimisiä poikalapsia (plus yksi koira)?
Laajempi otanta nimen nykyisestä suosiosta selviää sinulle vrk:n avulla.
Ja jos haluaa olla vielä originellimpi, niin antaa 70-luvun nimen kuten Jari, Jani, Mika, Sari, Mari, Katja...
Nuo Mineat ja Nooat ovat jo aika yleisiä muotinimiä.
Harmi kyllä, koska ovat tosi kivoja nimiä.
ainakin Lumi on nyt ihan viime kuukausina yleistynyt huimasti
Suurten ikäluokkien nimet ovat todennäköisesti seuraavat hittinimet. 40-50-luvuilla suosittuja nimiä olivat mm. Olavi, Kalevi, Johannes, Tapio, Seppo, Erkki, Pekka, Markku, Marjatta, Anneli, Kaarina, Annikki, Ritva, Tuulikki, Leena, Tuula, Pirjo jne.
Uskoisin, että nimet kuten Marja-Terttu, Sirkka-Liisa yms. kokevat myös uuden tulemisen.
Minä en usko noiden pirkkoterttujen vielä kymmeneen, viiteentoista vuoteen nousevan.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 11:03"]
Minä en usko noiden pirkkoterttujen vielä kymmeneen, viiteentoista vuoteen nousevan.
[/quote]
Minä uskon niiden yleistyvän juurikin 10-15 vuoden sisään ja uskon ap:n haluavan välttää niitäkin. Itselläni on nimi, joka on muodissa juuri noin 15 vuotta edellä, ja oli ihan oikeasti ärsyttävää, kun parikymppisenä joka paikka vilisi polvenkorkuisia kaimoja. Saati se, että luullaan teiniksi aina nimen perusteella juuri siinä vaiheessa, kun työelämässä pitäisi olla uskottava aikuinen. Eli jos ei halua lapselleen tulevaa hittinimeä, kannattaa välttää myös niitä lähivuosikymmenien hittinimiä.
Lista kansanedustajista on myös aika hyvä suurien ikäluokkien nimien bongaamiseen, heitä on suuri osa edustajista:
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hex3000.sh
Sirkka-Liisa, Paavo, Heikki, Markku, Ritva, Tarja, Jukka, Teuvo, Leena, Eero, Pertti, Anna-Maja, Reijo, Lauri, Olli, Harri, Kalle, Arja, Jouko, Ilkka, Pentti, Anneli, Osmo, Martti, Esko, Pirkko, Riitta, Aila, Kauko.
Sen sijaan samasta listasta voi poimia 60-70-lukujen nimiä, joista voi melkein taata etteivät tule muotiin vuosikymmeniin. Suoraan ministereistä: Jyrki, Jutta, Henna, Krista, Merja, Ville. Ja muita Pia, Anu, Kari, Jari, Mari, Sari, Ari, Kimmo, Janne, Petteri, Mika, Sanna, Katri, Satu.
t. 14 (tai jotain)
eiköhän ne muotinimet tule jostain hollywoodin jne suunnalta aina jossain vaiheessa ja jossain muodossa, ei välttämättä suoraan samana.
hyviä esimerkkejä muotinimistä esim gwyneth paltrown ja jamie oliverin lasten nimet.