Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Jan Vapaavuori, olet yksiselitteisesti väärässä. Esität mielipiteesi faktoina.

Vierailija
15.08.2025 |

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011427499.html

"Teemme Suomessa merkittävästi enemmän etätyötä kuin muissa Pohjoismaissa" Niinkö todella? Missä perustelut tälle? Onko tästä olemassa tilastotietoa?

Ihmisten lajinomainen tarve olla muiden kanssa tekemisissä toteutuu muutakin kautta kuin työn. Ihmisillä on perheitä, ystäviä ja harrastuksia. Kaikilla ei ole, mutta kaikki eivät haluakaan. Maailmassa on yhtä monta persoonallisuutta kuin on ihmistäkin. On meitä jotka kuormittuvat sosiaalisesta kanssakäymisestä eivätkä kaipaa päiviinsä työyhteisöä. 

"Ne, jotka tekevät eniten töitä etänä, käyttävät monesti myös eniten työterveyspalveluita ja sairauslomapäiviä." Jälleen kerran, missä perustelut? Tilastotieto? En usko hetkeäkään että tämä pitää paikkaansa. Itse en ole ollut kunnolla kipeänä päivääkään sen jälkeen kun aloitin etätyöt jo yli 10 vuotta sitten.

"Kun arjen vuorovaikutus heikkenee, heikkenee myös se voima, joka saa ihmiset sitoutumaan yhteisiin tavoitteisiin ja antamaan parhaansa." Perustelut? Ilman perusteluja tämä on vain sinun mielipiteesi vailla todellisuuspohjaa. 

On aika myöntää Jan, että aika on mahdollisesti ajanut ohitsesi. Olet vanhan koulukunnan pomo, joka ei luota alaisiinsa ja tarvitsee läsnätyöntekijöitä oman egonsa pönkittämiseen. Yrityksen etu on virkeät ja terveet työntekijät, ei pakolla toimistolle raahautuvat rutiinityötä tekevät toimistojuhdat, joiden läsnäolon ainoa merkitys on pönkittää pomon tuntemusta omasta johtajuudestaan.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on tehty toimistotyöpaikka uudistuksia, missä ei ole kaikilla työpistettä. Siis työntekijöitä on enemmän kuin työpisteitä. Pakko olla etänä.

Tuoli ja läppäri riittää. 

Ei mulle ainakaan, pitää olka iso näyttö.

Vierailija
42/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ja rehellisesti minä en ainakaan ehdi tehdä etätyöpäivänä kuin töitä. Taukoja tulee pidettyä harvemmin kuin työpaikalla. Minusta tuntuu, että epäilijöitä ovat ne, jotka itse eivät etätyötä tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten voi olla pääkirjoituksena moinen sonta..

Hesari itse esittää jatkuvasti toimittajien ja toimituksen mielipiteitä faktoina. 

Hesari= Pravda.

Vierailija
44/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on tehty toimistotyöpaikka uudistuksia, missä ei ole kaikilla työpistettä. Siis työntekijöitä on enemmän kuin työpisteitä. Pakko olla etänä.

Hanki silmälasit. 

Vierailija
45/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te kelan akat kykene ymmärtämään millaista on luova suunnittelutyö jossa asioita pallotellaan. 

Vierailija
46/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyön kritisointi on älyllisesti tyhmää, vajaata. Se kuuluu sarjaamme "väärin sammutettu". Siis tärkeintähän on luonnollisesti se, että se varsinainen työ tulee tehdyksi. Ajatellaanpa asiaa vähän eri vinkkelistä, niin saatte perspektiiviä.

Sä haluat kesämökin pihallesi uuden pihavajan, muttet itse sitä halua alkaa rakentamaan. Ostat sen timpuri-peteltä vaikka 500 eurolla ja kysyt, että kauanko sen rakentaminen kestää. Hän sanoo että viikon se vie. Sitten pete ajaakin pihaan viikon vikana päivänä pihavaja kyydissään ja iskee paikalleen päivässä. Varsinaisen rakennustyön hän oli tehnyt "etänä" omalla pihallaan. Miten reagoit?

Alatko raivoamaan, että miksei työtä ole tehty sinun silmiesi alla ja valvonnassa? Alatko kyselemään, että mihinkäs kellonaikaan tätä nyt on sitten rakennettu ja onkos ehkä tullut pestyä pyykkiä samaan aikaan? Että ei kai Pete vain ole tiistaina lopetellut työpäiväänsä liian ajoissa ja lähtenyt hot joogaan Markun ja Santerin kanssa?

Et tietenkään. Sovittu homma on tullut tehdyksi sovittuun aikaan ja ihan sama milloin ja missä se pihavaja on rakennettu. Miksi etätyössä tilanne olisi eri?

Vierailija
47/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänitorvi. Taustavaikuttajat ovat tyytyväisiä juoksupojan ns mielipiteisiin. Saa töitä taas

Vierailija
48/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki silmälasit. 

Ei se niistä ole kiinni vaan työstä, jossa pitää olla monta sovellusta auki samaan aikaan ja nähdä isompia kokonaisuuksia kerralla ilman jatkuvaa skrollaamista.

Vierailija
49/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki silmälasit. 

Viduako sä tyhjän näprääjä tulet tänne sanomaan, mikä riittää kenellekin.

Vierailija
50/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin joskus että Vapaavuori olisi koulutettuna ihmisenä jotenkin tolkun mies kaikesta sekoiluistaan huolimatta. Niin luuli ilmeisesti moni muukin, jopa hänet tuntevat. Ihan huru-ukku sekin sitten oli pohjimmiltaan.

Mitä etätyöhön tulee niin tutkimusten mukaan siinä on ainoastaan hyviä puolia. Sekä tuottavuuden että työhyvinvoinnin mittareilla mitattuna. Tietenkin on töitä ja on myös ihmisiä jotka ei siihen kykene tai käyttää sitä väärin. Suurin ongelma etätyö on pikkupomoille ja huonoille johtajille jotka tarvitsee alaistensa läsnäoloa pönkittääkseen omaa vallantunnettaan. Eli epävarmat ihmiset.

Vierailija
51/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyön johtaminen on oma taitonsa. Vanhanaikaisilla johtajilla ei ole siihen kykyä. He ovat niitä, jotka höpöttävät juuri noita epätotuuksia, kuten Vapaavuorikin tekee. Se mitä Vapaavuori haluaa sanoa on, että hän ei itse osaa johtaa etätyötä. Että se on sen verran vanha kuus'kymppinen äijä, ettei ymmärrä tällaisista uusista tuulista hölkäsen pöläystä. Hän sanoo, että ei ole koskaan oikeastaan ymmärtänytkään alaistensa töistä sen syvällisemmin, mutta se vallan tunne on silti säilynyt, kun avokonttorissa on voinut käydä siinä työntekijän vieressä notkumassa kahvikuppi kädessä ja nyökytellyt mukana. Nyt kun pitää erikseen ottaa oikein Teams, niin hän ei tiedä mitä sanoa sille työntekijälle. Ei hän osaa keskustella kuitenkaan siitä itse asiasta ja on hankalaa varata Teams sillä verukkeella, että jutellaan vähän viikonlopun kalastusjuttuja. Se pistää hävettämään, Vapaavuori tarkoittaa.

Vapaavuori on todella tyypillinen vanhan ja menneen ajan johtaja. Ajatukset tietenkin sitten edustavat juuri sitä samaa. Tämän tyyppisen johtajan johtamismetodit on niitä kekkosen aikaisia, missä armeijatyyppinen kuri ja kontrolli oli ytimessä. Niissä johtamisopeissa todelliset päätökset tehtiin kulisseissa, saunailloissa ja golf-kerholla. Onneksi näiden aika työelämässä alkaa huveta päivä päivältä.

Vierailija
52/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman arvostetuimmat ja menestyneimmät yritykset, mm Apple, on lähes täysin luopunut etätöistä pitkän tutkimuksen ja kokemuksen seurauksena. Ja esim Apple on yritys jonka työntekijöitä todella käsitellään kuin kukkaa kämmenellä. 

Pitäähän ne miljardeja maksaneet futuristiset konttorit pitää kansoitettuna, ettei omaisuus tuota tappiota.

Vierailija
53/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nämä voisi jo vaihtaa levyä:

"Suomen kohtalonkysymys liittyy kykyymme houkutella ulkomaisia osaajia."

Lisää wolt-kuskeja vai?

Ja muita sivistyskulttuurien erityisosaajia.

Vierailija
54/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Kokoomuksen riveistä kuultu muitakin tällaisia avautumisia, joissa omat henkilökohtaiset mielipiteet esitetään faktoina. Vaikka konkreettiset tosiasiat, asiantuntijat ja tutkimukset olisivat kuinka eri mieltä.

Edesvastuutonta Hesarilta julkaista tämmöinen pääkirjoituksena, jos sitä ei ole edes ajettu faktantarkistuksen läpi. Toisaalta, myös Kauppalehdessä oli taannoin juttu joka oli täysin ristiriidassa tilastojen kanssa.

Vierailija
55/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäntti tai ei, tässä asiassa Vapaavuori voi olla oikeassa. Miksi etätyötä niin puolustellaan, koronan aikana sen ymmärsi, nyt etätyöstä on tehty pysyvä vaihtoehto. Käsi sydämellä, kuinka moni etätyötä tekevä hoitelee kotihommat siinä työn ohessa, pesee pyykkiä, imuroi, valmistaa ruokaa .....

Tilapäinen ja poikkeustilanteissa etätyön ymmärtää. 

Sillä ei ole mitään väliä, mitä kukin saa työtehtävien välillä tehtyä kotona. Ei konttorillakaan paahdeta menemään joka sekunti.

Vierailija
56/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Vapaavuori itse työskennellyt hälisevän avokonttorin ihanuudessa, jossa on menossa jopa 3 eri teams-palaveria kerrallaan. Minä olen. Keskity siinä sitten. Kyllähän omassa huoneessa kelpaa.

Ehkä teidän autistien pitäisi olla laitoksessa, eikä yrittää edes työskennellä. 

Käskettiin mennä töihin.

Vierailija
57/59 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla etätyö on uhka. Jos ihmiset muuttavat halvempiin kaupunkeihin ja jäljelle jäävät lähinnä he, joilla on paljon lapsia ja vähän töitä, kuntien talous romahtaa. Työttömyys on lisääntynyt etenkin ulkomailta tulleiden keskuudessa. Nyt etätyön määrää vähennetään pk-seudun kunnissa, jotta tekijät eivät pääse muuttamaan muualle. 

Vierailija
58/59 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan etätyön vähentäminen liittyy todennäköisesti talouteen, eikä siihen, missä työ tulisi tuottavimmin tehdyksi.

Työntekijän hyvinvoinnin ja ilmaston näkökulmasta on turha matkustaa toimistolle, jos työn voi hoitaa kotoa käsin.

Vierailija
59/59 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla etätyö on uhka. Jos ihmiset muuttavat halvempiin kaupunkeihin ja jäljelle jäävät lähinnä he, joilla on paljon lapsia ja vähän töitä, kuntien talous romahtaa. Työttömyys on lisääntynyt etenkin ulkomailta tulleiden keskuudessa. Nyt etätyön määrää vähennetään pk-seudun kunnissa, jotta tekijät eivät pääse muuttamaan muualle. 

Eli hölmöjen "huippuosaajapäätösten" ja niiden todellisten seurausten tekijät laittavat tässäkin työtä tekevät kansalaiset kärsimään hölmöläpäätöksistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme