Palasin Euroopan reissulta ja rakastuin. Euroopassa ei kukaan säästänyt, ankeillut tahi piheillyt.
Masentaa olla kotisuomessa ja tajuta että kesä loppuu. Kävin useammassa Euroopan maassa ja nautin täysin rinnoin ja järkytyin elämäntapaa Suomeen verrattuna! Euroopassa nautittiin auringosta, keskustelusta, seurasta, hyvästä ruoasta ja muusta ja kaikki olivat hyvällä päällä. Euroopassa kannustetaan, Suomessa lannistetaan. Veetuttaa ja rajusti.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelu on mukavaa, mutta arki se vaan on arkea, olit sitten Sveitsissä tai Albaniassa.
Kyllä se ilmasto on vaan parempi, silloin kun ei ole kuumaa tai kylmää. Ja on vesistöjä sielläkin.
Silläkö nyt on isokin merkitys mitä lämpömittari näyttää? Kasva jo aikuiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä turistin euforiaa. Lopulta arki on arkea sielläkin, eikä edes aina niin kaunista ja ihanaa.
Puhumme nyt eri asioista. Siinä on ero, että Euroopassa tervehtitään, otetaan jopa avosylin vastaan ja pyydetään mukaan eikä ankeilla, kiroilla ja valiteta kaikesta. Ei tarvinnut nauttia edes lasillista punaviiniä, että voin ihan selvinpäin sanoa että minulle hymyiltiin ja kohdeltiin hyvin sivistyneesti. Ap
Et sitten Savossa tai Karjalassa ole ollut liikenteessä? Erityisesti Karjalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä turistin euforiaa. Lopulta arki on arkea sielläkin, eikä edes aina niin kaunista ja ihanaa.
Puhumme nyt eri asioista. Siinä on ero, että Euroopassa tervehtitään, otetaan jopa avosylin vastaan ja pyydetään mukaan eikä ankeilla, kiroilla ja valiteta kaikesta. Ei tarvinnut nauttia edes lasillista punaviiniä, että voin ihan selvinpäin sanoa että minulle hymyiltiin ja kohdeltiin hyvin sivistyneesti. Ap
Lisäksi ihmiset -eri ikäiset- todellakin viettää aikaansa puistoissa. Perheitä, kaveriporukoita, mummoja, pappoja pelaamassa.
Myös ulkoilukulttuuri on olosuhteiden takia jotain aivan muuta kuin täällä. Ulkoilu/vaellus/pyöräilyreittejä, järviä, jokia, vuoria ja muuta aktiviteettia on tarjolla määrättömästi ja voi nähdä, että niitä todellakin käytetään, kun niiden parkkipaikat pursuaa autoja ja lähteviä ja palaavia ihmisiä menee jonoissa. Yleensä kaikkia vielä moikkaillaan, kuka milläkin kielellä, ja hymyillään iloisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ihmiset -eri ikäiset- todellakin viettää aikaansa puistoissa. Perheitä, kaveriporukoita, mummoja, pappoja pelaamassa.
Myös ulkoilukulttuuri on olosuhteiden takia jotain aivan muuta kuin täällä. Ulkoilu/vaellus/pyöräilyreittejä, järviä, jokia, vuoria ja muuta aktiviteettia on tarjolla määrättömästi ja voi nähdä, että niitä todellakin käytetään, kun niiden parkkipai
Onpas romantisoitu kuvaus todellisuudesta. Ikävä kyllä oikea todellisuus on vähän pliisumpi.
Vierailija kirjoitti:
Matkustelu on mukavaa, mutta arki se vaan on arkea, olit sitten Sveitsissä tai Albaniassa.
Arki on tosiaan arkea missä hyvänsä, mutta jos vihaa talvea, niin on se arki vaan parempaa jossain, missä ei ole talvea. Tiedän, mistä puhun, olen talvet poissa Suomesta etätöitä tehden.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että olet hereillä ja silmät auki näissä asioissa. Ero on suuri.
Minä asun "siellä Euroopassa" ja voin kertoa, että todella monet tällä hetkellä elävät varsin kireällä budjetilla. Sen näkee kaupoissa, esim marketin pihvit leikataan nykyään selvästi ohuemmisksi, minuuttipihvit ja muut "ohuet" menevät kaupaksi, mutta paksummat ja kalliimmat saavat levätä hyllyssä pidempään ja niitä leikataan myyntiin vähemmän.
Kahviloista ovat pitkälti kadonneet eläkeläiset, jotka viettivät siellä iltapäivää. Ravintoloissa on vähemmän väkeä. Kauppoja ja palvluita lopetetaan solkenaan. Ihmiset eivät enää muuta vuokra-asunnoista toiseen kuten ennen, vaan pysyvät paikoillaan pitääkseen asumisbudjetin hallinnassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ilmasto on vaan parempi, silloin kun ei ole kuumaa tai kylmää. Ja on vesistöjä sielläkin.
Silläkö nyt on isokin merkitys mitä lämpömittari näyttää? Kasva jo aikuiseksi...
Missä hän mainitsi mittarin? Ei missään. Normali ihminen kyllä erottaa lämpötiloja toisistaan ilman mittariakin.
Mutta mittarillakin on merkitystä. Se antaa objektiivista, vertailukelpoista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä niin tiedän ton. Sen jälkeen ei voi olla jatkuvasti näkemättä, miten ankeaa Suomessa on.
Olin työmatkalla keväällä köpiksessä ja iski tajuntaan kuinka eloisa se kaupunki on! Kaikkialla ihmisiä kahviloissa, siistit vaatteet ja näin vain yhden ylipainoisen. Hieman eri kuin Helsingissä, saatika missä tahansa maakuntakaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ulkoilukulttuuri on olosuhteiden takia jotain aivan muuta kuin täällä. Ulkoilu/vaellus/pyöräilyreittejä, järviä, jokia, vuoria ja muuta aktiviteettia on tarjolla määrättömästi ja voi nähdä, että niitä todellakin käytetään, kun niiden parkkipai
Oma kokemukseni taas on, että Suomessa nimenomaan on luontoa ja ulkoilureittejä ja muualla niitä on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ulkoilukulttuuri on olosuhteiden takia jotain aivan muuta kuin täällä. Ulkoilu/vaellus/pyöräilyreittejä, järviä, jokia, vuoria ja muuta aktiviteettia on tarjolla määrättömästi ja voi nähdä, että
Ehkä sä olet nähnyt -tai siis et ole nähnyt-, mutta mä asun osan vuodesta Europpaa kierrellen ja näin todellakin on, ihmiset viettää paljon enemmän aikaansa ulkona ja ulkoillen, kun Suomessa. Et ole selvästikään ikinä käynyt siellä päinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ulkoilukulttuuri on olosuhteiden takia jotain aivan muuta kuin täällä. Ulkoilu/vaellus/pyöräilyreittejä, järviä, jokia, vuoria ja muuta aktiviteettia on tarjolla määrättömästi ja voi nähdä, että
Olet siis likkunut turistialueilla. Se on vähän kuin menisit tekemään johtopäätöksiä jonkun todella suositun luontopolun parkkipaikalle (esim jossakin siellä muistaaksen Kouvolan suunnalla on tosi suosittu tämmöinen).
Hyvä muistaa, että suomalaiset monista eurooppalaisista poiketen löytävät luontevasti "luontopolkunsa" mökistä puuceehen ja saunalle. Meillä ollaan paljon mökillä, mitä ylellisyyttä monilla muilla eurooppalaisila ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyppä vilkaisemassa Alppeja tai Dolomiitteja noin alkuunsa, jatketaan sen jälkeen keskustelua. Ennen sitä aivan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, se on ihan eri asia turistina heilua. Minä olen asunut ja ihan samaa paskaa se on lopulta kaikkialla...
Asun etelä-Euroopassa ja kyllä mun elämäni - arki - on paljon parempaa täällä kuin Suomessa. Toki olen jo eläkkeellä joten ei tarvitse murehtia töistä ja lapsetkin ovat aikuisia ja omillaan mutta silti kaikin tavoin.
Tuskin näit koko kansaa keskustoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin näit koko kansaa keskustoissa.
En ollut pelkästään suurkaupunkien keskustoissa vaan sekä luonnon helmassa että pikkukaupungeista isompiin eli paikkoja laidasta laitaan.
Olen viettänyt talvia Espanjassa ja täsmälleen samat havainnot! Ihmiset paljon onnellisemman ja normaalimman oloisia, jatkuva negailu ja valitus puuttuu, eikä mistään sotapsykoosista ole tietoakaan. Siellä on ukrainalaiset ja venäläisetkin kavereita keskenään.
Toki on arjen ongelmia sielläkin, mutta siellä niistä ei tehdä ISOA NUMEROA joka helvatin kääntessä ja jäädä siihen rypemään.
Paluu Suomeen on ollut aina vaan raskaampi :(
Vierailija kirjoitti:
En käsitä aloittajaa. Olen ollut pitkään, useita vuosia, "Euroopassa" töissä, ja Suomessa työelämä on aivan eri tasolla.
Minusta Suomessa kannustetaan, toki välillä varautuneemmin, ja Keski-Euroopassa kytätään ja lannistetaan.
Jos suomalaiset ovatkin introverttejä, niin ei se ole aina paha asia.
Ja minulla oli ainakin tosi kiva kesä Suomessa ja oli kiva, ettei tarvinnut lähteä ollenkaan ulkomaille. Harmi, jos aloittaja näkee asiat näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap sellaista väittänytkään. Mutta sanoisin, että ilmapiiri on kyllä tällä hetkellä Suomessa aika ankea verrattuna moneen maahan. Esim. Ranskassa kun vähänkin yritetään puuttua vaikka eläke-etuuksiin tai eläkeikään, kansa lähtee kaduille, puolustetaan toisiaan. Mitä tehdään täällä? Suuri osa kansaa hyökkää kirjoituksin ja puhein eläkeläisten kimppuun, on ahnetta ikäluokkaa, pitäisi ottaa pois omaisuudetkin hoivan vastineeksi, ehkäpä se eutanasia tulee ja ratkaisee ongelman....
Ranskassa tosiaan kansa menee kadulle puolustamaan oikeuksia, tämä on ihan tunnettu asia ja kulttuurissa ja esim. Italiassa sitä kadehditaan ja sanotaan samaa.
Onneksi ranskalaiset ei osoita koskaan mieltään. Muistaakseni hetki takaperin pitkin Eurooppaa oli traktorimielenosoituksia. Herttinen, ja lukuisissa kaupungeissa päästörsjoituksia ajoneuvoille.
Näkisitpä, paljonko pitkin Eurooppaa on tuulivoimaloita, satoja yhdellä silmäyksellä.Pelloilla valtavia aurinkokennostoalueita. Siinä sulle ilmastoshaissea 😂