Ehdotus: korkeakoulut kiellettäisiin alle 30-vuotiailta!
Niin. Kaikki kävisivät lukion, jonka jälkeen kaikki menisivät armeijaan, sen jälkeen ns. hanttihommiin vuosiksi samalla miettimään tulevaisuutta sekä tekemään lapsia, kun on vielä nuori.
Kolmekymppisenä tietää jo omat haaveensa ja vahvuutensa. Vasta sitten voisi aloittaa korkeakouluopinnot niin halutessaan. Valmistuminen 35-36v ja siitä 30-35 vuotta uraa edessä.
Ei tarttis opiskella montaa tutkintoa, kun kypsemmällä iällä jo tietäisi paremmin.
Ajatuksia?
Kommentit (44)
Ehdotus: Korkeakoulut kiellettäisiin tyhmiltä ja avuttomilta. Takaisin reilu peli ja älykkyydellä ja kyvyillä mentäisiin sisään. Nyt yksinkertainen ensikertalainen vie älykkään alanvaihtajan paikan vain siksi, että keinotekoisen kiintiön turvin tämäkin tonttu saadaan sijoitettua edes jonnekin. Sitten ihmetellään kun kurssien vaatimuksia pitää laskea kun nykyopiskelijat eivät edes esseen kirjoittamisesta selviä.
Toimisto/käsienheiluttelu hommia tullaan karsimaan isolla kädellä, tuottavan työn ammatti se olla pittää.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olisi hyvä että 18-25 vuotiaat saisi vähemmän painostusta opintojen osalta. Se ei ole ainoa tapa edetä elämässä. Pitää voida kokeilla erilaisia töitä, työkokeiluja, matkustaa ihan mitä itse haluaa. Pakonomainen opiskelu ei luo pitkäaikaisia työntekijöitä millekään alalle.
Olen täysin samaa mieltä! Voisi olla jopa hyvä, että olisi 20-30 vuotiaana mahdollisuus suorittaa x määrä opintoja vapaasti ihan millä tahansa valitsemallaan alalla, jotta näkisi, mikä kiinnostaa. Suoritetut avoimet opinnot saisi sitten hyväksiluettua tutkintoon, jos aikanaan tutkinto-opiskelijaksi päätyisi.
Hanttihommia.
Olen korkeakoulutettu ja edes minä en pääse hanttihommiin tällä hetkellä vaikka minulla on kokemusta näistä samoista töistä jo lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olisi hyvä että 18-25 vuotiaat saisi vähemmän painostusta opintojen osalta. Se ei ole ainoa tapa edetä elämässä. Pitää voida kokeilla erilaisia töitä, työkokeiluja, matkustaa ihan mitä itse haluaa. Pakonomainen opiskelu ei luo pitkäaikaisia työntekijöitä millekään alalle.
Kannustat nuoria haahuilemaan parhaat vuotensa?
Oon kyl yhtä ulapalla kuin olin 15-vuotiaana. T:30v
Voipiko vielä näin kuuskymppisenä alkaa pikkuhiljaa opiskelee. Nyt alkaa jo vähän selvitä mikä vois elämässä kiinnostella. Jotakin hyväpalkkaista hommaa tartteis saada ja pitkillä lomilla ilman ylitöitä . Vaikkapa taide alalta tai joltain kasvualalta. Voisin myös ruveta vaikka Nokian pääjöhtajaksi näin varttuneemmalla iällä . Tähän asti olen haahuillut ja matkustanut . Lähinnä ihmispatsaana kerännyt varallisuutta.
reino 66
Vierailija kirjoitti:
Oletko vajaaälyinen?
Vierailija kirjoitti:
Hanttihommia.
Olen korkeakoulutettu ja edes minä en pääse hanttihommiin tällä hetkellä vaikka minulla on kokemusta näistä samoista töistä jo lukiossa.
Nyt olet taas liian koulutettu niihin hanttihommiin. Älä kerro hakiessa, että olet maisteri. Sano, että lukion suoritit ja sen jälkeen olet ollut siivoojana, hyllyttäjäjänä ja henkkoht avustajana. Kyllä varmasti saat töitä!
Sitten sitä vasta ulistaisiinkin että kannattiko hankkia lapset ilman ammattia ja kunnon palkkaa, ja mitä järkeä jos on lapsia opiskelijoilla kun ei ne opintotuet riitä lasten kasvattamiseen.
Ei mitään järkeä. Kyvykkäiden potentiaali menee hukkaan hanttihommissa. Paras aines lähtee ulkomaille opiskelemaan ja jää sille tielle. Meille jää porukka, jonka kognitiivinen kapasiteetti riittää juuri siihen hyllyttämiseen. Viimeinen voikin sitten sammuttaa valot.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun kannattaa sitten jäädä niihin hanttihommiin, kunnes tunnet itsesi paremmin.
Parempi olis tehä opiskelusta nopeaa ja helppoa. Jokainen vois opiskella vaikka lentäjäkirurgiksi netissä kun itselle sopii ja omaan tahtiin, miksi pitää olla mitään portinvartijoita valitsemassa ketkä pääsee opiskelemaan. Jos Jussi-Jessika 5v pääsee läpi lakiopinnot niin sitten pääsee, samaan tapaan Sirpa-Matti 66v voi opiskella ydinfyysikoksi ja mennä töihin jos on paikkoja.
Kyllä se kysyntä ja tarjonta lopulta ohjaa ihmiset sinne mihin kuuluvat.
Millä perheellinen rahoittaisi opinnot? Töissä käymälläkö? Kuka huolehtisi lapsista, jos vanhemmat on joko töissä tai koulussa koko ajan?
MItähän hanttihommia tuollainen pelkän lukion käynyt alle 30-vuotias sitten tekisi? Kun kuitenkin ammattikouluista valmistuu myös ihan suoraan työelämään saman ikäisiä ammattitutkinnon kanssa.
Joo ei mitään järkeä ap:n ehdotuksessa.
Kaikki eivät pysty suorittamaan lukiota. Monella on vaikeuksia jo peruskoulussa. Vai tehtäisiinkö koko lukiosta peruskoulun kertauskurssi?
Ei tarttis opiskella montaa tutkintoa, kun kypsemmällä iällä jo tietäisi paremmin.
Ei pidä paikkaansa. Ihminen voi esim. sairauden takia joutua vaihtamaan alaa. Työelämä muuttuu nopeasti ja opiskellulla alalla voi olla huono työllisyys, vaikka 10 vuoden päästä valmistumisesta tai ei ollenkaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanttihommia.
Nyt olet taas liian koulutettu niihin hanttihommiin. Älä kerro hakiessa, että olet maisteri. Sano, että lukion suoritit ja sen jälkeen olet ollut siivoojana, hyllyttäjäjänä ja henkkoht avustajana. Kyllä varmasti saat töitä!
Joku ulkomaalaiselta kuulostava nimi ja huonosti kirjoitettu hakemus takaavat työpaikan.
en kannata mutta äänioikeuden voisi poistaa naisilta ja alle 30v.