Häiritseekö ylipaino sinua?
Kommentit (81)
Sitten kun on mennyt yli normaalin ylipainon niin häiritsee ja haittaa sellainen henkilöä itseäänkin.
Olen itse ollut hyvin ylipainoinen. Kyllä se oli oikeastaan kamalaa, vaikka yrittikin sitä peittää, mutta joskus kun näki kuvansa vaikka näytikkunan heijastuksena, niin vähän säikäytti että noin kamalaltako mä näytän.
Kannattaa tilaisuuden tullen katsoa itseään peilistä niin, ettei kiristä mahaansa tain nosta leukaansa. Harvalla on oikasti realistinen kuva itsestään.
Siis siksi, että se saattaa herättää tekemään jotain asialle. Mutta se jotakin ei saa olla pikadieetti , joiden jälkeen on jo 10 kerttaa lihonut takaisin. Vaan ihan järkevä muutos ruokailutavoissa.
Muiden ylipaino ei häiritse muutoin kuin siten että ne todella ylipainoiset aina haisevat pahalle, haluaisin siksi kiertää kaukaa. Tosin pahimmissa tapauksissa haju ulottuu useiden metrien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys.
Jos meinataan esteettisessä mielessä niin en erityisemmin kiinnitä toisten ihmisten ulkomuotoon huomiota.
Työn puolesta ( lääkäri) asia on joskus toinen. Ajoittain vastaanotolle tulee potilaita, joiden oireet liittyvät suoraan tai osittain merkittävään ylipainoon.
Asiasta mainitessa on riskinä se, että potilas suuttuu, ja vetää esimerkiksi perintötekijät syyksi ylipainoonsa.
Lyhyen haastattelun myötä käy yllättävän usein ilmi, ettei kyseinen potilas välttämättä juurikaan liiku. Ruokavalio ja unirytmi ovat myöskin vähän niin ja näin.
Vastaanotolle tullessaan potilas saattaa kaivata sairaslomaa esimerkiksi selkäkipuihin vedoten.
Lääkärin odotetaan usein kirjoittavan mukisematta sairaslomaa. Elintavoista ei sovi huomauttaa, vaikka pienikin painonpudotus vaikuttaa usein varsin kokonaisvaltaisesti hyvinvointiin.
Miksi et kirjoita hänelle lähetettä ravitsemusterapeutille tai Painonhallintatalon terveyslaihdutusvalmennukseen? Pelllä sanominen ei ratkaise mitään. Tarvitaan tekoja.
Elämäntilanteet vaihtelevat.
Kohtalaisen monta lähetettä olen kirjoittanut. Yllättyisit jos tietäisit kuinka monta kertaa potilas on kieltäytynyt tästä.
Ennen lähetettä minun on kartoitettava tilanne, ja aika usein potilas lyö siinä vaiheessa jarrut päälle.
Siitäkin huolimatta, että tilannetta pyritään lähestymään hienovaraisesti.
Muutostyötä ei yksinkertaisesti voi tehdä ilman potilaan omaa motivaatiota.
Kaikeksi onneksi myös motivoituneita asiakkaita löytyy.
Oma häiritsee, muiden ei. Muut raahaavat mahojaan itse ympäriinsä ja kärsivät omat vaivansa.
Muiden ei. Oma kyllä ja sitähän voi tiputtaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa ylipainoisten terveydenhuoltomenot 🤷
Yhtä kiva, kuin maksaa anorektikoiden, bulimiaa ja muita syömishäiriöitä sairastavien terveydenhuolto. Kiva on maksaa tupakoitsijoiden, alkoholistien, narkomaanien ja huonokuntoisten liikuntaa harrastamattomien laihojen ihmisten terveydenhuolto.
Näitä sairaalloisen lihavia on nykyään paljon ja kyllä ne häiritsee
Vierailija kirjoitti:
Jos meinataan esteettisessä mielessä niin en erityisemmin kiinnitä toisten ihmisten ulkomuotoon huomiota.
Työn puolesta ( lääkäri) asia on joskus toinen. Ajoittain vastaanotolle tulee potilaita, joiden oireet liittyvät suoraan tai osittain merkittävään ylipainoon.
Asiasta mainitessa on riskinä se, että potilas suuttuu, ja vetää esimerkiksi perintötekijät syyksi ylipainoonsa.
Lyhyen haastattelun myötä käy yllättävän usein ilmi, ettei kyseinen potilas välttämättä juurikaan liiku. Ruokavalio ja unirytmi ovat myöskin vähän niin ja näin.
Vastaanotolle tullessaan potilas saattaa kaivata sairaslomaa esimerkiksi selkäkipuihin vedoten.
Lääkärin odotetaan usein kirjoittavan mukisematta sairaslomaa. Elintavoista ei sovi huomauttaa, vaikka pienikin painonpudotus vaikuttaa usein varsin kokonaisvaltaisesti hyvinvointiin.
Olen tavannut lääkärin, joka mainitsi minulle ylipainosta oikeastaan mainitsematta minulle ylipainosta. Hän oli hienovaraisella tavalla empaattisin lääkäri, jonka olin koskaan tavannut. Hänen vastaanotollaan käytyäni aloitin oman elintaparemonttini ja uusin eväin olen nyt jatkanut kuutisen vuotta. Lääkärikin oli tosi tyytyväinen, koska muutos näkyi paitsi ulkomuodossani myös veren rasva-arvoissa. Painonpudotukseni ei ollut ihan pieni. Mitään sairauslomaa en alunperinkään ollut hakemassa, enkä halunnut. En koskaan mene lääkäriin hakemaan sairauslomaa.
Oma lievä ylipaino häiritsee. Hikoilen helpommin kuin hoikkana. Harrastan paljon liikuntaa, ylimääräisen 10 kilon kertymä kropassa mm. hidastaa hyppyjä ja juoksunopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mikään lääkäri ole. Esitän noita tyypillisiä, liian tavanomaisia fraaseja.
Oma häiritsisi, muiden ei siinä mielessä, että jokainen saa painaa sen verran kuin painaa. Siinä mielessä häiritsee, etten tunne mitään vetovoimaa selvästi ylipainoisia miehiä kohtaan.
Oma häiritsi ja hankkiuduin siitä eroon. Muiden ei häiritse.
Eniten häiritsee ne ihmiset, joita muiden ylipaino häiritsee.
Ei muiden ylipaino sinällään häiritse jos se on sitä kovaa rasvaa. Jörn Donner kutsui sitä leikkisästi Bojoing-läskiksi.
Pehmeää löllyrasvaa en siedä.
Ei muiden läskit mua millään tavalla häiritse, mutta puolisoksi en lihavaa miestä ottaisi. Pidän itseni hoikkana joten odotan sitä myös vastapuolelta. Ylipaino ei vaan ole kaunista.
"Et sinä mikään lääkäri ole. Esitän noita tyypillisiä, liian tavanomaisia fraaseja."
Mitäs hänen pitäisi sitten sanoa? Juu, aika tyypillisiä juttuja sanoo, mutta jengille edelleen vaikuttavat olevan uutuuksia.
Ihan omassa lähipiirissä oli tullut jännänä juttuna se, että vaikkapa nukkuminen vaikuttaa siihen miten kiloja kertyy.
Lääkäri ei ole mikään taikuri, joutuu siis toistamaan noita samoja juttuja varmaan kerta toisensa jälkeen kun porukka tulee hakemaan laihdutuslääkeitä tai valittamaan selän ja polvien kipua.
Vähän häiritsee. Vaaka näytti epäilyttävät 63kg ja siinä olisi mielestäni 5kg ylipainoa!