Miksi Nutriletin laihdutuspirtelöt on ällömakeita?
Olen kokeillut muutamaa Nutriletin laihdutuspirtelöä (suklaa, mansikka, vadelma) ja ne kaikki oli aivan sairaan makeita. Syön mielelläni karkkeja ja muuta makeaa, mutta nuo pirtelöt maistui niin ällömakeilta että 3 desin annosta oli vaikea saada alas. Minkä takia niistä on tehty sellaisia? Vaikea kuvitella, että kukaan vähääkään normaali ihminen pystyy elämään tuollaisilla useampaa viikkoa. Ja jos se sujuu joltain helposti, luulisi että siinä vaan totuttaa itsensä syömään jatkuvasti makeaa, jolloin myös laihtumisen jälkeen makeaa tekee jatkuvasti mieli.
Tietääkö muuten kukaan sellaista laihdutuspirtelöä, joka ei maistuisi kovin makealta? Olen reilusti ylipainoinen ja olisi kiva kokeilla tuollaisilla pirtelöillä elämistä viikko tai pari, mutta tällaisilla mauilla se ei taatusti tule onnistumaan.
Kommentit (48)
Olen normaalipainoinen ja kuljetan Nutrilett-patukkaa melkein aina mukana. Se on kätevä eväs silloin kun nälkä pääsee yllättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanakeitossa on 1,6 g/annospussi suolaa. Jos on munuaisen vajaatoiminta se on suhteellisen paljon, mutta jos on perusterve, ei mikään hirveä määrä.
Jos syö 5 pussia kanakeittoa päivässä, suolan määrä on 8 g. Miten kukaan voi väittää ettei sellainen määrä ole hirveä?
Miksi kukaan söisi viisi pussia samaa ruokaa per päivä? Jos söisin 5 pussia /vrk, söisin ehkä kaksi suolaista ja kolme makeaa. Enkä söisi viittä vaan aamupala, lounas ja päivällinen eli n. 4 g/vrk. Loput ateriat söisin salaattia ja hedelmiä.
Jos makeat on liian makeita, silloin on mukavampi syödä pelkkää suolaista. Ja jos jättää osan pusseista syömättä, niitä ei pidä korvata millään salaatilla ja hedelmillä! Silloin ainakin proteiinien saanti jää väkisinkin vajaaksi, mikä johtaa väistämättä lihaskatoon ja helposti muihinkin ongelmiin (esim. rumasti roikkuvaksi jäävään nahkaan, koska iho tarvitsee uusiutumiseensa kollageenia, jonka muodostumisessa proteiini on välttämätöntä).
"Miesten suolan saanti on keskimäärin 9,5 g/vrk ja naisten 6,9 g/vrk. Suolan saantisuositus on alle 5 g/vrk (= teelusikallinen). Vähimmäissaantisuositukseen, 1,5 g/vrk, verrattuna suolan saanti ylittää moninkertaisesti fysiologisen suolan (natriumin) tarpeen (FinRavinto 2017, Suola Luku 6.5.1)."
Lähde: Ruokavirasto
Jos syö järkevästi, eli kaksi lämmintä ateriaa esim. kanakeittoa ja kaksi makeaa annosta mansikkapirtelöä, suolan saanti on 5 g/vrk. Jos kaksi suolaista, kolme makeaa: suolan saanti on 5,8 g/vrk.
Vierailija kirjoitti:
"Miesten suolan saanti on keskimäärin 9,5 g/vrk ja naisten 6,9 g/vrk. Suolan saantisuositus on alle 5 g/vrk (= teelusikallinen). Vähimmäissaantisuositukseen, 1,5 g/vrk, verrattuna suolan saanti ylittää moninkertaisesti fysiologisen suolan (natriumin) tarpeen (FinRavinto 2017, Suola Luku 6.5.1)."
Lähde: Ruokavirasto
Jos syö järkevästi, eli kaksi lämmintä ateriaa esim. kanakeittoa ja kaksi makeaa annosta mansikkapirtelöä, suolan saanti on 5 g/vrk. Jos kaksi suolaista, kolme makeaa: suolan saanti on 5,8 g/vrk.
Suomalaisten keskimääräiseen suolan saantiin on turha vedota, koska se on järkyttävän korkea ja liiallinen suola saanti aiheuttaa suomalaisille paljon sairauksia. 5 grammaa päivässä on ehdoton maksimi ja siitäkin olisi hyvä vähentää.
En suosittele jojo-laihdutusta, mutta itse laihdutin aikanaan korvaamalla aterioita itse tehdyllä pirtelöllä. Varmasti paljon terveellisempi kuin nämä keinotekoisia makeutusaineita sisältävät. Käytin pirtelön pohjana rasvatonta maitoa ja makeaan pirtelöön banaania, lisäksi muita hedelmiä ja/tai vihanneksia. Toimi hyvin töihin mukaan otettuna.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele jojo-laihdutusta, mutta itse laihdutin aikanaan korvaamalla aterioita itse tehdyllä pirtelöllä. Varmasti paljon terveellisempi kuin nämä keinotekoisia makeutusaineita sisältävät. Käytin pirtelön pohjana rasvatonta maitoa ja makeaan pirtelöön banaania, lisäksi muita hedelmiä ja/tai vihanneksia. Toimi hyvin töihin mukaan otettuna.
Pirtelöistäsi puuttui hyvät rasvat ja paljon muuta välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirtelöistäsi puuttui hyvät rasvat ja paljon muuta välttämätöntä.
Todellakin. Se ei tietenkään ole mikään iso ongelma, jos korvaa yhden aterian päivässä pirtelöllä ja syö muuten terveellisesti. Mutta jos aikoo elää pelkillä pirtelöillä edes viikon tai 2 - puhumattakaan pidemmistä ajoista - niiden koostumukseen kannattaa kiinnittää todella paljon huomiota. Paljon helpommalla pääsee, jos ostaa valmiita VLCD-pirtelöitä, joiden käyttö on tutkitusti turvallista laihdutuskuurin ajan.
Miksi kukaan söisi viisi pussia samaa ruokaa per päivä? Jos söisin 5 pussia /vrk, söisin ehkä kaksi suolaista ja kolme makeaa. Enkä söisi viittä vaan aamupala, lounas ja päivällinen eli n. 4 g/vrk. Loput ateriat söisin salaattia ja hedelmiä.