Tää silmien kuivuminen on ihan kamalaa! Kirvelee ja vuotaa. Mikä auttaa?
Käytössä viscotears geeli ja yöllä bevita eye-voide. Aamulla silti on silmät kuin hiekkaa täynnä ja on samantien laitettava silmätippoja kun herää että helpottaa. Välillä laitan yölläkin kun herään vessassa käymään. Päivällä ei ole ihan niin paha, mutta välillä yhtäkkiä alkaa silmät vuotamaan ja kivelemään.
Onko joku löytänyt jonkun pitkäkestoisemman helpotuksen tähän vaivaan?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Onko omega-7 käytössä?
Tämä auttoi mullakin, kosteutus pitää saada sisältäpäin.
Minä löysin hyvän tuotteen. Kuopion apteekissa mulle suositeltiin Puro-tippoja keltaisessa pullossa. Toimii! Hain eilen uudenpullon, aika kallista oli, jotain 21€ ja risat ja pullo on pienempi kuin muut.
Käy ennen pitkää silmälääkärissä varmistamassa, ettei taustalla ole silmäsairautta. Saat sieltä myös kunnon hoito-ohjeet, jos kyseessä on ihan vain kuivasilmäisyys. Myös joku toinen lääke (myös silmiin liittymättömät lääkkeet) voivat sivuvaikutuksena kuivattaa silmiä, samoin valvominen ja pitkään "tuijottaminen", eli opiskelu/lukeminen, tietokoneella työskentely, pitkät ajomatkat jne.
Itse pidän silmätipoista, jotka ovat hoitavampia kuin vesimäiset tipat mutteivät niin paksuja kuin öljytipat, oma suosikki on Thealoz Duo.
Olen kuullut omalta silmälääkäriltäni, että isoin virhe kuivien silmien hoidossa on, ettei silmätippoja käytetä tosiasiassa läheskään niin paljon ja usein kuin pitäisi. Ei riitä, että laittaa yhden tipan per silmä kolme kertaa päivässä (siis heille joilla kuvaamasi kaltaiset todella kuivat silmät), vaan tippoja pitäisi laittaa 15-20 kertaa päivässä ja ihan kunnon puserrus siitä pullosta, tai jos kertapipetti, niin käytät sen kokonaan yhdellä kerralla, eli puolet pipetin sisällöstä yhteen silmään ja puolet toiseen. Kun silmät ovat vähän paremmassa kunnossa eli tyyliin eivät kirvele enää jatkuvasti tai silmätipat eivät kirvele, voi riittää kevyempi silmätippa kuten Artelac. Mutta kokeile joka tapauksessa tätä, että pari viikkoa laitat silmätippaa todella (!) usein, siis oikeasti ainakin 15 kertaa päivässä. Silmälääkäri kysyy sinulta vastaanotolla kuitenkin heti ensimmäiseksi, kuinka monta kertaa vuorokaudessa laitat tippoja, ja että pitää laittaa huomattavasti useammin. Mutta aina hyvä käydä kuitenkin vastaanotolla tarkistuttamassa, eihän ole muuta ongelmaa silmissä. Ei tietenkään välttämättä ole.
Kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa myös kilpirauhasarvot. Ylitoiminnassa silmien kuivuminen, hiekan tunne jne. ovat tavallisia oireita, eikä ole leikin asia. Helppo verikoe, jolla pystyy sulkemaan pois tämän mahdollisen taustatekijän.
Silmätippojen käytöstä, totta mitä yllä, että niitä tulee käyttää todella todella usein päivän aikana. Merkkejä kannattaa myös vaihdella, koska saatat herkistyä jollekin tietyn valmisteen aineosalle tms.
Automatkoilla puhallukset pois kasvoilta.
Tsemppiä t. saman kokenut, ja kilppariongelma löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko omega-7 käytössä?
Tämä auttoi mullakin, kosteutus pitää saada sisältäpäin.
Olen tyrnikapseleita syönyt nyt pari kuukautta, mitään apua en ole niistä huomannut olevan.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile itkeä.
Kyyneleet ovat eri tavaraa, kuin silmän luonnollinen kosteus. KVG. Itkeminen pahentaa kuivasilmäisyyden oireita.
Vierailija kirjoitti:
Oletko nainen? Minkä ikäinen?
Silmien kuivuminen on yksi (esi)vaihdevuosioire.
Ei ap, mutta mulla tämä on juurikin sitä. En kuitenkaan tämän takia mitään hormonikorvaushoitoja halua, kun pysyy ihan riittävästi kurissa tipoilla, joissa on mukana myös lipidejä. Pelkät kosteustipat ei riitä, se kosteus ei pysy silmässä. Ja alkuun kun aloittaa, pitää ekat pari viikkoa käyttää tosi paljon tippoja, 10-20 kertaa päivässä, että silmän pinta saa rauhassa parantua. Sen jälkeen riittää usein vähempikin.
Mulla oli tuollaista, mutta mulla syyksi paljastui hiustenhoito- ja muotoilutuotteet. Ihmettelin sitä, että miten aina aamuksi silmät turpoaa ja menee kuivaksi. Korona-aikana sitten kun ei tarvinnut mennä toimistolle, en laittanut hiuksia, ja kas, eipä ollut silmäongelmia. Sitten ne alkoi taas kun piti palata toimistotyöhön. Syynä ilmeisesti on se, että kun erilaisia tuotteita sisältävä tukka hankaa tyynyyn, ja sitten välillä kääntyy nukkumaan kyljellään tai mahallaan, niin silmät ärtyy niistä tyynyliinaan päätyneistä kemikaaleista.
Mene lääkäriin, ota hoitomuodot ja tutkimukset vastaan, kokeile kaikki apteekin itsehoitolääkkeetkin läpi kuten ne lääkärin määräämät reseptilääkkeetkin ja jos mikään ei auta niin kärsi mitä kärsit. Ole hyvä.
Sama vika, ja käytössä on Oftagel 0,5g pipetit, ja niitä tosiaan kannattaa laittaa monta kertaa päivässä. Hylonight oli kokeilussa, se on vaseliininomaista tahnaa ja laitetaan vasta juuri ennen nukkumaan menoa, sitä voisit kokeilla. Aurinkolasit käyttöön, ne suojaa ilmavirraltakin hiukan.
Ja erityisesti jos alkaa tuntua siltä, ettei silmät enää oikein toimi yhdessä ja eikä ne osaa totella aivoja kovin nopsaan, niin het lekurille ja kilppariverikokeisiin. Terveyskeskus on parempi paikka aloittaa kuin silmälääkäri, vaikka sielläkin on hyvä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa myös kilpirauhasarvot. Ylitoiminnassa silmien kuivuminen, hiekan tunne jne. ovat tavallisia oireita, eikä ole leikin asia. Helppo verikoe, jolla pystyy sulkemaan pois tämän mahdollisen taustatekijän.
Silmätippojen käytöstä, totta mitä yllä, että niitä tulee käyttää todella todella usein päivän aikana. Merkkejä kannattaa myös vaihdella, koska saatat herkistyä jollekin tietyn valmisteen aineosalle tms.
Automatkoilla puhallukset pois kasvoilta.
Tsemppiä t. saman kokenut, ja kilppariongelma löytyy
Mikä omega 7 valmiste on hyvä? Ja miksi siis omega 7 eikä omega 3?
Kertokaapa nyt se ikänne. Itse 47 ja kuivat silmät. Ei muuta esivaihdevuosioiretta. Tipoilla mennään. Korvaushoitoja en aio koskaan ottaa.
Desodrop auttaa mulla ainakin jonkin verran. Ethän vain kärsi blefariitista ja Meibomin rauhasten toimintahäiriöstä?
Omega 7 on silmille hyväksi.
Ei apteekin silmätippoja...rahastusta sanon minä?
Vierailija kirjoitti:
Omega 7 on silmille hyväksi.
Ei apteekin silmätippoja...rahastusta sanon minä?
No mitäpä se omega 7 sitten on jos ei rahastusta sekin.
Mikä on ilmankosteus kotona? Itsellä ilma tosi huono jos en pidä ikkunaa auki koko ajan. IV:stä ei tule hyvää ilmaa, koska se on sama kuin kävelisi pihalla 20 metrin peltiputki päässä. Käytkö töissä jossain kuivassa hallissa? Kostutin on halpa, työpaikalla voi olla paha tehdä mitään, ellei se ole joku toimisto johon voi laittaa kostuttimen nurkkaan.
Mä Sain silmälääkäriltä kuurikäyttöön softacort tippoja. On kilpirauhasen vajis ja ikää 52.
Oletko nainen? Minkä ikäinen?
Silmien kuivuminen on yksi (esi)vaihdevuosioire.