Miksi ei kannata tulla ulkomailta Someen synnyttämään?
Kommentit (3)
Jos asun ulkomailla, näen myös kotini olevan täällä, joten aivan itsestäänselvyytenä synnytän myös täällä missä lapsemme koti tulee olemaan. Eri juttu sitten jos ei kielen kanssa pärjää ja kysymyksessä on väliaikainen ulkomailla oleilu, haluaa viettää vauvan ensihetket suomessa sukulaisten kanssa jne. Tai jos vauvalla tiedetään olevan jokin vamma tms komplikaatiota synnytykseen liittyen ja niihin ei ulkomailta löydy yhtä hyvää hoitoa.
Mutta siis itse asun maassa josnka terveydenhuolto on samaa tasoa kuin suomessa enkä näe mitään syytä miksen synnyttäisi täällä.
että Sveitsissä että Ranskassa. Suomessa oli kaikista huonoin kokemus - yks kätilö, jolla monta synnytystä samaan aikaan. Sekä Sveitsissä että Ranskassa oli kätilö koko ajan paikalla ja synnytyslääkäri tuli itse synnytystapahtumaan. Ei tuputettu mitään kipulääkkeitä, mutta niitä oli saatavilla. Suomessa olisin halunnut epiduraalin, mutta sitä en saanut, koska se ainokainen anestesialääkäri oli just jossain leikkauksessa.
Synnytyksen jälkeen ei-Suomessa oltiin todella ystävällisiä. Suomessa oli monilla hoitajilla tosi tyly asenne. Ehkä vaan sattumaa, mutta nää mun kokemukset. Raskaudenseuranta oli myös paljon tarkempaa Sveitsissä ja Ranskassa. Suomessa eivät huomanneet/tajunneet, että istukan toiminta oli pahasti huonontunut ja sikiön kasvu loppuvaiheessa heikentynyt. Onneksi ei käynyt pahemmin, mutta Suomessa tosiaan mennään sillä terkkarin käsikopelolla ja naurettavalla mittanauhamittaamisella vähän turhankin paljon.
Mutta tosiaan, jos on suvusta paljon apua ja siks haluaa Suomeen, niin ok. Synnytyksen takia en lähtis, paitsi ehkä Englannista ja joistain Balkanin maista. Euroopasta siis. Joku kehitysmaa on toinen juttu.
Synnytys hoituu yhtä lailla muualla, ellei jopa paremmin!