Oletko maistanut alatoopia?
Kommentit (68)
Ranskasta meillekkin tänne junttilaan levinnyt herkku.
Muistan, että inhosin penskana alatoopin elikäs aladobin ulkonäköä, musta se näytti ällöttävältä. En syönyt. Sitten vanhempana päätin kokeilla ja yllätyksekseni tykkäsi kovasti. Nyt on kyllä pitkä aika siitä, kun viimeksi olen syönyt.
Juu, aikuisena aloin tykätä siitä. On myös siivutettuna k-supermarketissa.
Olen, enkä tykännyt. Ehkä sen "herkun" voi jättää jo historian hämärään.
Vierailija kirjoitti:
Juu, aikuisena aloin tykätä siitä. On myös siivutettuna k-supermarketissa.
... ja meillä S marketissa sekä valmiiksi pakattuna että lihatiskillä
Vierailija kirjoitti:
Tytinä. Hyi.
Kuin sun löysä persees läpikuultavissa kesäpöksyissä, älä ylenkatso, ruokalajike sentään tuottaa iloa 👌
En muista, olenko lapsena maistanut. Mummo tätä söi usein, mutta meillä kotona ei syöty.
Vierailija kirjoitti:
Tytinä. Hyi.
Se anopinaikainen " tytinä " on ihan ei laatua kuin marketista ostettava versio- Olen itsekin tehnyt,kaunisti viipaloitava tuote
Anoppi heitti sen keitinliemen pois ja lopputulos oli lusikalla syötävää. Ei se jähmettynyt kun hyvä keitinliemi heitettiin pois
Jo sehän riippuu pitkälti siitä, kuinka se on maustettu. Jotkut aladobit eivät ole hyviä, toiset ovat.
Alatoopi? Mikå ihme toopi? Aladobi tai lihasyltty, niin siltä on ollut tapana kutsua. Lihahyytelö. Tietenkin olen syönyt. Olen maalta kotoisin, ja jos ihminen on 50 v. täyttänyt ja maalta kotoisin, ihan varmasti on syönyt. Esimerkiksi kinkun potkasta sitä meillä tehtiin. Ranskassa tuota tehdään myös kasviksista. Oltiin aikoinaan pari viikkoa ja eräässä ravintolassa luulin, että olisi lihahyytelöä, mutta pöytään tuotiinkim kasvishyytelöä viipaleina. Ei se pääruoka sielläkään ole, vaan lisuke. Meille kerrottiin, että Ranskassa sitä voidaan valmistaa myös kalasta. Sellaista en ole maistanut, kun ei kuulu suomalaiseen perinteeseen.
Olen syönyt lapsena. Mummo tuota kaupasta osti (tai valmisti itse). Ihan hyvää, mutta ei niin hyvää että itse ostaisin.
N33
Onhan se hyvää, jos on kotona valmistettu. Kaupan versiot on valmisruokaa, ja olipa mikä tahansa valmisruoka, ei se samanlaista ole kuin tuore, kotona tehty. Syötiin joulun aikaan ja joskus muulloinkin. Nykyisin varmaan harva valmistaa, kun ei eläimiä enää teurasteta itse, vaan kuljetetaan jonnekin satojen kilometrien päähän teurastamolle. Maultaan on ja kuuluu ollakin melko mieto. Jotkut luulee, että on rasvaista, mutta ei siinä rasvaa ole läheskään siinä määrin kuin vaikkapa nauta-sikajauhelihassa, eli vähärasvaisempi vaihtoehto. Proteiinia on paljon.
Penskana tykkäsin, enää ei uppoa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Olen, enkä tykännyt. Ehkä sen "herkun" voi jättää jo historian hämärään.
Tottakai, koska sinä et siitä tykkää niin valmistuksen voi lopettaa.
Lapsena söin äidin tekemää alatoopia. Olihan se hyvää.
Se on hyvää, pitääpä muistaa ostaa. Kesäruoka uusien perunoiden kera.