Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita ketkä ei liiku yhtään?

Vierailija
09.08.2025 |

Miten liikkumattomuus on vaikuttanut sinuun? En liiku oikeastaan yhtään mutta se ei näy mitenkään. Ajan autolla jokapaikkaan ja käytän aina hissiä. Olen hoikka ja sopusuhtainen, yli 50 v.En tarvitse liikuntaa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todennäköisesti laiha läski

Vierailija
2/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en ole edes ulkona käynyt niin parin päivän välein on pakko käydä kävelemässä muutaman kilometrin lenkki. Jaloissa alkaa tuntumaan pakotusta ja pakko heiluttaa ja venytellä niitä koko ajan jos ei ole liikkunut tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaameaa. Tulet olemaan ihan superraihnainen kun esim. niveliä tukemassa ei ole kunnolla lihasta. Rollaattoriako haluat jo kuusikymppisenä käyttää

Vierailija
4/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiha läski oksymoron. Ei sellaista olekaan.

Vierailija
5/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun ainoastaan autolla !

Vierailija
6/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep. En ole laiha. Läskin mukana kaikki sen tuomat sairaudet. Lapsena urheilin jopa kilpaa. Aikuisena ollut kausia, jolloin olen liikkunut enemmän. Mutta aina se lopahtaa. Kyllästyn niin helposti. Esim inhoan kävelyä. Aina samat maisemat ja tylsää kuin fan. 

Vierailija
7/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyt lääkärissä tai työpaikan lakisääteisessä terveystarkastuksessa niin otetaanko siellä asiaa puheeksi?

Vaikka ihminen on normaalipainoinen niin liikuntaa harrastamattoman kyllä bongaa helposti. Ovat sellaisia laihaläskejå, veteliä ja kuin pystyynnostettuja kastematoja. 

Vierailija
8/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainut liikunta on pihatyöt, esim. nurmikon leikkuu, halkojen heittely, kitkeminen ym. Ja kesäisin käyn uimassa. Mitään varsinaista liikuntaa en harrasta, paitsi sieniä käyn poimimassa metsästä. Pitäisi ruveta käymään uimahallissa. Se on ainut liikunta josta tykkään, kun ei tule hiki.

Vierailija
9/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaankaan liikkuisi, jos en lihoisi. Liikun pysyäkseni mahdollisimman hoikkana. Käytännössä minulle kertyy sen verran lihasta, että olen ennemminkin lihaksikas kuin hoikka. Toisaalta olen pysynyt aika terveenä. Nuorena oireili polvet ja selkä mutta ne on liikunnalla saatu hyväkuntoiseksi. 

Vierailija
10/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se liikkumattomuus näkyy ja kohta myös alkaa tuntumaan. Tuskin elät kovinkaan vanhaksi. 

Vierailija
11/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainut liikunta on pihatyöt, esim. nurmikon leikkuu, halkojen heittely, kitkeminen ym. Ja kesäisin käyn uimassa. Mitään varsinaista liikuntaa en harrasta, paitsi sieniä käyn poimimassa metsästä. Pitäisi ruveta käymään uimahallissa. Se on ainut liikunta josta tykkään, kun ei tule hiki.

No mutta sinähän liikut juuri sillä parhaalla tavalla. Tervettä hyötyliikuntaa. Ja kiva kun on joku laji, josta kuitenkin pidät. Uiminen on tosi tehokas ja hyvä liikuntamuoto.🤗

Vierailija
12/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se liikkumattomuus näkyy ja kohta myös alkaa tuntumaan. Tuskin elät kovinkaan vanhaksi. 

Kyllä tiedän tapauksia, jotka ovat eläneet hyvinkin vanhaksi harrastamatta lainkaan liikuntaa. Heille on vain sitten ollut normaalia istua eläkkeelle jäätyä lähinnä neljän seinän sisällä, joten liikuntakyvyn heikkeneminen ei ole kauheasti haitannut.

Vierailija
13/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liikun, mutta kerron isästäni, joka ei liikkunut. Samoin kuin sinä hän meni autolla joka paikkaan. Kun ikää alkoi tulla enemmän, jalat eivät enää kantaneet edes 20 m matkaa. Autolla piti käydä postilaatikollakin. Lopulta hän meni täysin jalattomaksi. Pyörätuolilla on hankala liikkua ja kun ei ole niitä käsivoimia, tarvitaan joku nostamaan tuoliin ja siitä pois ja kuljettamaan sillä.  Tämä on kohtalosi kun täytät 65-vuotta. Hoikkuus ja sopusuhtaisuus ei tarkoita sitä että lihaksesi toimisivat. 

Vierailija
14/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lihaskuntoharjoittelun aloittaa vaikka 65-vuotiaana ensimmäistä kertaa elämässään? Vai onko toivo jo menetetty? 

Vierailija
15/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lihaskuntoharjoittelun aloittaa vaikka 65-vuotiaana ensimmäistä kertaa elämässään? Vai onko toivo jo menetetty? 

Voi aloittaa, niin kauan on toivoa, kun on elämää.

Vierailija
16/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääse liikkumaan vaikka haluaisin. Järkyttävät hermosäryt nilkasta nilkkaan, hevosen kengän muotoisesti. Käyn päivittäin viemässä roskat ulos ja sen jälkeen lyö salamaa ja kramppaa joka lihas. Ja olen käynyt lääkärissä viime syksystä asti eikä mitään tapahdu muuta kuin määrätään aina vain astetta vahvemmat kipulääkkeet.

Vierailija
17/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna menisin fysioterapeutille. Lääkärit määrää vaan lääkkeitä. 

Vierailija
18/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin liikkumisen, kun aloin menestymään työuralla ja samoihin aikoihin perustettiin myös perhe. Olin käytännössä ilman liikuntaa lähes 15 vuoden ajan, kunnes lapset eivät enää tarvinneet apua ja huomiotani juurikaan. Sittemmin liikunta on hiljalleen palanut elämääni, ensin aloitin kävelylenkit, jonka jälkeen olen kokeillut erilaisia tällaiselle melkein viiskymppiselle sopivia liikuntaharrastuksia. 

On ihan Ok mielestäni elää kokonaan ilman liikuntaa, jos ajan haluaa mielummin käyttää muihin asioihin. Mitään terveyshaittoja en liikkumattomuuden vuoksi kokenut koskaan. Paino pysyy kurissa ihan vain syömällä sopivasti (sen takia ei tarvitse liikuntaa) 

:)

Vierailija
19/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen esim reilu 4-kymppisen joka painaa kyllä alle 50 kiloa, mutta jolla on hankaluuksia päästä ylös jos istuu lattialle eikä lähellä ole mitään mistä kangeta itsensä ylös.

Minusta se on ihan kauheaa, ja alamäki liikuntakyvyttömäksi voi tulla suht aikaisin alle 60v jos lihasvoimaa ei ole juuri ollenkaan.

Kehon terveyttä ei mitata ainoastaan painolla, vaan sen suorituskyvykkyydellä. Kevyt liikkumaton on tilastollisestikin sairaampi kuin (lievästi!) ylipainoinen mutta liikkuva. Lisäksi monet asiat kuten verisuonten tilanne eivät näy päällepäin ennen kuin niiden tila on todella huono , esim sydänkohtauksena. On itsensä pettämistä väittää että "ihan terve minä olen silti" - et ole, sillä et ole mikään luonnon oikku jonka elimistö pysyy itsestään kunnossa. Sairaus ei vain VIELÄ näy päälle päin! 

Vierailija
20/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiha läski oksymoron. Ei sellaista olekaan.

On olemassa. Minä olen sellainen. N46v, 170cm, 50kg