Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita ketkä ei liiku yhtään?

Vierailija
09.08.2025 |

Miten liikkumattomuus on vaikuttanut sinuun? En liiku oikeastaan yhtään mutta se ei näy mitenkään. Ajan autolla jokapaikkaan ja käytän aina hissiä. Olen hoikka ja sopusuhtainen, yli 50 v.En tarvitse liikuntaa.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lihaskuntoharjoittelun aloittaa vaikka 65-vuotiaana ensimmäistä kertaa elämässään? Vai onko toivo jo menetetty? 

Arkirutiineihin voi integroida älykkäitä liikkeitä. Olen suunnittelemassa TV tuolia iäkkäille. Siinä on säädettävä korkeus. Kun sen trimmaa max alas, siitä nousu ottaa reisiin. Toistoja kun tulee väkisinkin parikymmentä päivässä, jalkoihin alkaa tulla voimaa. Näin yksinkertaista se on.

Vierailija
22/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen esim reilu 4-kymppisen joka painaa kyllä alle 50 kiloa, mutta jolla on hankaluuksia päästä ylös jos istuu lattialle eikä lähellä ole mitään mistä kangeta itsensä ylös.

Minusta se on ihan kauheaa, ja alamäki liikuntakyvyttömäksi voi tulla suht aikaisin alle 60v jos lihasvoimaa ei ole juuri ollenkaan.

Kehon terveyttä ei mitata ainoastaan painolla, vaan sen suorituskyvykkyydellä. Kevyt liikkumaton on tilastollisestikin sairaampi kuin (lievästi!) ylipainoinen mutta liikkuva. Lisäksi monet asiat kuten verisuonten tilanne eivät näy päällepäin ennen kuin niiden tila on todella huono , esim sydänkohtauksena. On itsensä pettämistä väittää että "ihan terve minä olen silti" - et ole, sillä et ole mikään luonnon oikku jonka elimistö pysyy itsestään kunnossa. Sairaus ei vain VIELÄ näy päälle päin! 

Mä olen kolmikymppinen, painan tosin reilu 80 kiloa mutta tuo kuvaamasi tilanne on tosi vaikea päästä ylös. Suoraan istualtaan en pääse millään jos joku ei auta vetämällä kädestä.

Pääsen sitten kun käännyn nelin kontin, saan toisen jalan koukussa vasten lattiaa ja sitten käsillä tuettua itseä tämän jalan polvesta jolloin saan toisenkin jalan lattiaan ja siitä väännettyä itsensä hitaasti seisoma asentoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen esim reilu 4-kymppisen joka painaa kyllä alle 50 kiloa, mutta jolla on hankaluuksia päästä ylös jos istuu lattialle eikä lähellä ole mitään mistä kangeta itsensä ylös.

Minusta se on ihan kauheaa, ja alamäki liikuntakyvyttömäksi voi tulla suht aikaisin alle 60v jos lihasvoimaa ei ole juuri ollenkaan.

Kehon terveyttä ei mitata ainoastaan painolla, vaan sen suorituskyvykkyydellä. Kevyt liikkumaton on tilastollisestikin sairaampi kuin (lievästi!) ylipainoinen mutta liikkuva. Lisäksi monet asiat kuten verisuonten tilanne eivät näy päällepäin ennen kuin niiden tila on todella huono , esim sydänkohtauksena. On itsensä pettämistä väittää että "ihan terve minä olen silti" - et ole, sillä et ole mikään luonnon oikku jonka elimistö pysyy itsestään kunnossa. Sairaus ei vain VIELÄ näy päälle päin! 

Mä olen kol

No hyvän tähden meinaatko tehdä tilanteelle mitään?! Kai ymmärrät että tuo on todella huono juttu, MUTTA voi vaikuttaa siihen itse! Älä jää vain odottelemaan milloin et pääse millään ilveellä ylös itse.