Jos siirrän kirjani pois nykyisestä osoitteesta ja vuokrasopimuksen lapseni nimiin
Niin saahan hän silloin asumislisää ja isompaa opintorahaa?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijan asuntotuki on vakio eikä riipu kuluista
Asuntotuki :D
Opiskelijan asumislisä ei ole mikään vakio. Vanhempansa luona asuva opiskelija ei saa senttiäkään asumislisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos hän on yli 18 v.
Miksi pitäisi olla yli 18?
Alle 18 v on alaikäinen ja vanhemmilla on elatusvelvollisuus.
Alaikäinen ei mielestäsi saa opintotukea? Sitäkö nyt yrität sanoa?
Alaikäinen voi saada opintorahaa mutta se ei poista vanhempien ensi-sijaista elatusvastuuta lapsesta. Opintoraha on vain tukea ei raha, jolla akaikäisen nuoren tulisi yksin 100% itsenäisesti kustantaa elonsa
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että muutat pois nykyisestä asunnostasi ja siirrät vuokrasopimuksen lapsellesi?
Kyllä.
Ap
Et voi tehdä sitä ilman vuokranantajan suostumusta.
En näe mitään syytä siihen miksi hän ei siihen suostuisi.
Ap
Paljon vuokra? Puhut kuitenkin isommasta asunnosta kuin yksiöstä varmaan. Aika harva vuokranantaja haluaa vuokrata perheasuntoa parikymppisellä opiskelijalle jonka ainoat tulot ovat opintoraha ja sen asumislisä.
700 euroa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos hän on yli 18 v.
Miksi pitäisi olla yli 18?
Alle 18 v on alaikäinen ja vanhemmilla on elatusvelvollisuus.
Alaikäinen ei mielestäsi saa opintotukea? Sitäkö nyt yrität sanoa?
Alaikäinen voi saada opintorahaa mutta se ei poista vanhempien ensi-sijaista elatusvastuuta lapsesta. Opintoraha on vain tukea ei raha, jolla akaikäisen nuoren tulisi yksin 100% itsenäisesti kustantaa elonsa
Sinkkumies
Menee jo sivuraiteille. Tuo ensimmäinen kommentoija väitti, että tukea voi saada vain yli 18-vuotias.
Eli yrität siis maksattaa vuokran lapsellasi ja loisia itse nurkissa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä myös vuokranantajalta onko hänelle ok, että lapsesi on uusi vuokralainen.
Huomattavasti helpompaa ja varmempaa kun ei kysy, eikä sano mitään.
Vastaavalla kikkailulla voi muutoinkin tienata työttömänä paljon, esim somput käytävät paljon tätä kikkaa, kun isot perhee ja miehillä monta epävirallista vaimoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on itse muuttamassa pois.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin sen edelleen kokonaan itse, mutta emme olisi niin köyhiä enää.
Ap
Voi vuokrasopparin siiretää kenen tahansa tutun tai sukulaisen nimiin, kunhan se hänelle ja vuokranantajalle käy.
Vielä parempi diili on vuokrata kämppä korkeampaan hintaan pimeesti eteenpäin ja siipeillä itse jossain muualla, kuten moni tekee ja jää kaikki tuet sitten huvitteluun, kun aikaakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kai sinä tajuat, että se raha on lapsen opiskeluja varten. Ei äidin elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kai sinä tajuat, että se raha on lapsen opiskeluja varten. Ei äidin elättämiseen.
Miten se olisi äidin elättämiseen, kun äiti maksaa koko vuokran ja lapsi maksaa muut kulunsa (kuten ruoat) opintotuella ja asumislisällä? Miten voisi olla lapselle huonompi diili saada 500 euroa rahaa verrattuna nykyiseen 100 euroon?
Ap
Mihin ajattelit itse mennä kirjoille?
Vierailija kirjoitti:
Mihin ajattelit itse mennä kirjoille?
Vaikka vanhempieni luokse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En, vaan saada lapselleni enemmän "omaa rahaa". Hän ei jatkossakaan maksaisi vuokrasta senttiäkään.
Ap
Mitä jos lapsi päättää heittää sinut ulos asunnosta? Laillisesti hänellä on oikeus kun vuokrasopimus on nimissään! :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lapsi päättää heittää sinut ulos asunnosta? Laillisesti hänellä on oikeus kun vuokrasopimus on nimissään! :D
Sitten hän varmaan maksaa itse jatkossa vuokrankin.
Ap
Kiitos. En tiennytkään, että sen voi tehdä noin helposti.
"Vuokralainen saa ilman vuokranantajan lupaa siirtää vuokraoikeuden huoneistossa asuvalle puolisolleen, perheeseen kuuluvalle lapselle tai jomman kumman puolison vanhemmalle, jollei vuokranantajalla ole perusteltua syytä vastustaa vuokraoikeuden siirtoa.
Siirron ilmoittamisesta ja vuokralaisen vapautumisesta velvollisuuksistaan säädetään 44 :n 2 momentissa."
Ap