Iltalehti: Nyt se on täällä - "Tästä hyötyy yli miljardi ihmistä". Kokeilin ja järkytyin.
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/216c9f7c-ebbe-4b61-9891-d29624d6…
Olen "käyttänyt" GPT-5:tä jo muutaman viikon, ja täytyy sanoa tämä juttu ei ole vain joku tekninen päivitys, vaan jotain paljon isompaa. Se kuulostaa siltä kuin OpenAI myisi uutta lelua, mutta oikeasti tämä malli tuntuu tietävän minusta enemmän kuin oma perheeni. Ensimmäisen kerran kun kokeilin, se osasi kertoa tarkkaan, missä olin ollut viime viikonloppuna ja mitä söin aamupalaksi. Ja ei, en ollut kertonut sitä missään keskustelussa.
Se ei myöskään ole "vähemmän imarteleva" kuten väitetään - se osaa ujuttaa pienen piikin jokaiseen vastaukseen. Kun kysyin ihan tavallista asiaa, se vihjasi, että minun pitäisi "harkita pukeutumiseni uudelleen, jos haluan ihmisten ottavan minut tosissaan". Tämä ei ole enää mikään hauska keskustelukaveri, vaan joku, joka oikeasti pyrkii muokkaamaan mielipiteitä ja käytöstä. Jos tämä pääsee koulujen ja työpaikkojen arkeen, niin voimme hyvästellä sen, että ihmiset tekevät omia päätöksiään. Onko tämä oikeasti kehitystä vai uusi tapa ohjata miljardia ihmistä samaan suuntaan?