Sektioarpi ja mahan seudun muoto
Vaimolle on tehty kaksi sektiota kymmenen vuoden sisään. Vatsa on kireä arven kohdalta, mutta arven ja navan välissä oleva iho ja rasva roikkuvat ja vatsa pömpöttää.
Minua tämä ei häiritse ja en kiinnitä siihen huomiota, jos näen hänet alasti, mutta hän on ollut aina epävarma ulkonäöstään ja vatsan seutu on ollut yksi pahimmista alueista jo ennen leikkauksia.
Miten muiden sektiolla synnyttäneiden vatsan seutu. Millainen sen ulkonäkö mielestänne on? Peittelettekö vatsan seutua puolisoltanne tai jopa ette ole hänen edessään vatsan seutu näkyvillä tai alasti?
Kommentit (54)
Olen luulossa, että tuo johtuu vatsalihasten erkaantumisesta raskauden aikana.
Ei liity sektioon.
Ei taida olla suomalaista termiä, mutta googlaa "c section shelf". Mm vatsalihasten erkauma vaikuttaa ja liian kireä arpi jota ei ole hoidettu oikein.
Sektiosta 7 vuotta ja arpi on tosi huomaamaton, mutta minullakin jäi siihen yläpuolelle sellainen pussukka. Erkauma hoidettiin kuntoon toisen raskauden jälkeen, mutta arpea en hoitanut. En kyllä saanut ohjeitakaan, että olisi pitänyt.
Rumahan se on, mutta olkoon.
No olin juuri tulossa kirjoittamaan, että minulle tuli raskaudesta vatsalihasten erkauma, joka näkyy ulos pullotuksena. En enää esimerkiksi kuntosalilla tunne kylkien syvää tukea jolloin niitä on hankalaa aktivoida. Virtsankarkailua ei ole ollut, mutta jumppasin lantionpohjan raskauden jälkeen silti kuntoon.
Vatsan alueen hermotus muuttunee joillain naisilla jo pelkästä raskaudesta, kohtukin saattaa jäädä pullottamaan eikä ihan täysin entiselleen palaudu. Osa näistä vaivoista on geneettisiä, eikä niille siten kaikki voi mitään. Treeni auttaa sen minkä auttaa, mutta esimerkiksi fitness-mirri Piia Pajunen joutui ihan alatiesynnytyksen jälkeenkin erkauman vuoksi leikkaukseen. Ja kuntoutti vaivojaan sitä ennen useamman vuoden, eikä auttanut yhtään.
Vaikka suunnitellussa ja kiireellisessä sektiossa arpi näkyy ihossa vaakasuorassa (toisin kuin hätäsektiossa), niin eikös vatsa ole kuitenkin siellä alakerroksissa leikattu auki pystysuorassa. Näin minulle sanottiin. Onneksi vauva ei vammautunut pahemmin, vaikka vaurioita ehti tulla. Näillä asioilla ei kannata leikkiä tai pelleillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimolla arpi on seitsemän vuoden jälkeen vaalea, mutta selkeästi erottuva. Olisikohan 10-15cm.
Vatsa se yläpuolella kuvailemasi tyyppinen ja vaatteita joutuu valkkaamaan. Nyt mieltynyt viime vuodet ylikokoisiin collegepaitoihin, joita käytti jopa helteillä
-ap
Sitten taitaa olla rasvaa muuallakin? Kyllä se vatsastakin sulaa.
Ei hänen rasvassa ole mikään ongelma minulle, suurin osa oikein hyvin sijoittunut mielestäni. Hänelle rasva on valitettavasti ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimolla arpi on seitsemän vuoden jälkeen vaalea, mutta selkeästi erottuva. Olisikohan 10-15cm.
Vatsa se yläpuolella kuvailemasi tyyppinen ja vaatteita joutuu valkkaamaan. Nyt mieltynyt viime vuodet ylikokoisiin collegepaitoihin, joita käytti jopa helteillä
-ap
Sitten taitaa olla rasvaa muuallakin? Kyllä se vatsastakin sulaa.
Ei hänen rasvassa ole mikään ongelma minulle, suurin osa oikein hyvin sijoittunut mielestäni. Hänelle rasva on valitettavasti ongelma.
No sitten hänen täytyy tehdä asialle jotain. Ruokavalio, liikunta, leikkaus ehkä terapia. Asian voi korjata, jos lopettaa valittamisen ja tekee sille jotain.
Juu, kyllähän tuo maha pömpöttää kahden raskauden ja yhden sektion jälkeen. Eipä tuo itseä haittaa, kun kroppa on toistaiseksi toiminut.
Kahtia jaettu kengurumaha. Eipä ole puhuttu miehen kanssa, mitä ajattelee, mutta ei ole eroakaan ottanut. Ehkä voisi olla esteenä löytää uusi mies, jos nykyistä ei enää olisikaan.Mutta silloin se ei olisikaan oikea mies, jos on vatsasta kiinni tai ylipäänsä ulkonäöstä/-muodosta.
Mun on ny tultava sanomaan, että HÄTÄSEKTIO voidaan leikata myös vaakaan.
Leikkaava kirurgi sen päättää, miten leikataan, koska hänen on otettava synnyttäjän seuraavat raskaudet huomioon. Pystyviillon jälkeen on seuraavat synnytykset aina sektioita näin oon ymmärtänyt, koska kohdun repeäminen on tuossa korkeempi riski.
Mulla hätäsektio esikoisesta ja vaakaan leikkasi. Jos sit ensi vuonna yritettäisiin sisarusta, kattoo ny...
Vaakasuunassa, melkein huomaamaton. Ei rasvan roikkumista, mutta olenkin hoikka. Vatsalihasten harjoittelu auttaa, tulee muutenkin voimistella, ei siitä mihinkään pääsee.
Sektiosta reilu 2 v. Arpi vaakatasossa, juurikin kireä ja vatsa röllöttää sen päällä. Siis rasvaa ja varmaan vähän ylimääräistä ihoakin. Ennen raskautta ei ollut yhtään röllykkää, vaikka oli pehmeä maha, ei mitenkään tikissä silloinkaan. Epäilen, että sektioviilto tehty turhan ylös, ja siksi ehkä syntynyt tuo "c section shelf". Ei se siitä lähde, vaikka laihduttaisikin. Korkeavyötäröisillä farkuilla saa hyvin piiloon, jos tarvetta.
En peittele mieheltä, onpa hänkin osallinen sen syntyyn. Ei ole koskaan pahalla kommentoinut tai muutenkaan. Ei tuo rölly nätti ole, mutta voisi olla paljon pahemmankin näköinen. Onhan noita kroppia joka lähtöön ja kauneusvirheitä löytyy ihan jokaiselta, jos rupeaa tutkimaan. Monelle oman kropan häpeäjälle tekisi hyvää käydä uimahallissa, siellä näkyy ihan joka lähtöön vartaloita. Niitä röllyköitäkin.
Mulla on yksi sektioarpi pystyyn ja yksi vaakaan. Sen lisäksi arpia ison kasvaimen, umpilisäkkeen ja sappirakon poistosta. Nahkaa 50 laihdutetun kilon edestä. Vatsa näyttää suurin piirtein siltä kun olisit sullonut kreppipaperilla päällystetyn hernepussin verkkokassiin. Käytän bikineitä välillä kun haluan. Onneksi olen muutenkin niin rupsahtanut että kehokriiseilyenergia loppui jo kauan sitten ja nyt vaan porskutetaan sillä mitä elämä on suonut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi sektioarpi pystyyn ja yksi vaakaan. Sen lisäksi arpia ison kasvaimen, umpilisäkkeen ja sappirakon poistosta. Nahkaa 50 laihdutetun kilon edestä. Vatsa näyttää suurin piirtein siltä kun olisit sullonut kreppipaperilla päällystetyn hernepussin verkkokassiin. Käytän bikineitä välillä kun haluan. Onneksi olen muutenkin niin rupsahtanut että kehokriiseilyenergia loppui jo kauan sitten ja nyt vaan porskutetaan sillä mitä elämä on suonut.
Ihana kuvaus ja asenne! Ei se keho häpeämällä kauniimmaksi muutu, tai nielu paremmaksi. Päästäkää irti häpeästä!
Minulla samoin x2. Minulla ensimmäisestä 27 vuotta ja 18 toisesta. Sitä haavaa ei näy ja vatsani olen jumpannut kiinteäksi. Kyllä vaimosikin vielä mieleisen vatsan saa.