En tykkää lomasta
Olenko ainoa ihminen, joka ei erityisesti viihdy lomalla, odota sitä ja pidä lomaa vuoden kohokohtana?
Mä tykkään kyllä pitää esim. pitkän viikonlopun silloin tällöin tai vaikka joulun välipäivät vapaana, mutta mulle ei sovi Suomessa niin yleiset pitkät vapaat eli esim. kuukauden kesäloma putkeen tai pääsiäisen tienoillakin moni pitää pari viikkoa lomaa.
Minä tylsistyn lomalla, enkä keksi ensimmäisten päivien jälkeen mitään kivaa tekemistä. Rupeaa ihan ahdistamaan se norkoilu. Arkena päivissä on selvä struktuuri, kun käy töissä ja harrastukset pyörii. Kesällä harrastukset ovat tauolla, ihmisiä vaikea tavata kun kaikki ovat jossakin mökillä tai matkoilla tai sitten ollaan eri aikoihin lomalla. Tulee valvottua ja syötyä mitä sattuu. Mulla on aina kesäloman jälkeen kehnompi olo kuin yleensä ja menen innosta hihkuen töihin.
En ole lomaihmisiä. Olenko ainoa?
Pikkulapsiperheissä lomailu on ainakin kaikkea muuta kuin rentouttavaa. Päivät täyttyvät kokkaamisesta ja jälkien siivoamisesta, lasten riitojen selvittelystä. Joka päivälle täytyy keksiä jotakin lapsiaktiviteettia, sillä muuten lapset hyppivät seinille: Aamulla leikkipuistoon puoli kymmeneltä, lounaaksi kotiin, iltapäivällä takutaan päiväunien kanssa - toinen nukkuu, toinen ei, kolmas nukkuu joskus. Tuntuu, että olen askartelupajaohjaaja, leikinjohtaja ja liikuntakoordinaattori.
Palasin todella mielelläni töihin ja lapset lähtivät päiväkotiin, hekin hyvällä mielellä. Kaikille helpompi näin.