Voikohan termoskannun pestä astianpesukoneessa?
En saa millään puhtaaksi käsin pestynä. Kahvin tuoksu ja tummentumia pysyy vaan vaikka kuinka pesee.
Kommentit (12)
Laita soodaa ja vettä sekaisin ja liota. Pitäisi poistaa tuoksuja.
Laita täyteen kusta ja anna vaikuttaa tiskipöydällä viikko. Huuhtele.
Vierailija kirjoitti:
Laita soodaa ja vettä sekaisin ja liota. Pitäisi poistaa tuoksuja.
Siis ihan ruokasoodaa? Kiitos vinkistä!
Jos kahvi on vuosia saanut tehdä tehtäväänsä, niin ei siihen sooda ja etikkakaan auta. Uutta tilalle. Me ollaan duunissa pyöritetty isot termarit välillä koneessakin, mutta njääh. Kahvia varten ne on hankittu, mutta se kaikki sakka olisi kiva toisinaan saada poiskin, ettei maku ole kamala.
Välillä oon purkanut termarit osiin ja lilluttanut niitä soodaetikka vedessä yön yli. Sitten siivousfirmoista ja tukusta saa semmoista tuotetta kuin Dip. Valkoinen litran pullo tarkoitettu ammattikäyttöön. Jäätävää myrkkyä, mutta sillä lähtee. Esim pinttyneimmät kahvikupitkin saatu uuden kiiltäväksi.
Ei voi pestä koneessa. Yhden ränstääntyneen pienen termarin työnsin koneeseen ja tottakai vettä meni pullon ja sisäpullon väliin hölskämään. Ei kun roskiin, tosin sinne olin sitä alunperinkin laittamassa, mutta uteliaisuus asiaan voitti. Tulos: Ei ikinä termaria tiskikoneeseen.
Reilusti ruokasoodaa, pari tippaa fairya, pullo täyteen kiehuvaa vettä ja liotus vähintään yön yli. Tarvittaessa toisto. Jos ei tuo auta, paras käydä ostamassa uusi pullo.
Vierailija kirjoitti:
Jos kahvi on vuosia saanut tehdä tehtäväänsä, niin ei siihen sooda ja etikkakaan auta. Uutta tilalle.
Mikäli sisäpinta on lasia tai rosteria niin pari ruokalusikallista lipeää ja kiehuvaa vettä perään (suojalasit!) niin tunnin kuluttua kiiltää kuin uusi oli miten pinttynyt hyvänsä.
Lipeää saa puhtaina valkoisina rakeina esim biltemasta nimellä "kaustinen sooda".
Viemärinavaaja on juurikin lipeää mutta niin hajustettua ja värjättyä että enpä termariin laittaisi.
Kuumaa vettä ja konetiskiainetta, anna vaikuttaa yön yli.
Äitini pesi termospulloja niin että repi sanomalehdestä palasia, laittoi ne pesuaineen kanssa pulloon ja huljutteli. Oon itse myöhemmin kokeillut samaa ja hyvin toimii.
Jos on valkoiselle pyykille tarkoitettua pyykinpesainetta niin sitä reilusti ja kuumaa vettä. Korkki kiinni, ja antaa vaikuttaa. Sen jälkeen normaali tiskaus ja kuivatus. Lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Jos on valkoiselle pyykille tarkoitettua pyykinpesainetta niin sitä reilusti ja kuumaa vettä. Korkki kiinni, ja antaa vaikuttaa. Sen jälkeen normaali tiskaus ja kuivatus. Lähtee.
Klooriton valkaisuaine on soodaa eli natriumkarbonaattia joka on tehokkaampaa kuin ruokasooda eli natriumvetykarbonaatti.
Ylivoimaisesti tehokkainta on lipeä eli natriumhydroksidi jota kutsutaan historiallisista syistä myös kaustiseksi soodaksi.
Kaikilla, varsinkin lipeällä lähtevät 10v pinttyneet kahvin tummentumat kirkkaaksi kiehuvaan veteen sekoitettuna ainakin rosterista ja lasista.
Muovista heikommin
Jos on lasinen sisäpullo, niin en suosittelisi.