Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilta-Sanomat: Halpa pölynimuri Temusta tuhosi koko kodin - senttiäkään korvauksia ei herunut

Vierailija
08.08.2025 |

Tämä tapaus on malliesimerkki siitä, mitä tapahtuu kun kitsaat ihmiset säästävät väärässä paikassa.

Temusta ostettu akkukäyttöinen Belibuy-pölynimuri aiheutti Suomessa tulipalon jo ensimmäisellä latauskerralla. Palo syttyi asukkaan poissa ollessa ja tuhosi hänen koko irtaimistonsa. Koska asukkaalla ei ollut kotivakuutusta, hän ei saanut lainkaan korvauksia. Taloyhtiön vakuutus kattoi vain rakenteet ja kiintokalusteet perustasoon asti. Vakuutusyhtiö ja Tukes varoittavat ostamasta sähkölaitteita epäluotettavista verkkokaupoista, lataamasta laitteita ilman valvontaa ja laiminlyömästä kotivakuutusta. Keskusteluissa nousi esiin myös robotti-imurien ja muiden akkulaitteiden turvallisuus silloin, kun niitä käytetään ilman valvontaa.

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihan samaa tavaraa ne siellä tokmannissakin myy mutta kymmenkertaisella hinnalla... Minä olen niin viekas kun tilaan temusta jotta ahneet suomalaiset myyjät jää nuolemaan näppejä"

Enpä kuitenkaan ole kuullut että tokmannin pölynimuri olisi sytyttänyt talon palamaan.

Vierailija
2/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temuttakaa vaan aivan rauhassa. Muovituotteet haisee aivan järkyttävältä, ties mitä myrkkyjä sisältävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistänse irtaimisto ja toisille aiheutettu tuho pitäisi korvata jos vuokralaisella ei ole kotivakuutusta?

Vierailija
4/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän ilouutinen, ai saatana kun sai hyvät naurut..

Vierailija
5/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ihan samaa tavaraa ne siellä tokmannissakin myy mutta kymmenkertaisella hinnalla... Minä olen niin viekas kun tilaan temusta jotta ahneet suomalaiset myyjät jää nuolemaan näppejä"

Enpä kuitenkaan ole kuullut että tokmannin pölynimuri olisi sytyttänyt talon palamaan.

Ja Tokmanni joutuu kyllä kantamaan vastuunsa mikäli viallinen tuote aiheuttaa tuhoja. Suoraan Kiinasta tilatulla tavaralla ei ole takuuta eikä varsinkaan vakuutusturvaa.

Noh Siperia opettaa.

Vierailija
6/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistänse irtaimisto ja toisille aiheutettu tuho pitäisi korvata jos vuokralaisella ei ole kotivakuutusta?

Eipä se ole tämän kelarotan ongelma, joten jatkossakin se aikoo tilata kivoja "leluja" temusta.

Vierailija
7/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako toimittaja et jos imuri olisi ostettu Prismasta ja talo palanut vakuutus, jota ei ollut olisi korvannut?

Vai onko tämä Keskon lanseeraama "uutinen"?

Vierailija
8/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se robotti imuri kun imuroi asukkaan poissaollessa itsekseen?

Vierailija
9/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän ilouutinen, ai saatana kun sai hyvät naurut..

Varmaan ei naurattaisi jos olisi tuollainen naapuri

Vierailija
10/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokmannin kamoissa on CE merkintä joka takaa edes jonkilaisen tuotevalvonnan. Tukes ei oikein pääse kiinni Temuromuun ja riskit kasvaa. Halpa litiumakku on aina riski, kalliimpi ja laadukkaampi ei ole niinkään vaikka niitäkin palaa. 

Ammatin puolesta litium akut ja niiden laatu tuttua. Itse en mistää hinnasta tilaisi temusta yms mitään akkulaitetta. 

Vierailija
11/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Tokmanni joutuu kyllä kantamaan vastuunsa mikäli viallinen tuote aiheuttaa tuhoja. Suoraan Kiinasta tilatulla tavaralla ei ole takuuta eikä varsinkaan vakuutusturvaa.

Noh Siperia opettaa.

Täh? Ostat imurin Tokmannilta ja lataat valvomatta ja talo palaa ja Tokmanni korvaa? Oletko todella näin tyhmä?

Vierailija
12/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mr. Tokmanni ajaa rekalla pihaan ja tuo uudet kalusteet ja remonttireiskan kanssa kunnostavat asunnon.

Vierailija
13/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta köyhällä ei pitäisi olla varaa ostaa paskaa, pitää vieläkin paikkansa.

Ensin ostaa halvan ja kohta toisen jne.

Ostakaa heti luotettava laite.

Esim

Imureissa miele on erinnomainen imuroinnissa ja laitteen kestossa erinomainen.

Vierailija
14/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh Siperia opettaa.

Täh? Ostat imurin Tokmannilta ja lataat valvomatta ja talo palaa ja Tokmanni korvaa? Oletko todella näin tyhmä?

Tietenkin on korvausvelvollinen. Tuskin kukaan mitään elektroniikka ostaisi tokmannilta sen jälkeen muuten.

Vierailija
15/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tässä tule kyseeseen tuotevastuulaki? Käänny asiassa Belibuy-imurin valmistajan puoleen. Olen varma, että he siellä auttavat ja ymmärtävät tilanteen. Eiköhän sieltä lähetetä uusi laite rikkoutuneen tilalle, ja ehkä lisäksi Belibuy- tuotepakkaus, jossa on kaikkea kivaa ja hyödyllistä siivoukseen?

Vierailija
16/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasen ei kotivakuutusta tilailee temusta tyypin irtaimiston arvo lienee jätelavalle tasoa.

Vierailija
17/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako toimittaja et jos imuri olisi ostettu Prismasta ja talo palanut vakuutus, jota ei ollut olisi korvannut?

Vai onko tämä Keskon lanseeraama "uutinen"?

Lähi-tapiolan mainoshan tämä mukamas "uutinen" on. 

Vierailija
18/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko se robotti imuri kun imuroi asukkaan poissaollessa itsekseen?

aloituksessa lukee että latauksessa syttynyt. En tilaa temusta, mutta en jätä mitään laitteita lataukseen kun olen pois kotoa.

Mut tää on niin klassikkokeissi että kaikki mikä voi mennä pieleen..ja yllätys ettei kotivakuutusta ollut. Jos ollut vuokrakämppä, niin saattaa muiden vuokrat nousta tän ilosta.

Vierailija
19/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sähkölaitteita koskaan saa ladata ilman valvontaa! Yksittäisessä laitteessa tai laturissa voi olla vikaa, oli se sitten ostettu temusta tai vaikka gigantista. En silti varmuuden vuoksi tilaa temusta minkäänlaisia sähkölaitteita, mutta kaikenlaista muuta kylläkin. Temustakaan en ihan niitä kaikkein halvimpia tuotteita tietyssä tuoteryhmässä valitse. Muutaman euron kun laittaa lisää, niin ihan kelpo tavaraa sieltä saa. Mitään hajuja en ole huomannut, vaikka hajuherkkä olenkin.

Vierailija
20/143 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se ole tämän kelarotan ongelma, joten jatkossakin se aikoo tilata kivoja "leluja" temusta.

Toimeentulotukeen pitää sisällyttää laadukkaat ja luotettavat kodinkoneet, jotta ahdinkoon ajettu ihminen ei joudu tilaamaan halpatavaraa Kiinasta. Tämä hallitus riistää huono-osaisia aivan liikaa, pitää saada Dysonit!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän