Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsia hukkui 70-luvulla kymmenen kertaa nykyistä enemmän

Vierailija
08.08.2025 |

Joten lopettakaa se nykyvanhempien parjaaminen. 

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kasarilta yhdenkin tapauksen, missä sattui läheltä piti -tapaus uimarannalla. Siellä oli suhteellisen pitkä laituri, koska uimaranta oli aika matala (piti saada se laiturin pää riittävän syvään veteen). Havahduin kerran, kun joku mies juoksi kamalaa vauhtia kohti laituria ja huomasin, että siellä melkein laiturin päässä käveli pieni taapero. Oli siis todella kauas ehtinyt vanhemmistaan, välimatkaa oli kymmeniä metrejä. Viime hetkellä sai (oletettavasti) isä napattua lapsen kiinni, ennen kuin oli vaarassa pudota laiturin päästä veteen.

Nykyään saman ikäisestä ei suunnilleen irroteta katsetta hetkeksikään eikä olla metriä - paria kauempana varsinkaan vedessä.

Vierailija
42/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli valistus meni perille suomalaisille. Nyt hukkuu mamukkaat. Olisi rasismia kertoa heille ettei kannata lähteä uimaan jos ei osaa. 

Jep, eihän siinä tarvinnut suomalaisten tätä asiaa treenailla kuin se 11 000 vuotta ja nyt ollaankin jo melko hyviä pitämään lapset hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ainoa syy, miksi en itse 70-luvulla ollut koko ajan uimassa ilman aikuisten valvontaa on se, että lähellä ei oikein ollut rantoja. Ei silloin lasten perään katsottu, toisin kuin nykyään.

Tasan päinvastoin. Silloin lapsista huolehdittiin paremmin. Paitsi jossain wt-perheissä.

En tiedä, mutta toisaalta silloin ei ollut omilla puhelimillaan roikkuvia vanhempia.

Ei, mutta ne vanhemmat silti antoivat lastensa kulkea suhteellisen vapaasti. Oli kotihommia enemmän, eikä muutenkaan ollut tapana niin paljoa katsoa lasten perään.

Maailma oli silloin turvallisempi paikka.

Ai lasten kuolintilastojen perusteella? Hah. Lapsia kuoli myös väkivaltaan paljon enemmän. 

Vierailija
44/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin uimakoulussa, ja kotonamme oli uima-allas. Vanhempani pitivät todellakin huolen, ettei veteen mennä yksin ennen kuin osaan varmasti uida. Uimme silloin kavereiden kanssa todella paljon ympäri vuoden ja uimataito kehittyi.

Vierailija
45/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ainoa syy, miksi en itse 70-luvulla ollut koko ajan uimassa ilman aikuisten valvontaa on se, että lähellä ei oikein ollut rantoja. Ei silloin lasten perään katsottu, toisin kuin nykyään.

Tasan päinvastoin. Silloin lapsista huolehdittiin paremmin. Paitsi jossain wt-perheissä.

En tiedä, mutta toisaalta silloin ei ollut omilla puhelimillaan roikkuvia vanhempia.

Ei, mutta ne vanhemmat silti antoivat lastensa kulkea suhteellisen vapaasti. Oli kotihommia enemmän, eikä muutenkaan ollut tapana niin paljoa katsoa lasten perään.

Ei todellakaan ollut! Kylillä kulki jos jonkinlaisia hulluja, liikenne oli tappavaa, jne. Väkivallan uhka oli koko ajan läsnä ja piti oppia välttämään tiettyjä ihmisiä ja paikkoja. 

Vierailija
46/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin uimakoulussa, ja kotonamme oli uima-allas. Vanhempani pitivät todellakin huolen, ettei veteen mennä yksin ennen kuin osaan varmasti uida. Uimme silloin kavereiden kanssa todella paljon ympäri vuoden ja uimataito kehittyi.

Tämä siis 80-luvulla, eli 70-luvun lapsi olen.

Vierailija
47/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa miten buumerit kuvittelevat olleensa hyviä vanhempia, kun eivät olleet puhelimella. Johtuisiko se nyt ihan siitä, ettei älypuhelimia edes ollut? Vanhemmat olivat omissa jutuissaan, juoruilivat pitkiä aikoja puhelimessa tai lukivat lehtiä. Eivät olleet edes tietoisia missä lapset menevät. Mutta jostain syystä tällainen täydellinen välinpitämättömyys on buumerin mielestä parempaa kuin se, että vanhempi on joskus puhelimella.

Vierailija
48/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jotain huonojen perheiden mammoja kirjoittelemassa. Kotona ei ole huolehdittu, hoidettu ja rakastettu.

Vierailija
49/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan huolehdittu. Muihinkin tapaturmiin kuoli moninkertaisesti. Ja liikenteessä vasta menikin. 

Suhtautuminen lapsiin oli ns. hyvissäkin perheissä täysin erilaista. Puuhasimme mitä puuhasimme päivät pitkät. Kävimme uimassa, meloimme ties minkälaisilla lautoilla ja kumiveneillä, kiipeilimme kallioilla, pyöräilimme missä milloinkin, jne. Eivät vanhemmat monestikaan tienneet missä olimme eikä ollut mitään keinoja tavoittaa meitä kiireelli

Juuri näin. Mulle annettiin ilmakivääri 7-vuotiaana ja sain mennä itsekseni sillä takapihalle ampumaan. Kapine oli niin valtava sen ikäiselle, että ladatakseni sen laitoin tukin maahan, tartuin piipun päästä kiinni ja vedin jalat koukkuun :D

Vierailija
50/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa miten buumerit kuvittelevat olleensa hyviä vanhempia, kun eivät olleet puhelimella. Johtuisiko se nyt ihan siitä, ettei älypuhelimia edes ollut? Vanhemmat olivat omissa jutuissaan, juoruilivat pitkiä aikoja puhelimessa tai lukivat lehtiä. Eivät olleet edes tietoisia missä lapset menevät. Mutta jostain syystä tällainen täydellinen välinpitämättömyys on buumerin mielestä parempaa kuin se, että vanhempi on joskus puhelimella.

Ai joskus? 😂

Vierailija
51/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa tässä. GenX kasvoi avaimet kaulassa pihoilla ja heidät kasvatti ikätoverit.

Vierailija
52/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ollut! Kylillä kulki jos jonkinlaisia hulluja, liikenne oli tappavaa, jne. Väkivallan uhka oli koko ajan läsnä ja piti oppia välttämään tiettyjä ihmisiä ja paikkoja. 

Missä ihmeen slummissa sinä olet elänyt?

Minä en koskaan kohdannut lapsuuteni aikana minkäänlaista vaaraa, uhkaa tai väkivaltaa. Oli turvallista mennä ja leikkiä.

Vierailija
53/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan huolehdittu. Muihinkin tapaturmiin kuoli moninkertaisesti. Ja liikenteessä vasta menikin. 

Suhtautuminen lapsiin oli ns. hyvissäkin perheissä täysin erilaista. Puuhasimme mitä puuhasimme päivät pitkät. Kävimme uimassa, meloimme ties minkälaisilla lautoilla ja kumiveneillä, kiipeilimme kallioilla, pyöräilimme missä milloinkin, jne. Eivät vanhemmat monestikaan tienneet missä olimme eik

Mäkin muistan, kun ilmakolla ammuskeltiin kaverin takapihalla. Olimme alakoululaisia ja kaverilla monta pienempää sisarusta myös, jotka tottakai osasivat myös ampua mukana. Vanhemmat olivat kyllä kotona, mutta eivät näköpiirissä. Eikä tapahtunut edes maalla vaan keskisuuren kaupungin omakotitaloalueella. 

Vierailija
54/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia oli silloin enemmän 🤦

Typerys. Esimerkiksi 1972-1974 syntyi vähemmän kuin vuosina 2009-2011. Etkö ihan oikeasti ole kuullut 70-luvun pienistä ikäluokista? 

Typerys olet itse. Lue tilastoja.

Mitä ihmettä sä sekoilet? Tilastoista tuon juuri näkee.

1974 syntyi 62 000

1973 syntyi 58 000

1972 syntyi 59 000

2009 syntyi 61 000

2010 syntyi 60 000

2011 syntyi 60 000

Ja lisäksi näihin 2000-luvun ikäryhmiin on tullut paljon muuttajia. Eli lapsia vielä enemmän siitäkin syystä. 70-luvulla ei tullut mm-lapsia, päin vastoin täältä muutettiin enemmän pois. 

Vierailija
55/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idioottí🤦🤦

Vierailija
56/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerys. Esimerkiksi 1972-1974 syntyi vähemmän kuin vuosina 2009-2011. Etkö ihan oikeasti ole kuullut 70-luvun pienistä ikäluokista? 

1974 syntyi 62 000

1973 syntyi 58 000

1972 syntyi 59 000

2009 syntyi 61 000

2010 syntyi 60 000

2011 syntyi 60 000

Ja lisäksi näihin 2000-luvun ikäryhmiin on tullut paljon muuttajia. Eli lapsia vielä enemmän siitäkin syystä. 70-luvulla ei tullut mm-lapsia, päin vastoin täältä muutettiin enemmän pois. 

Miksi valikoit vain tietyt vuodet? Eihän noin voi verrata!

Vierailija
57/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idioottí🤦🤦

Idiootti olet itse. Ja jos sinulla on lapsia, säälin heitä todella.

Vierailija
58/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä ihmeen slummissa sinä olet elänyt?

Minä en koskaan kohdannut lapsuuteni aikana minkäänlaista vaaraa, uhkaa tai väkivaltaa. Oli turvallista mennä ja leikkiä."

Asuin lapsena maalla, missä liikkui kylähullu haulikon kanssa.

Sitten muutettiin kaupunkiin, missä saattoi tulla turpiin tai joku aikuinen saattoi käydä kimppuun.

Ja olin siis tyttö.

Ei kyse ole alueesta, vaan huonosta tuurista.

Vierailija
59/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvun alussa syntyi historian pienimmät ikäluokat.

Ei ne kaikki 70-luvulla hukkuneet lapset ole syntyneet 70-luvulla. Itsekin kuljin uimassa lähinnä kasarilla, kun olen syntynyt 1975.

Vierailija
60/88 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1974 syntyi 62 000

1973 syntyi 58 000

1972 syntyi 59 000

2009 syntyi 61 000

2010 syntyi 60 000

2011 syntyi 60 000

Miksi valikoit vain tietyt vu

Koska niistä vuosista puhuttiin aiemmissa kommenteissa. Vasta 2020 jälkeen syntyvyys on romahtanut.