Lapsia hukkui 70-luvulla kymmenen kertaa nykyistä enemmän
Kommentit (88)
Eli valistus meni perille suomalaisille. Nyt hukkuu mamukkaat. Olisi rasismia kertoa heille ettei kannata lähteä uimaan jos ei osaa.
Totta. Ainoa syy, miksi en itse 70-luvulla ollut koko ajan uimassa ilman aikuisten valvontaa on se, että lähellä ei oikein ollut rantoja. Ei silloin lasten perään katsottu, toisin kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Eli valistus meni perille suomalaisille. Nyt hukkuu mamukkaat. Olisi rasismia kertoa heille ettei kannata lähteä uimaan jos ei osaa.
Ei uimaan opi, jos ei koskaan lähde uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ainoa syy, miksi en itse 70-luvulla ollut koko ajan uimassa ilman aikuisten valvontaa on se, että lähellä ei oikein ollut rantoja. Ei silloin lasten perään katsottu, toisin kuin nykyään.
Tasan päinvastoin. Silloin lapsista huolehdittiin paremmin. Paitsi jossain wt-perheissä.
Nykyvanhemmat eivät muuta tee kuin somettavat.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia oli silloin enemmän 🤦
70-luvun alussa syntyi historian pienimmät ikäluokat.
Vierailija kirjoitti:
Typerys. Esimerkiksi 1972-1974 syntyi vähemmän kuin vuosina 2009-2011. Etkö ihan oikeasti ole kuullut 70-luvun pienistä ikäluokista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvun alussa syntyi historian pienimmät ikäluokat.
Se ennätys on mennyt rikki jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerys. Esimerkiksi 1972-1974 syntyi vähemmän kuin vuosina 2009-2011. Etkö ihan oikeasti ole kuullut 70-luvun pienistä ikäluokista?
Typerys olet itse. Lue tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasan päinvastoin. Silloin lapsista huolehdittiin paremmin. Paitsi jossain wt-perheissä.
En tiedä, mutta toisaalta silloin ei ollut omilla puhelimillaan roikkuvia vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ollut. Esimerkiksi 90-luvulla oli paljon enemmän lapsia mutta lapsia hukkui murto-osa. 70-luvun ikäluokat olivat hyvin pieniä ja silti niitä ei vahdittu.
Tilastokeskuksen mukaan 1970-luvulla hukkui keskimäärin 44,4 014-vuotiasta lasta vuodessa. 1980-luvulla vastaava luku oli 15,4 ja 1990-luvulla 13,2.
Pääasia on että saadaan suollettua r a s i s t i s t a paskaa palstoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan huolehdittu. Muihinkin tapaturmiin kuoli moninkertaisesti. Ja liikenteessä vasta menikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan huolehdittu. Muihinkin tapaturmiin kuoli moninkertaisesti. Ja liikenteessä vasta ka
Kas kummaa kun en tiedä ketään silloin kuollutta. Nykyään niitä tulee vastaan koko ajan.
Mammoilla on huono omatunto, kun löhöävät sohvalla palstailemassa ja somettamassa 😂
Ennenvanhaan sentään ymmärrettiin elinkelpoisuuden merkitys, nykyään sitä parempi mitä heikommin selviytyvä jotta voidaan osoittaa omaa inhimillisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta toisaalta silloin ei ollut omilla puhelimillaan roikkuvia vanhempia.
Mutta usein ne lapset eivät olleet siellä rannalla ollenkaan alakoululaisten lasten kanssa vaan kotona. Muistan, että omat vanhemmat vahtivat 80-luvulla mua vesirajan lähellä pitkään. Mutta muistan myös ihmetelleeni, kun moni vanhempi oli pyyhkeellä puiden alla varjossa kaukana vesirajasta. (En toki lapsena tajunnut ihmetellä sitä, että eivät vahdi lapsiaan, vaan ihmettelin, miten joku ei halua olla lämpimässä auringossa. Joten jäi mieleen tuo, että osa vanhemmista oli rannalla, mutta ei vahtinut.)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tama-tilasto-paljastaa-kehityssuunn…